Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Marketing en sales manager

Marketing en sales manager

Werkervaring interimmanager

2009-2010 Universiteit Twente
Marketing consultant
Begon bij Management en Bestuur (2,200 studenten), grootste faculteit van de UT (8,800 studenten). Opleidingen (6): bedrijfskunde, bestuurskunde, bedrijfsinformatietechnologie, technische bedrijfskunde, gezondheidsweten- schappen, European studies.
Verantwoordelijk voor: opstellen van marketingplannen per opleiding op zowel bachelor als master niveau samen met het communicatieteam met als doel het vergroten van studentenwerving wat moet leiden tot een hoger nationaal marktaandeel. Sleutelspelers: opleidingsdirecteur,
-coördinator, studievoorlichter en docenten. Opzet is uniek en levert uitstekende strategische en operationele inzichten waarbij we ook hebben gekeken naar de inzet van social media om studenten te werven samen met 2 professoren op dit gebied.
Op basis van aanpak uitgenodigd om zelfde opzet uit te voeren bij 2 andere faculteiten, Technische Natuurwetenschappen (technische natuurkunde, scheikundige technologie, biomedische technologie, technische geneeskunde en advanced technology) en Gedragswetenschappen (communicatiewetenschap, psychologie, onderwijskunde, wijsbegeerte van wetenschap, technologie en samenleving, science education and communication, leraar VHO maatschappijleer).
Bijzonderheden: positioneringondersteuning verricht voor 1 van de onderzoeksinstituten en bureau post academisch onderwijs. Samenwerking gestart met stadsmarketing Enschede.
De faculteit Management en Bestuur had in december 2010 een wervingsplus van 20% t.o.v. het vorig jaar.



2009-2010 Carint Reggeland Groep
Marketing consultant
De Carint Reggeland Groep is een regionale leider op het gebied van ouderenzorg () in het oosten van Nederland (9.000+ werknemers en € 190 mln. omzet ). Gestart als manager van een label, Wellson, een organisatie die comfort- en zorgdiensten voor ouderen aanbiedt. Het Wellson label () had men net gelanceerd en ik was verantwoordelijk voor de verdere roll out tot midden november 2009.
Resultaten: Business plan op essentiële zaken herschreven en deze versie, met een binnen de zorg onorthodoxe strategische en operationele aanpak, is door de R.v.B. geaccepteerd en wordt nu verder uitgewerkt.
Vanaf november was ik verantwoordelijk voor de positionering van de hoofdmerken te weten Carint, Reggeland en Carint Reggeland Groep. Daarvoor maakte ik een analyse van de interne en externe (gemeentes, woningbouwcoöperaties, ouderenraden, zorgkantoren, ziekenhuizen en huisartsen) merkbeleving gebruik makend van zowel een swot-analyse als personificatietechniek.
Resultaten: Mijn gemaakte conclusies en aanbevelingen gepresenteerd samen met die van de stuurgroep merkenbeleid waar ik ook onderdeel van vormde. Hierdoor is men overgegaan naar een andere aanpak en nieuwe huisstijl. Verder positioneringen (11) uitgewerkt voor o.a.: CRG Deventer, Stichting Welzijn Ouderen Hengelo, Psycho/sociale ondersteuning 1e lijn, het kennis- en expertisecentrum en het Sophia project (uniek en zeer professioneel woon/zorgcomplex). CRG Deventer heeft onlangs een toezegging van extra omzet van € 400.000,- mogen ontvangen.

2007-2008 AkzoNobel Salt Specialties, Hengelo
Marketing en sales manager f.m.c.g./b.t.b.
Verantwoordelijk voor : aansturen internationaal commercieel team van 30 personen in West-Europa (sales, marketing en verkoop binnendienst). Omzet € 80 mln. Afzetgebied:gehele wereld minus VS. Producten: zouten voor particulier en industrieel gebruik. Merken: Nezo, Jozo, Broxo(matic) en KNZ. Klanten o.a.: Ahold, Carrefour, Metro, Unilever, Frito-Lay, Givaudan, Nestlé.
Lid Business management team met: site directeur, logistiek, productie controlling en h.r.
Situatie: Divisie stond 1 jaar in de verkoop. Poging mislukte waardoor Akzo besloot unit in afgeslankte vorm (sanering 100+ personen, sluiting productie buitenland ) te integreren. Hierdoor veel verwarring over toekomst bij zowel klanten als intern.
Aanpak: zo snel mogelijk vaststellen doelen, strategieën en actiepunten en dit binnen organisatie communiceren. Kwaliteit organisatie en communicatie.
Resultaten: Alle, met management vastgestelde 13 kwali- en kwantitatieve doelstellingen gehaald. Nieuwe manier van samenwerken binnen gehele organisatie ontworpen en geïmplementeerd.
Bijzonderheden:
• Leider low sodium project met spelers als Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, TNO, DSM, Unilever en Givaudan. Patentaanvraag loopt inmiddels.

2006 Unilever bij Initiative (I.P.G.) Mexico
Interim marketing communicatie manager internet
Initiative destijds Unilevers media inkoop bureau in Latijns Amerika onder-deel media concern I.P.G. met o.a. bedrijven als F.C.B., Lowe en McCann. Verantwoordelijk voor: als een strategische alliantie met Unilever gewerkt aan hun media-internetstrategie in LATAM. Partners waren o.a. Microsoft, Yahoo en Google. Merken geanalyseerd: Dove, Magnum, Knorr, Sedal, Slim-fast, Rexona, Hellmann’s en Axe.
Resultaten: Rapport van strategische aanbevelingen opgesteld en gepresenteerd en daardoor betere focus aangebracht qua reclamebestedingen op het internet. Exclusiviteit onderhandeld met zowel Microsoft als Yahoo op specifieke onderdelen.

2006 Wunderman Mexico
Interim marketing communicatie manager internet
Wunderman belangrijk onderdeel van W.P.P. group. Mexicaanse klanten: o.a. Ford, bankleider Banamex, Reebok, Movistar, Colgate, Nokia (regionaal), Diageo, X-Box, Microsoft, Dell, Bimbo en Editorial Televisa (onderdeel regio’s grootste commerciële radio- en t.v.-station).
Verantwoordelijk voor: de strategische internet and direct mail communicatieanalyse van hun grootste klant Ford.
Resultaten: Samen met het andere mediabureau van Ford nieuwe strategie uitgewerkt waardoor we konden profiteren van elkaars sterkte.

2005- 2006 Universidad del Valle de México
Interim marketing communicatie manager
Universidad del Valle de México (1960), U.V.M., Mexico’s 2e grootste “private for profit” universiteit met 67,000 studenten. Eerstejaarsaantal in 2005 was 27.000 studenten. 21 campussen en onderdeel van “Laureate International Universities”, beursgenoteerd in New York.
Verantwoordelijk voor: marketing communicatie van de campus in Guadalajara gedurende 3 maanden die op dat moment heel weinig nieuwe studenten aantrok. Aansluitend communicatie strategie en merk positionering op het hoofdkantoor in Mexico stad uitgevoerd.

Belangrijkste resultaten:
• Operationeel plan Guadalajara campus opstellen en uitvoeren. (Deze campus had in januari 2006 de beste eerstejaarsscore binnen de organisatie.)
• Reclame campagne Guadalajara
• Aannemen en trainen nieuwe promotieteam
• Evaluatie nieuwe nationale communicatiecampagne
• Opstellen en uitvoeren onderzoek voor nationale merk positionering
• Updaten nationale promotiepresentatie door voordelen scherper in beeld te brengen
• Uitvoeren market research Monterrey voor het bouwen van een nieuw campus en schrijven aanbeveling voor board
• Internet strateeg aangenomen en nieuwe positie gecreëerd

1982-2005 Vaste dienst:

2003- 2005 Universidad Tecnológica de México
Marketing communicatie directeur
Unitec(1966), Mexico City’s 3e grootste “private for profit” universiteit met 40,000 studenten. Markt erg concurrerend. Organisatie omvat zowel voortgezet als wetenschappelijk onderwijs. Collegegelden gemiddeld USD 4,000.- per jaar.
Situatie: Na 2001 zeer sterke daling instroom 1e jaarsstudenten.
Verantwoordelijk voor: marketing, sales, tele marketing, crm, design en internet. Merk positionering ontworpen na uitgebreid marktonderzoek en tevens communicatie strategie met reclamebureau Grey (WPP). Advertising budget 35 mln. $. Divisie bestond uit 100 personen plus extern call centre (Telefonica) met 55 full time employee’s (f.t.e.’s). Focus op werving én retentie eerstejaars met vastgestelde ondersteuning van academici.

Belangrijkste resultaten:
• Vaststellen nationale merk positionering
• Integreren marketing en sales
• Hoogste academische indruk ooit (Tracking=externe meeting)
• Hoogste brand en advertising awareness ooit (Tracking)
• Bereiken specifieke wervingsdoelstellingen voor het eerst in 5 jaar
• Standaardisering verkoop nationaal (evaluatie professionele mystery visits)
• Opening 3 campussen op hetzelfde moment, die een wervingsplus gaf van 25%. Investering 200 mln. $.
• Allereerste nationale advertising campagne in de universiteitsgeschiedenis van Mexico
• Lancering 6 strategische innovaties in 2004
• Strategische 5 jaar alliantie met grootste nationale radio- en televisiestation hierdoor zelfde service niveau als Coca-Cola
• Outsourcing telemarketing in 8 weken

2002- 2003 International Flavours and Fragrances, I.F.F.
Business development manager food Latin America
Grootste internationale aanbieder van geur- en smaakstoffen met een wereldwijde omzet van 1.8 mrd USD in 2002.
Verantwoordelijk voor: implementeren nieuw smaakstoffentechnologieën in de voor de regio strategische food segmenten en key accounts. Klanten: global food en beverage concerns Coca-Cola, Frito Lay, Nestlé en Unilever plus grote locals als Quala, Arcor en Bimbo.
Sleutel tot succes is coördineren marketing, r&d, applicatie, sensorisch onderzoek en account management. Omzet LATAM 2002 was 55 mln. USD.

Belangrijkste resultaten:
• Creatie “regional strategic framework”
• Harmoniseren marketing activiteiten
• Verkrijgen structurele internationale ondersteuning voor de regio
• Verkrijgen benodigde investeringen op applicatie vlak
• Succesvolle lancering 2 product lijnen

1999- 2001 Wella, Amstelveen
Division head retail Benelux, M.T. lid
Leidde een team van 30 personen waarvan 7 in België. Team bestond uit trade marketing, marketing, sales (account management en field) en customer service. Klanten: Ahold, Laurus, DA en Kruidvat in Nederland en Carrefour, Delhaize en Colruyt in België. Omzet 18.2 mln Euro. (35% lokale merken).

Belangrijkste commerciële resultaten:
• Behalen winst én omzetdoelstelling voor het eerst in 10 jaar
• Winststijging van 35 %
• Succesvolle relaunch van 2 merken
Belangrijkste projecten:
• Implementatie SAP 3.0 in oktober ’99 en 4.6 in maart 2001. Complicerende factor: noch de vervoerder noch Duits moederbedrijf op SAP aangesloten.
• HAY. Evaluatie alle posities personeelsleden met inschaling volgens Hay. Opzetten, implementeren en communiceren salarissysteem.
• Logistiek. Van een Nederlandse vervoerder overgang naar opslag in Frankfurt vanwaar distributie plaatsvond. Opslag en distributeur niet aangesloten op SAP.
• Customer to cash met Cap Gemini. Complete analyse bedrijfsprocessen en procedures. Vaststellen en uitvoeren aanbevelingen.

1996-1999 Quest International (Unilever chemical, later ICI), Naarden
Global account director Nestlé
Key customer van Quest (maar op consumentenvlak grote concurrent Unilever).
Verantwoordelijk voor: business development van Nestlé op een wereldwijde basis op basis afgestemde strategie. Leidde virtueel team van internationale business developers. Zorgde voor vrijmaken van interne technische resources met als doel omzetgroei. Bezocht Nestle’s r&d centres en werkmaatschappijen. Productranges: smaakstoffen en food ingredients (o.a. emulsifiers, stabilizers, proteïnen, gistextracten, natuurlijke kleurstoffen, cultures en enzymen).

Belangrijkste resultaten:
• Double digit profit groei
• Vorming van een gedeeld technology platform op zeer vertrouwelijk niveau
• Zeer sterke groei in landen als Duitsland, China en de USA.

Los van deze Nestlé verantwoordelijkheden ontwikkelde ik een trend studie \\\'Taste of the Future\\\', een presentatie die huidige en toekomstige trends in de samenleving vertaalde in consequenties voor de levensmiddelenindustrie. Genoemd werk door alle Quest units gebruikt waar het diende als basis voor het verkrijgen van nieuwe business.

1993-1996 Anderson Clayton (Unilever Food), Mexico Stad
Marketing Manager b-t-c
Ontwikkelen en implementeren van marketing strategieën voor desserts en meel producten zoals taart- en pannenkoekmixen (Pronto), frozen food (Captain Iglo, Clemente Jacques) en tea based beverages (Lipton), teneinde groei targets te halen. Leidde een lokale groep van 4 brand managers, 1 development manager, 2 applicatietechnici. Dotted line naar een dry mix fabriek met een capaciteit van 120.000 ton.
Belangrijkste resultaten:
• Lancering van een compleet nieuw product category, non core bij Unilever, en het geïntroduceerd te krijgen bij de retailers in recordtijd.
• Salesgroei van 30% tot een all time high van $ 25 m in 1995.

1991-1993 Quest International, Mexico
Manager Food Division
Ontwikkelen en implementeren van marketing and sales strategie voor de smaakstoffentak in Mexico/Greater Andean. Focus was om omzet en winst te laten groeien zoals lokaal en internationaal was vastgelegd in het business plan
Belangrijkste resultaten:
• Sales doorbraken bij internationale target accounts als: Pepsico Foods, Coca-Cola, Unilever, CPC, Philip Morris, Danone, RJR Nabisco.
• Omzetgroei 17%.

1988-1991 Quest International, Barcelona, Spanje
Business Industry Manager confectionery/bakery
Ontwikkelen en uitwerken van business plannen, gericht op sales en profit groei in the confectionery/bakery market in Spanje en Portugal
Belangrijkste resultaten:
• Set-up van een internationale smaakstoffencollectie voor de kauwgomindustrie zonder de steun van het Nederlandse Food Science and Technology Centre. Gewonnen project bij Pepsico Foods.
• Omzetgroei 15%.

1985-1988 Quest International, (Unilever), Naarden
Product Manager alcoholic beverages/confectionery/bakery
Zeer grondige opleiding in levensmiddelentechnologie en smaakstoffen. Resultaten: analyse van de wereldwijde spirit- en likeurmarkt en het starten van r&d programma’s gericht op kansen in deze segmenten.

1983-1985 Bugamor, Almere
Area Manager
Exploiteren farmaceutische media dragers (o.a. receptenbloks, tijdschriften voor huisartsen en specialisten). Verantwoordelijk voor West Europa.
Belangrijkst resultaat:
• Commerciële doorbraak op de Franse Markt vanaf scratch.

1982-1983 Nederlandse Export Combinatie, Soest
Assistant Export Manager
Ondersteuning van 500 Nederlandse leden t.b.v. hun export.
Belangrijkst resultaat:
• Winnen van een contract met Adidas voor één van de leden.

OPLEIDING

1980 HEAO c.e., Afstudeeropdracht: De Nederlandse schoenenmarkt.

Unilever cursussen:
• Advertising (London)
• Market research
• Strategic media planning
• North American marketing \\\'94
• International management (London)
• Interne food cursussen
Overige cursussen:
• Marketing universiteiten (Mexico 2003)
• Leiderschap (Mexico 2005, Covey, Guliani)
• Commerciële relatie opbouw (Nederland 2008)

TALEN
Nederlands (moedertaal), Engels, Spaans, Frans, Duits


TALEN

Nederlands (moedertaal), Engels, Spaans, Frans, Duits



HOBBIES

Lezen, reizen, joggen, food & beverages, netwerken


BIJZONDERHEDEN

Ex voorzitter Nederlanse vereniging Mexico verantwoordelijk voor
contacten met diplomatie, industrie, lokale Nederlanders en goede doelen.
Uitwisselingen Nederlandse en Mexicaanse cultuur op macro en micro niveau. Steunen specifieke hulpbehoevenden (armen, zieken en alleenstaande moeders).
In Nederland als fondsbeheerder voor derde in contact met Stichting Gehandicapt Kind ter stimulering muzikale aktiviteiten voor deze jongeren.

Opleiding interimmanager

HEAO CE 1980

Talenkennis interimmanager

zie c.v.

Overig

zie c.v.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :