Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Authentieke project- en interimmanager, coach zorg,welzijn

Authentieke project- en interimmanager, coach zorg,welzijn

Werkervaring interimmanager

Profiel
Ik ben een interim manager, organisatieadviseur die uitermate goed thuis is in de V&VT en het welzijn. Ik voel mij als een vis in het water in leidinggevende, coachende functies in het midden en hoger kader, net zoals in de rol van projectleider en procesbegeleider voor ontwikkelingen, vernieuwingen en implementaties op tactisch en operationeel niveau. Daarnaast zet ik mij in als sparringpartner, coach, trainer en spreker. Wat managementervaring betreft opereer ik meestal op het niveau van teammanager, zorgmanager en direct onder de directie. Van oorsprong heb ik een agogische achtergrond. Ik ben gespecialiseerd in het verbeteren van de zorg en het welzijn van cliënten en de daarvoor benodigde werkprocessen (procesoptimalisatie en efficiency), werkhouding en samenwerking.
Ik breng structuur aan, geef leiding en verbind zakelijke opdrachten met werkbare doelstellingen voor managers en medewerkers. Ik werk graag samen in managementteams en met individuele lijn- en stafmanagers. Kenmerkend voor mijn stijl is dat ik grondige kennis van de inhoud (sector- en organisatie) combineer met inzicht in mensen en gedrag. Ik geloof in verantwoordelijkheid om borging te kunnen realiseren. Ik verbind, geef perspectief en energie (enthousiasme), ben richtinggevend, daadkrachtig en besluitvaardig. Ik ben authentiek, rustig en integer- ook bij moeilijke boodschappen. Discreet. Mijn persoonlijke drijfveren liggen in het plezier als bedrijven, afdelingen, specialisten, managers of medewerkers aangeven het enthousiasme weer te beleven en men “het verschil” kan maken.

Werkervaring
Mijn werkervaring is onder te verdelen in twee periodes. Functies in vaste dienstverband (1982-2008) en functies als zelfstandig ondernemer (2008-heden).

Opdrachten als zelfstandige
Voor mijn eigen bedrijf heb ik tot op heden diverse opdrachten uitgevoerd. De naam van mijn bedrijf vat goed samen waar mijn talent ligt: ‘mutare’ betekent veranderen en melior betekent ‘naar beter’. Bij het begeleiden van transformaties van organisaties - specifiek in de zorg- en welzijnssector - is mijn uitgangspunt dat veranderen echt mensenwerk is. Veranderen krijgt pas vorm in de praktijk als we het met elkaar doen; als elke medewerker deelgenoot is, verantwoordelijkheid krijgt en het beste uit zichzelf kan halen.

In de periode december 2008 tot heden heb ik meerdere projecten in verschillende functies (be)geleid voor de Zorggroep Oude en Nieuwe Land. Daarnaast heb ik verschillende andere opdrachten gehad. Hieronder een totaaloverzicht



mei 2011 – nov.2011 Coach en docent
Kleinschalig wonen Blokzijl
Zorggroep Oude en Nieuwe Land
Momenteel coach ik een aantal dagen de manager kleinschalig wonen in Blokzijl en verzorg een aantal scholingsmomenten voor de beide woonteams. Hierin zal de nieuwe visie en de vertaalslag naar eigen functioneren, werkprocessen, enthousiasme en familieparticipatie centraal staan. De kleinschalige woonvorm in Blokzijl zal rond december 2011 zijn deuren openen.

Juni 2011 Gastspreker
Stichting Zorgcentra Rivierenland
Tijdens het 25 jarig jubileumfeest van de locatie Lingehof in Beesd heb ik een presentatie mogen houden met als thema ‘gastvrijheid’.

december 2009 - okt. 2010 Procesbegeleider Kleinschalig wonen
Verpleeghuis Talma Hof in Emmeloord
Zorggroep Oude en Nieuwe land
Na mijn interventie was deze organisatie klaar voor de aanstaande verbouwing naar kleinschalig wonen. Medewerkers, managers en directie omarmen de visie, hebben de vertaalslag gemaakt naar andere werkwijzen en werkprocessen en kunnen zelfstandig vervolgstappen zetten. Managers en directie vormen het procesteam en zijn daarmee initiatiefnemers en procesbewakers. Het verandertraject betrof tevens de transformatie van de dagbesteding: van aanbod- naar vraaggericht werken. Tijdens dit project lag de nadruk op co-management en het coachen van managers. Als lid van het managementteam vervulde ik een verbindende rol tussen het strategisch, tactisch en operationeel niveau.

november 2009 - juni 2010 Coach
Woonzorgcentrum Nieuw Clarenberg in Vollenhove
Zorggroep Oude en Nieuwe Land
Bij deze opdrachtgever ondersteunde ik de manager en woonteams kleinschalig wonen. Na afloop van dit traject was de manager zelfstandig in staat de visie blijvend te vertalen naar de praktijk.

mei 2010 Presentatie workshop
Vilans Kenniscentrum voor langdurige zorg
Tijdens de slotbijeenkomst van het tweejarig project ‘Zoals thuis in het verpleeghuis’ verzorgde ik een workshop rondom het thema ‘versterken van de participatie van bewoners in zorgorganisaties’.

april 2010 Gastspreker
Landelijke Organisatie Cliëntenraden (LOC)
Tijdens de jaarlijkse themadag van LOC Flevoland verdedigde ik als gastspreker de stelling ‘het kan echt veel beter in de zorg’. Samen met vertegenwoordigers van cliëntenraden hebben wij ons de vraag gesteld: “Wat betekent het wanneer we de cliënt nu eens echt centraal gaan stellen?”

december 2008 - dec. 2009 Projectleider Zoals thuis in het verpleeghuis
Verpleeghuis Talma Hof in Emmeloord
Zorggroep Oude en Nieuwe Land
Als lid van een driehoofdig veranderteam (directie, manager behandeldiensten en projectleider) leidde ik het project van verandering van een regulier verpleeghuis naar ‘meer een thuis’. We startten met twee pilotafdelingen; al snel volgden andere woningen. Co-management en het coachen van managers leidde tot concrete veranderingen op operationeel niveau. Bij dit proces werden uiteraard ook nieuwe werkwijzen en werkprocessen ingevoerd.

mei 2009 - november 2009 Projectleider Kleinschalig wonen
Woonzorgcentrum Nieuw Clarenberg in Vollenhove
Zorggroep Oude en Nieuwe Land
De realisatie en implementatie van kleinschalig wonen waren mijn verantwoordelijkheid. Het dankbare resultaat was de realisatie van kleinschalig wonen met de daarbij behorende visie, werkprocessen en werkwijzen. Ik ontwikkelde protocollen en schoolde medewerkers en vrijwilligers.

mei 2008 - mei 2009 Lid van kennisteam Zoals thuis in het verpleeghuis
Vilans Kenniscentrum voor langdurige zorg
Als ervaringsdeskundige nam ik deel aan het kennisteam ‘Zoals thuis in
het verpleeghuis’.

november 2008 Keynote speaker
Verpleeghuis De Hartkamp
Zorggroep De Leiboom in Raalte
Als voorbode op het kleinschalig wonen werd er voor alle medewerkers, familieleden en vrijwilligers een werkmiddag georganiseerd. Als keynote speaker hield ik toen een voordracht over de vraag: ‘Woont de cliënt op jouw werk?’

mei 2008 Keynote speaker
Vilans Kenniscentrum voor langdurige zorg
Tijdens de startbijeenkomst voor de deelnemende woon-zorgorganisaties aan het project ‘Zoals thuis in het verpleeghuis’ heb ik een presentatie gegeven over de uitdagende “reis” die men ging maken.






Functies in vast dienstverband

Voordat ik besloot als zelfstandige te gaan werken, heb ik vijfentwintig jaar met veel plezier gewerkt bij psychogeriatrisch centrum De Herven in ’s-Hertogenbosch, dat na een fusie met een andere organisatie verder ging als Vivent. De innovatieve organisatie schuwde verandering niet en had altijd verbetering van kwaliteit voor ogen. Deze dynamiek bood mij veel uitdaging. Bovendien heb ik mijn talenten en vaardigheden bij deze werkgever goed kunnen ontwikkelen. Ik begon mijn loopbaan als activiteitenbegeleider en was al snel subhoofd. Ik kreeg de mogelijkheid een managementopleiding te volgen en het geleerde ook in de praktijk te brengen. Het was bovendien leerzaam om buiten de organisatie ingezet te worden en met mijn ervaring ook andere organisaties te kunnen ondersteunen.

2000 - 2008 Manager Welzijn
Als manager Welzijn bewoog ik mij op drie deelgebieden: de Welzijnswinkel, vrijwilligerscoördinatie en projectmanagement Zorgvernieuwing, innovatie en sociale sponsoring.

2007 - 2008 Projectleider Primair proces
Hier zette ik de pilot kleinschalig wonen voort door het ‘primair proces’ op te zetten en te implementeren. Centraal stond de borging van veranderende denk- en werkwijzen in het verpleeghuis.

2007 - 2008 Voorzitter gebruikersoverleg
Voor het nieuw te bouwen zorgcentrum werkte ik als voorzitter van het gebruikersoverleg. Dit overleg bestond uit vertegenwoordigers van de wijk, cultuur- en welzijnsorganisaties, ouderenbonden et cetera. Mijn taak was om de praktische mogelijkheden van samenwerking te onderzoeken en op de rails te zetten.

2006 - 2008 Projectleider De Welzijnswinkel
In deze periode was ik ook verantwoordelijk voor het opzetten en implementeren van de Welzijnswinkel. Het doel was om alle welzijnsdiensten, kwalitatief hoogwaardig en financieel verantwoord, te organiseren rondom een vraaggerichte werkwijze.

1995 - 2008 Contactpersoon voor diverse sponsorstichtingen en andere organisaties op het gebied van sociale sponsoring in de zorgsector

1992 - 2008 Leidinggevende functies, waaronder hoofd Activiteitenbegeleiding en manager Welzijn

2005 - 2007 Medeprojectleider Pilot kleinschalig wonen
Binnen twee jaar werd kleinschalig wonen en werken georganiseerd. Deze pilot was de voorloper van het project Primair proces. Op één van de reguliere afdelingen heb ik samen met alle betrokkenen het kleinschalig wonen ingevoerd.

2006 Leidinggevende functie a.i.
In verband met de continuering van de implementatie kleinschalig wonen ben ik zes maanden leidinggevende geweest van de afdeling Kleinschalig wonen.

2005 - 2006 Comitélid MADD
Make A Difference Day (MADD) is de voorloper van NL.DOET. Tijdens
de MADD dagen deden zoveel mogelijk mensen in Nederland vrijwilligerswerk. In 2005, het eerste jaar van dit landelijk initiatief, werd MADD ’s-Hertogenbosch winnaar MADD gemeente. Ik vertegenwoordigde in dit comité alle betrokken zorgorganisaties in de regio ’s-Hertogenbosch.

2000 - 2004 Projectleider Zorg in continuïteit
Voor dit project was ik verantwoordelijk voor de aanpassing van benaderingswijzen van doelgroepen. Ons doel was te werken met ongedifferentieerd opnemen, in plaats van met gedifferentieerd opnemen.

1997 - 2004 Lid projectgroep Verbouw en nieuwbouw

1984 - 1992 Activiteitenbegeleider en subhoofd Activiteitenbegeleiding


Overige werkervaring

Eind jaren ’90 Decorontwerper
Frog Design in Hedel
Bij dit decorontwerpbedrijf kreeg ik de kans mijn creativiteit te ontwikkelen. Ik vond het werk enorm inspirerend en vernieuwend, maar ontdekte dat mijn hart toch echt bij de gezondheidszorg lag.

jaren ‘90 Mede-initiatiefnemer en begeleidende functie
Diverse organisaties
Mijn werkzaamheden in deze periode bestonden onder meer uit het opzetten en implementeren van specifieke dagbegeleiding PG in een somatisch verpleeghuis, van dagopvang PG in een verzorgingshuis en van zintuiglijke activering en benadering in een verpleeghuis.

Opleiding interimmanager

HBO management in de activiteitensector
28 jaar ervaringsdeskundigheid in zorg en welzijn!

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Kwaliteiten
• Betrokken en enthousiast
• Idealist met beide benen op de grond
• Eerlijk en open in communicatie
• Resultaatgericht
• Mensenmanager
• Analytisch vermogen
• Contextdenker
• Goed in het houden van overzicht
• Consequent in het afstemmen van verschillende aspecten en ontwikkelingen
• Sterk in het operationaliseren van abstracte visies en modelmatige strategieën

Talenkennis interimmanager

nederlands, frans, engels, duits

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :