Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

VERANDER MAANGER

VERANDER MAANGER

Werkervaring interimmanager

Overzicht advies en interim praktijk 1985-2006


De scheidslijn tussen ‘zuiver’ organisatieadvies, procesmanagement en interim management is niet altijd te trekken. Soms lopen deze verschillende activiteiten naadloos in elkaar over.

Hieronder staat een overzicht van de belangrijkste opdrachtgevers en werkterreinen waarop ik de afgelopen jaren actief ben geweest, zowel als organisatie-adviseur, interim-manager als procesbegeleider.

Voor een groot aantal ervan heb ik, vaak in samenwerking met anderen, producten, onderzoeksmethoden en veranderingsinstrumenten


Bedrijfsleven

Het betreft hier een selectie van opdrachten waar ik als organisatie-adviseur en projectleider actief bij betrokken ben geweest.

• Herstructurering Hema: hoofdkantoor, winkelketen, bakkerijen, logistiek en horeca.
• Reorganisatie PCGD-RPS: vorming Postbank.
• Fusie Postbank - NMB.
• Fusie Generale bank - VSB in het kader van de vorming van de Fortisbank.
• Herstructurering holding KPN.
• Herstructurering Campina Melkunie.
• Samenvoeging Origin CP Philips.
• Herstructurering Origin.
• Arbeidsvoorwaarden pakket TAS Groep.
• Postkantoren BV / Bruna (strategische heroriëntatie).
• Vorming van Geldnet (voorheen gelddiensten PTT Post).
• NedCar; afstoten ontwikkeling en ontwerpdivisie.
• Daf / PACKCAR efficiency operatie.
• Schiphol: reorganisatie in kader van kostenoperatie, verzelfstandiging Schiphol Consultancy.
• NS reizigers; NS Cargo.
• KPN: verzelfstandiging, herstructurering verschillende telecom districten.
• Conflicthantering PTT Post regio.
• Pensioenfonds ABP: onderdeel uitvoering pensioenen.
• NOC-NSF: onderzoek en vorming van breedte sportorganisatie, in samenwerking met de directies van de acht belangrijkste sportbonden in Nederland.


Rijksoverheid

Ministerie van algemene zaken
• Reorganisatie griffie Eerste Kamer der Staten Generaal.
Ministerie Binnenlandse Zaken
• Landelijke reorganisatie brandweerkorpsen.
• Landelijk onderzoek functioneren ondernemingsraden.
• Onderzoekt reorganisatie Rijkspolitie te water.
• Regio vorming en integratie rijks- en gemeentepolitie.
Ministerie van Economische zaken
• Herstructurering Economische Controle Dienst.
• Verzelfstandiging van de dienst IJkwezen.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
• Verzelfstandiging Rijksluchtvaartdienst.
• Verzelfstandiging Loodswezen.
• Directoraat generaal vervoer.
• Diverse reorganisaties districten Rijkswaterstaat.
Ministerie van Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieu
• Herstructurering Rijksgebouwendienst.
• Reorganisatie en verzelfstandiging Kadaster.
Ministerie van Defensie
• Reorganisatie Rijkswerf.
• Herstructurering elektronica bedrijven Marine luchtmacht en landmacht.
• Herstructurering tankwerkplaatsen.
• Herstructurering bewapening werkplaats Den Helder.
Ministerie van Justitie
• Reorganisatie en regionalisering diverse penitentiaire inrichtingen.
• Reorganisatie Van Mesdagkliniek te Groningen.
• Vorming van een divisie voor psychotische patiënten in TBS-klinieken.
• Tijdelijke huisvesting TBS De Singel.
Ministerie van Buitenlandse zaken
• Internationale personeelsenquête onder alle Nederlandse ambassades en het departement.
Ministerie van Onderwijs
• Departementale herstructurering, diverse conferenties en managementteam sessies.
Ministerie van Volksgezondheid
• Keuringsdienst van Waren, onderzoek naar plannen omtrent privatisering.
• Onderzoek naar herstructurering verschillende musea.


Gemeenten, lagere organen en provincies

Als adviseur heb ik voor een zeer groot aantal Nederlandse gemeenten, Waterschappen provincies en semi overheidsinstanties opdrachten uitgevoerd. Deze opdrachten betroffen alle aspecten van de overheidsorganisatie. In een groot aantal gevallen, met name bij gemeenten tussen de 8 en 70 duizend inwoners, betrof het totale reorganisaties; van knelpuntenanalyse tot implementatie van opnieuw ontwikkelde modellen en werkwijzen.

Bij de grotere gemeenten (meer dan 100.000 inwoners) ging het om herstructurering, verzelfstandiging of reorganisatie van diensten waaronder veel sociale diensten, gemeentelijke vervoersbedrijven, gemeentelijke energiebedrijven (zowel productie als distributie) gemeente reinigingsbedrijven en diensten op het gebied van ruimtelijke ordening en groenvoorzieningen.

Bij de volgende gemeentes en lagere organen had ik over dergelijke projecten de projectleiding en was actief betrokken bij de advisering in opdracht van managementteams en in de meeste gevallen politieke besturen. Met veel gemeenten onderhoud ik tot op de dag van vandaag een voortdurende relatie als het gaat om updaten van hun model of evaluaties van eerder uitgevoerde reorganisaties.

• Rotterdam: RET, GG/GD, Arbodienst, secretarie, dienst Welzijn, gemeentelijke Sociale Dienst, gemeentelijke havenbedrijf.
• Amsterdam: gemeentelijke decentralisatie, vorming centrale stad sociale dienst, gemeentelijke brandweer, dienst onderwijsondersteuning, duinwaterleiding.
• Nijmegen: secretarie.
• Utrecht: dienst ruimtelijk ordening, gemeentelijk vervoer, gemeentelijk energiebedrijf.
• Groningen: GG/GD, sociale dienst.
• Spijkenisse: reorganisatie, sectorenmodel.
• Zoetermeer: herstructurering.
• Middelburg: knelpuntenonderzoek, herstructurering, privatisering schouwburg.
• Vlissingen: herstructurering, evaluatie, reorganisatie.
• Pijnacker: herstructurering, invoering sectorenmodel, ontwikkeling Vinex rekenmodel.
• Domburg: herstructurering, beoordeling bouw bungalowpark.
• Hellevoetssluis: gemeentelijke reorganisatie.
• Apeldoorn: secretarie.
• Emmen: sociale werkvoorziening.
• Haarlem: heroriëntatie dienst stadsvernieuwing.
• Maastricht: personeel en organisatie.
• Rhenen: herstructurering, knelpuntenonderzoek.
• IJsselstein: invoering arbeidsduurverkorting overheidspersoneel.
• Geleen: knelpuntenonderzoek en gemeentelijke herstructurering.
• Oostburg: knelpunten en herstructurering.
• Gaasterland Sloten: herstructurering sectorenmodel, P&O-beleid.
• Kampen: conflicthantering, begeleiding managementteam.
• Driebergen Rijsenburg: reorganisatie, begeleiding college en managementteam.
• Alkmaar: gemeentelijke heroriëntatie en herstructurering, reorganisatie welzijnswerk.
• Provincie Zeeland: reorganisatie provinciale veerdienst, totale reorganisatie provinciaal apparaat.
• Provincie Zuid-Holland: reorganisatie totale apparaat, integratie openbaar lichaam Rijnmond.
• Provincie Noord-Holland: dienst Welzijn.
• Diverse waterschappen, met name in Noord-Holland, Utrecht en Gelderland.


Gezondheidszorg en welzijn

In de gezondheidszorg heb ik de afgelopen jaren een groot aantal opdrachten uitgevoerd met name op het gebied van herstructurering van bedrijfsprocessen.

In de sector Welzijn heb ik met name tijdens de grote fusiegolf in het welzijnswerk, maatschappelijk werk, gezinsverzorging en kruiswerk veel projecten mogen doen:

• Gezinsverzorgings instellingen in onder andere Amsterdam, Rotterdam, Friesland, Kop van Noord-Holland, Brabant, Limburg, en Gelderland. In zijn totaliteit meer dan
30 instellingen met fusieproblematiek.
• Reorganisaties en efficiëntie onderzoeken bij ziekenhuizen in Terneuzen, Hulst, Goes, Waalwijk, Tiel, Amsterdam (AMC) Rotterdam (Havenziekenhuis) Zwolle (Sophia Kinderziekenhuis) Utrecht (AZU) Groningen (AZG, conflicthantering) Leeuwarden (Medisch Centrum Leeuwarden), Zuid-Laren (Beatrixoord, afdeling revalidatie) Valkenburg (Sint Franciscusoord, afdeling kinderrevalidatie).
• Herstructurering Riaggs, in Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Apeldoorn en Groningen.
• Reorganisatie Dennendal.
• Fusie tussen welzijnsinstelling op het gebied van jeugd en jongeren, opbouwwerk, ouderenzorg in Bussum, Hilversum, Ridderkerk, Den Haag, Kerkrade en Huizen.


Buitenland

In 1994 heb ik een joint-venture opgestart tussen MEDE en een Australisch Adviesbureau. Dit bureau voerde met name opdrachten uit binnen de overheid, telecom en post en detailhandel. Ik heb lokaal aan een groot aantal van die opdrachten als projectleider opgetreden. Het bureau is uiteindelijk verkocht aan een Australische partij. Ik heb in deze periode meer dan 30 keer Australië bezocht en er tevens met het gezin zes maanden gewoond, tijdens de uitvoering van een groot onderzoek voor Just Jeans Incorporate:

• Gedurende drie jaar adviseur van de board of directors van Just Jeans Incorporate. Een beursgenoteerde onderneming met 400 winkels en 4.000 personeelsleden, in vrijetijdskleding in Australië en Nieuw Zeeland. Ik was verantwoordelijk voor de totale herstructurering en inrichting van nieuwe winkelconcepten en logistieke systemen. Tevens herstructurering inkoopkanaal via tussenhandel in Hong Kong naar Zuid-China.
• Adviseur van de directie van David Jones warenhuizen, hoofdkantoor Melbourne te Australië.
• Adviseur van de federale Australische regering met betrekking tot privatisering van overheidsbedrijven (1994, 1995 en 1996).
• Adviseur herstructurering en invoering regio structuur voor PSI (Public Services International) wereldwijde overkoepelende vakorganisatie van overheidsbonden.
• Projectleider consensus programma Europese Unie (Phare programma). Verantwoordelijk voorlaten uitvoeren van meer dan 100 projecten in Midden- en Oost- Europa op het gebied van gezondheidszorg en welzijn (budget in 3 jaar 22 miljoen euro).
• Project eerste lijn gezondheidszorg Hongarije (Phare programma EU).
• Project zorg gehandicapte kinderen in opdracht van Sultan van Oman.
• Project Roma zigeuners Roemenië.
• Adviseur directie Australië post rond verzelfstandiging plannen. Hiervoor heb ik een aantal managementsessies georganiseerd.
• Adviseur van de vakbeweging in canada (Regina) over privatisering van staatsbedrijven.
• Onderzoek naar de beloningsstructuur van luchtverkeersleiding in Europa in opdracht van ministerie van Verkeer en Waterstaat, (Griekenland, Zwitserland, Engeland, Duitsland en België).
• Onderzoek naar de structuur van TBS-inrichtingen in Canada, Oostenrijk en Duitsland.
• Speaker op een aantal internationale bijeenkomsten van ILO (Genève), Australische vakbeweging, Australische overheid, Nieuw Zeeland, Hongarije, Canada en VS.
• Director elektronic retail organisation
• Adviseur op gebied van sourching in China, India en Vietnam


Interim-management en projectmanagement

Het betreft hier een selectie uit opdrachten die een doorlooptijd hadden van tenminste zes maanden en waar sprake was van lijn- en/of budgetverantwoordelijkheid.

• Directie Just Jeans International (Australië), belast met herstructurering.
• Directeur taskforce herstructurering Hema.
• Directie RIAGG Amsterdam Noord.
• Directeur Stichting Welzijn Laak Den Haag.
• Directeur Stichting Alert Apeldoorn.
• Directeur bedrijfsvoering, plaatsvervangend algemeen directeur Van Mesdagkliniek Groningen.
• Directeur Bedrijfsvoering gemeente Vlissingen.
• Projectleider capaciteitsuitbreiding TBS, tijdelijke inrichting De Singel (onderdeel Penitentiaire Inrichting Over Amstel).
• Projectdirecteur uitvoering Consensus 1 programma in opdracht van Europese unie (Phare programma).
• Projectleider reorganisatie gemeentelijke Sociale Dienst te Groningen.
• Projectleider strategisch businessplan postkantoren b.v.
• Projectleider herstructurering sociale werkvoorziening te Emmen en Coevorden.
• Voorzitter Raad van Bestuur 4bb International b.v.
• Algemeen directeur verzelfstandigde sociale werkvoorziening


Nevenactiviteiten
.
• Voorzitter raad van toezicht Cals College Nieuwegein.
• Lid raad van commissarissen Comtech DDS b.v.
• Lid board of directors elektronic retailing association (ERA)





Opleiding interimmanager

-Doctoraal psychologie arbeid en organisatie
-Doctoraal psychologie klinisch
-Post academisch onderwijs verander management

Opleiding

Atheneum 1974
Doctoraal Arbeid en Organisatie Psychologie 1980
Doctoraal Klinische Psychologie 1980

Post academisch onderwijs:

• Veranderkunde (Utrecht)
• Organisatie-ontwikkeling (Cormell University New York)
• Management opleiding ‘Retail’ (Nijenrode KBB)
• Overheidsfinanciën
• Audit opleiding toepassing NKP kwaliteitsmethodiek


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

-strategische adviesering, verandermanagement, Turn arround, outsourching

Talenkennis interimmanager

Nederlands en engels vloeiend, zowel spreken als schrijven
Frans en Duits voldoende

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :