Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Directeur IT / CIO / programmamanager

Directeur IT / CIO / programmamanager

Werkervaring interimmanager

Ervaren en resultaatgerichte business- en IT-leader. Een ondernemer, bestuurder en manager met ruim 20 jaar ervaring in ICT-, informatie- en algemeen management. Toont onberispelijk leiderschap en integriteit. Communicatief excellerend, sterk analytisch en beschikkend over goed ontwikkelde coaching-skills. Sterke academische referenties in business en IT. Kan uitstekend werken in een complexe, politieke en bestuurlijke omgeving onder fysiek en mentaal zware omstandigheden. Beschikt over een groot incasseringsvermogen en is in staat om flexibel en effectief op wijzigende omstandigheden te reageren.

Begonnen als officier bij de Koninklijke Landmacht, met na 12 jaar de overstap naar een grote bank/verzekeraar. Werkt sinds 1992 in diverse managementfuncties, waaronder operationeel-, verander- en tactisch management. Gedegen ervaring met grote commerciële trajecten, IT-procurement, leveranciers-management, het initiëren en managen van outsourcingsprojecten, complexe infrastructuur programma’s en offshoring en overnames binnen ICT-omgevingen.

Gepassioneerd over de mogelijkheden van nieuwe (disruptieve) technologie, technologische innovatie en het ontwikkelen van de nieuwe businessmodellen die daarbij horen. Bewezen vermogen om strategische plannen te ontwikkelen en deze tot uitvoering te brengen.

Maart 2014 – heden : Directeur Eternal Holding BV

Vanuit Eternal Holding verricht ik interim management diensten met een netwerk van zeer seniore interim managers.

Functie: Sr. Adviseur en Kerngroeplid

Ministerie van Defensie 01/2015 – heden

• Extern deskundige en lid van de kerngroep van het ministerie voor de rationalistie van de IT landschappen van het ministerie.


Functie: Adviseur Informatievoorziening

Gemeente Sint Anthonis 01/2015 – 04/2015

• Opstellen informatiebeleidsplan.
• Opstellen advies voor B&W aangaande (IV) samenwerking met buurgemeenten.
• Inregelen van de (lastige) IV samenwerking met een van de buurgemeenten.


Januari 2011 – Maart 2014 : Managing partner, oprichter en mede-eigenaar van Atribit BV en van Bauhaus ArtITech BV

Atribit is een netwerkonderneming die zich toelegt op hoogwaardige (board- en sub-boardlevel) management dienstverlening. Bauhaus neemt de verantwoordelijkheid voor strategische ICT innovatie- en infrastructuur-programma’s bij haar klanten. Bijzondere thema’s waren life cycle management, BI & Big Data, Cloud en verandermanagement.

Actief als Interim Manager in algemeen management, als CIO en als programmadirecteur.

In maart 2014 heb ik mijn aandelen in deze ondernemingen verkocht om weer mooie interim opdrachten te kunnen gaan doen en nieuwe ondernemingen te starten. Atribit BV en Bauhaus ArtITech BV had toen bij elkaar ±30 mensen in dienst en zette ook nog eens ±30 freelancers in. Jaaromzet is 8M€.


Opdrachten die ik vanuit Atribit o.a. verrichtte:

Functie: Programmadirecteur Rationalisatie

Belastingdienst 04/2013 – 12/2013

• Verantwoordelijk voor de rationalisatie van de IV van de Belastingdienst: (bedrijfs)processen, applicaties en infrastructuur;
• Belangrijkste doel was om de change capaciteit in het proces- en applicatielandschap alsmede in de IT infrastructuur te vergroten om daarmee de business-agility te verhogen.

Functie: Interim IT director

ManpowerGroup Nederland (Manpower, Experis) 02/2012 – 10/2012

• Grondige professionalisering van de ICT afdeling, -infrastructuur en projectportfolio;
• Verantwoordelijk voor de afdeling van 38 FTE;
• Businesscase gemaakt en voorbereiding afgerond voor de outsourcing van de gehele infrastructuur en de werkplekken van Manpower en Experis.
• Afdeling gesaneerd en overgedragen aan nieuwe interne manager


Oktober 2009 – Juni 2011 : Zelfstandig – Interim manager

Functie: Interim CIO

Geldservice Nederland BV (Joint Venture van ABNAMRO-ING-Rabobank) 02/2011 – 10/2011

• Deze nieuwe joint venture gaat alle chartale logistiek (cash operations) van de drie Nederlandse grootbanken insourcen;
• Verantwoordelijk voor het mede-inrichten van de organisatie, opstellen van een IT architectuur, naar de markt brengen (sourcen) van de bouw hiervan en het opzetten van een IT-organisatie;
• Politiek zéér lastig, constant overleg met de drie banken –en hun eigen belangen- noodzakelijk om e.e.a. te laten slagen;
• Succesvol afgerond.



Functie: Strategisch Adviseur

Sociale Verzekeringsbank Adviseur inrichting IT-organisatie.
10/2010 – 01/2011

• Adviseren van de RvB en programmamanagement over de inrichting van de toekomstige IT-functie van de SVB.

Functie: Interim Manager

Sociale Verzekeringsbank Directeur Informatiemanagement a.i.
01/2010 –10/2010

• Inrichten van vraagsturing en regie over de informatievoorziening bij de SVB;
• Positioneren va informatiemanagement in de organisatie;
• Aandachtsgebieden: Portfoliomanagement, Enterprise Architecture, Functioneel Beheer, Ketenregie, Informatieplanning en bovenal Leiderschap;
• Aansturing van de 25 informatiemanagers, architecten en portfoliomanagers.


December 2006 – oktober 2009: werkzaam bij KZA als Directeur Operations

KZA is een hoogwaardig adviesbureau dat zich bezig houdt met het optimaliseren van de informatievoorziening van grote organisaties. Het is met 150 medewerkers het grootste onafhankelijke bureau van zijn soort in de Nederlandse markt. Directie van KZA bestaat uit de algemeen directeur en de directeur operations.

• Verantwoordelijk voor de service-delivery en het rendement van KZA;
➢ 130 consultants
➢ € 20.000.000 omzet / 20% rendement
➢ Klanten: vrijwel alle top 100 bedrijven en instellingen in Nederland
• Verantwoordelijk voor het opschalen van de propositie: van detacheerder naar hoogwaardige adviseur. Gemiddeld uurtarief van € 90 naar €110 gebracht;
• Verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en de operationele en tactische leiding over KZA: Delivery, HR, ICT en inkoop;
• (Mede-)verantwoordelijk geweest voor succesvol uitrollen van implementatie consultative selling;
> € 4.000.000 omzet wordt nu door consultants verkocht.



Mei 2005 – december 2006 : werkzaam bij IMN Management Consultants als Partner

• Als partner, naast eigen assignments, verantwoordelijk voor de Practice Business-IT Alignment:
➢ Ontwikkelen propositie gericht op CIO’s en informatiemanagers;
➢ Inzetten (en ingezet houden) van 10 (senior) consultants;
➢ Verkopen en executeren implementatie projecten;
➢ Omzet practice: € 1.350.000


Inzet vanuit IMN: Interim Directeur

Gemeente Amsterdam, De Rokin Groep – Bestuursdienst Amsterdam, later Service Huis Personeel 10/2004 – 12/2006

• Verandermanagement Rokingroep en in het bijzonder P-net. (Mede-) verantwoordelijk voor de afbouw van de Rokingroep en oprichting van een shared service center waarin alle HR functies van de gemeente worden ondergebracht (Service Huis Personeel).
P-net is het geheel aan applicaties, diensten en organisatie ter ondersteuning van de HRM-functie binnen de gemeente. P-net heeft 60 gemeentelijke diensten, bedrijven en stadsdelen als klant en administreert alle personeelsgegevens en verzorgt de salarisverwerking voor de 22.500 medewerkers van de gemeente;
• Professionalisering van de organisatie, invoeren procesmatig werken;
• Als lijnmanager (a.i.) verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en de operationele en tactische leiding over de dienst;
• Verantwoordelijk voor een groot systeemontwikkelingsproject annex implementatietraject dat heeft geleid tot een deels nieuw (e-)HRM systeem en deel implementatie van een groot standaard HRM-ERP systeem;
• Zeer complexe bestuurlijke structuur.




September 2001 – april 2005 : werkzaam bij PinkRoccade Atribit B.V.
later Getronics PinkRoccade Management Services B.V.


Inzet: Sr. Interim Manager

PinkRoccade, Dealmaker/Bidmanager 02/2004 – 04/2005
• Diverse (zeer) grote commerciële trajecten en Europese aanbestedingen (> M€ 50) voor PinkRoccade geleid en gewonnen.

PinkRoccade, werkmaatschappij gericht op de decentrale overheid; 800 medewerkers, interim directeur 06/2003 – 02/2004

• Initieel ingehuurd als adviseur met als opdracht het verrichten van een organisatiescan en een probleemdiagnose na een opdracht van de RvB om minimaal 30% kosten te reduceren. Na oplevering van advies gecontinueerd als architect en programmamanager voor een grootschalige reorganisatie. Gedurende 2 maanden algehele leiding. Kernwoorden: marktgericht, samenwerken, duidelijke leiding. Kostenreductie gerealiseerd, klanttevredenheid gelijk gebleven, personeelsbestand teruggebracht van 1100 naar 800 medewerkers.

PinkRoccade Civility, Businessteam Documentaire Informatiesystemen, interim manager 11/2002 – 06/2003

• Als interimmanager lijnverantwoordelijk voor dit nieuwe organisatiedeel van PinkRoccade
• Opbouwen en uitbouwen
• Nieuw product voor documentaire informatievoorziening en procesbeheersing voor de gemeentemarkt succesvol naar de markt gebracht en verkocht bij 3 launching customers.
• Processen ingericht
• Aantal betrokken medewerkers: Aansturing van + 25 medewerkers.


Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam / Divisie ICT, interim manager
08/2002 – 10/2002
• Projectmanagement op een aantal lopende projecten:
➢ Inrichten ICT (KA, bekabeling en breedbandnetwerkelementen) van het nieuw opgerichte Port Infolink BV (100% dochter van GHR). Dit project is binnen twee maanden, onder budget opgeleverd.
➢ Uitvoeren Pilot Telewerken GHR. Dit project is, door bezuinigingen ingesteld door de nieuwe wethouder van havenzaken, beëindigd.
➢ Overdracht van het technisch beheer van het walradar informatiesysteem naar het centrale rekencentrum.
• Onder andere heb ik, door afwezigheid van de manager, 1,5 maand het MT-overleg voorgezeten en heb het operationeel management over de afdeling gevoerd.
• Aantal betrokken medewerkers: Aansturing van 40 medewerkers.


PinkRoccade Civility Rotterdam, HRM en Salarisservices (HRMS), Interim operationsmanager 03/2002 – 07/2002
• Initieel ingehuurd om een nieuw procesmodel te (doen) invoeren bij de afdeling HRMS, welke de salarisverwerking verzorgde voor de gemeente Rotterdam, de politiekorpsen Rotterdam-Rijnmond en Amsterdam-Amstelland, Afvalverwerking Rijnmond en enkele grote ziekenhuizen. Tevens aangesteld als interim operationsmanager om het lijnmanagement uit te voeren. Toen, na mijn nadere analyse, bleek dat het invoeren van een nieuw procesmodel niet afdoende zou zijn om het gewenste effect te bereiken heb ik een uitgebreidere analyse conform INK gemaakt en een organisatieverbeterplan opgesteld. Dit verbeterplan in eerste fase uitgevoerd. Hierbij is de organisatie opgesplitst in een commercieel en een operationeel deel en is de hoeveelheid personeel gereduceerd van 23 naar 17 medewerkers.
• Aantal betrokken medewerkers: Aansturing van 23 medewerkers.


Waterschap Rijn en IJssel te Doetinchem, directie middelen, Interimmanager 09/2001 – 12/2001
• Binnen de unit belastingen van de directie middelen was een forse achterstand in de betalingsverwerking ontstaan. Dit probleem werd veroorzaakt door interne problemen en door een problematische samenwerking met een externe leverancier van IT diensten. Mijn rol was hier om vóór de overgang naar de euro (15 december 2001) de achterstand zoveel als mogelijk weggewerkt te hebben. Hierbij kreeg ik verregaande bevoegdheden. 15 november 2001 waren alle achterstanden weggewerkt;
• In het vervolgtraject heb ik het programmamanagement Euroconversie begeleid en een aantal verbetervoorstellen geschreven;
• Aantal betrokken medewerkers: Aansturing van 3 projectmedewerkers, indirect 37 medewerkers.




Oktober 2000 – augustus 2001: werkzaam bij Spott Multichannel C.V. (Spott.nl)

Functie: Operations Director / CTO
Inhoud: Spott.nl was in 2001 één van de top-5 internetsites in Nederland. Het was een multimediale veilingsite. Spott was een joint venture van PCM, Holland Mediagroep en VNU.
Ik was hier verantwoordelijk voor techniek, content, design en facilities. Lid van de directie.
Cases: Het mede opbouwen van de Spott-organisatie van 7 naar 34 FTE. Het inrichten van een applicatieontwikkel- en -beheeromgeving. Het opzetten en inrichten van de redactieafdeling. Het opzetten en inrichten van leveranciers- en contractmanagement. Een groot gedeelte van de systeemontwikkeling was uitbesteed in India. Hieraan heb ik leiding gegeven. Mijn jaarbudget bedroeg hier Mf 6.


Mei - oktober 2000: werkzaam bij AMEV Nederland N.V.

Functie: Hoofd Inkoop en Logistiek (Demandmanagement ICT)
Inhoud: Verantwoordelijk voor de functionele velden: inkoop (procurement), contractmanagement, vendormanagement, servicelevelmanagement, relatiemanagement, logistiek en allocatiedesk van AMEV ICT & Projects.
Cases: Projectmanager en onderhandelaar van/voor een outsourcingtraject met een volume van Mf 220. Dit betrof de outsourcing (shared risk/shared revenue outtasking) van de ontwikkeling en het beheer van 80% van de AMEV back- en midoffice applicaties.


November 1998 - mei 2000: werkzaam bij Fortis Nederland

Functie: Afdelingshoofd decentrale systemen
Inhoud: Verantwoordelijk voor het onderhoud en beheer, én nieuwbouw van alle niet-mainframe (client-server en decentrale applicaties op het PC en Unix platform) applicaties van de Fortis verzekeringsbedrijven (voornamelijk AMEV).

Cases: Het opzetten en uitbouwen van de afdeling tot opsplitsing in de afdelingen Frontoffice en Oracle. Implementeren van een Business Balanced Scorecard voor de afdeling en functioneren als vraagbaak voor de gehele organisatie bij deze implementatie. Stuurgroeplid voor de AMEV IT-brede CMM (Capability Maturity Model) implementatie, met als doel de CMM level 2 status te behalen. Dit project liep nog bij mijn vertrek.
Aansturing van ± 95 medewerkers.

Juni 1992 – november 1998: werkzaam bij de Koninklijke Landmacht als Officier

September 1997 - november 1998: Kapitein Koninklijke Landmacht

Functie: Plaatsvervangend hoofd communicatie- en informatiesystemen (S6) van de 11 Luchtmobiele Brigade (LMB).
Inhoud: Verantwoordelijk voor de planning en de inzet van alle ICT middelen van de Luchtmobiele Brigade (± 3800 man).
Cases: Projectofficier “commandovoering” bij de grootschalige reorganisatie van de LMB. Verantwoordelijk voor het ontwerpen en doen inrichten van een nieuw model commandovoering passend bij de nieuwe operationele doctrine van deze eenheid.
Projectofficier voor drie grote materieelprojecten: invoering HF radio’s, invoering combat net radio’s en invoering military satellite communications.

Juni 1992 - september 1997: Luitenant bij de Koninklijke Landmacht

Juni 1995 – september 1997 Pelotonscommandant van het verbindingspeloton van de Luchtmobiele Brigade

Inhoud: Het (te velde) installeren van de commandopost van de commandant van de Luchtmobiele Brigade en alle hierbij behorende tele- en datacommunicatiemiddelen. Systeem-deskundige op het gebied van alle mobiele communicatie middelen. Hierbij gaf ik leiding aan 6 beroepskaderleden en 35 beroepsmanschap¬pen. Volledige personele, materiële en operationele verantwoordelijkheid.

September 1993 - juni 1995: Pelotonscommandant bij een opleidingscompagnie

Inhoud: Het opleiden van een lichting (50 tot 70 personen) dienstplichtig soldaten tot radiotelefonist, -telexist. Hierbij gaf ik leiding aan 7 beroepskaderleden. Volledige personele, materiële en operationele verantwoordelijkheid.


Juni 1992 - september 1993: Pelotonscommandant verbindingscentrumpeloton

Inhoud: Het (te velde) installeren van een verbindingscentrum voor de staf van de 1e Divisie, met een diversiteit aan tele- en datacommunicatie middelen. Leiding geven aan 3 beroeps- en 4 dienstplichtige kaderleden en 40 dienstplichtig soldaten. Begeleiden en/of opzetten opleidingen voor al het personeel.

Opleiding interimmanager

Algemeen :
• HLO (Hoger Laboratorium Onderwijs - Medisch);
• Koninklijke Militaire Academie;
• TIAS Business School (Tilburg) - Postdoctorale opleiding tot
Master of Information Management (MIM)

Verdieping :
• Masterclasses Business IT alignment (bITa);
• TiasNimbas Business School / Amsterdam Bright College – Building Superior Performance.

Cursussen :
• Diverse modules Bedrijfskunde en Arbeids- en Organisatiesociologie aan de Open Universiteit;
• Marketing 1, 1a en 2 aan de Open Universiteit (gelijk aan NIMA A en B)
• Faciliteren van Workshops (Capgemini);
• Financieel management voor niet-financieel managers
(Academie voor Ondernemerschap / RUG)
• Masterclasses Business Model Canvassing – Alexander Osterwalder;
• Licenced Facilitator in Applied Innovation – Tony Buzan.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Specialties: Operations management, changemanagement, informatiemanagement, business-IT alignment, IT strategy, business model canvassing, IT (out-)sourcing, Enterprise- en IT architectuur, program management en IT-portfolio management.

Talenkennis interimmanager

• Nederlands : Moedertaal;
• Engels : Goed in spreken, uitstekend in schrift;
• Duits : Redelijk in spreken, matig in schrift;
• Frans : Redelijk in spreken, redelijk in schrift.

Overig

Tot 2010: kerndocent Erasmus Universiteit (Erasmus School for Accounting & Assurance): verantwoordelijk voor het vak “Lifecycle Management” van de postdoctorale opleiding tot EDP-auditor.

Verder heb ik veel gesproken op congressen en seminars over onderwerpen als informatie management, IT governance, Demand- en Supplymanagement en innovatiemanagement.

Ik ben reserveofficier bij de Koninklijke Landmacht.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :