Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Controller / financieel adviseur

Controller / financieel adviseur

Werkervaring interimmanager

1 december 2013-heden Gemeente Tilburg, afdeling Planning & Control, team Financiële inrichting en Beheer
Financieel Adviseur
Project: verbeteren kwaliteit balansbeheer gericht op verbetering van de bestuurlijke informatievoorziening. Opzet en introductie van een kwaliteitsmanagementsysteem (actualisering –na reorganisatie- in control raken.) Bij de jaarrekening 2014 overgedragen.
Project: financiële advisering en inrichting financiële hoofdadministratie voor de regionale jeugdzorg. Declaraties van zorgverleners worden vastgelegd per cliënt in verstrekkingen-administratie. Project omvatte inrichting van daarop aanluitende grootboekadministratie, rekening houdend met informatievoorzienig aan alle in de regio samenwerkende gemeenten. Opzet en introductie van een kwaliteitsmanagement-systeem (in control raken).

1 april 2013-
1 october 2013 Provincie Noord-Brabant, Ruimte ontwikkeling & Handhaving
Management Ondersteuner (planning & control)
Financiële advisering begroting en bestuursrapportages voor management en Gedeputeerde Staten.

3 januari 2013-
31 maart 2013 Gemeente Tilburg, afdeling Informatievoorziening, team financiële administratie
Financieel Adviseur
Jaarrekening 2012
Projectadviseur “In control raken”.

1 mei 2012 –
13 juli 2012 Gemeente Tilburg, afdeling Planning & Control
Financieel adviseur/ consulent
Na reorganisatie per 1 januari 2012. Verbeteren informatievoorziening voor management Sportbedrijf.

1 april 2011-
29 februari 2012 Gemeente Tilburg, Dienst Gebiedsontwikkeling
Controller
Coördinatie/uitvoering van bestuurlijke informatievoorziening – programmabegroting 2012, jaarrekening 2011 en tussentijdse berichten en van maandelijkse managementinformatie met betrekking tot de taken van de dienst zoals, de “inrichting, beheer en onderhoud van wegen, en civiele kunstwerken”; de “inrichting, beheer en onderhoud van openbaar groen (incl. begraafplaatsen en speelvoorzieningen), “verkeer en vervoer, incl. parkeervoorzieningen / - garages en grondexploitaties.
1 januari 2011 –
28 februari 2011 Gemeente Tilburg, Dienst Bedrijven
Controller
Bestuurlijke informatievoorziening (eindejaarsbericht); Jaarrekening.
Project verbetering managementinformatie.

1 april 2010 –
31 december 2010 Studie, ontwikkeling adviesproducten rondom controlling
(strategisch risicomanagement, creatie aandeelhouderswaarde).
1 november 2008 –
31 maart 2010 Gemeente Tilburg, Dienst Bedrijven (afvalinzameling,
reiniging en sportaccommodaties)
Controller
Jaarafsluitingen 2008 en 2009 en verzorgen bestuurlijke en managementrapportages w.o. Uitvoeringsbegroting 2009, 2010 en programmabegroting 2010. Optimaliseren AO en financiële informatievoorziening na fusie van 2 diensten in de Dienst Bedrijven. Opzetten, uitvoeren en adviseren bij heroverwegingsoperatie van de dienst.

1 november 2006 –
31 oktober 2008 Gemeente Tilburg, Dienst Publiekszaken / Sociale zaken
Teammanager planning en control Sociale zaken
Leidinggeven team 7 medewerkers.
Jaarafsluiting en verzorgen diverse (bestuurlijke) rapportages, jaarverslaggeving. Voorjaarsnota, Programmabegroting 2008/ 2009.

Juni 2006 – oktober
2006 Gemeente Veldhoven
Financieel adviseur- beleidsadviseur
Bijdrage programmabegroting 2007.
Beleidsnota Reserves en voorzieningen.
Beoordeling beleidsnota kostenverdeling.

2005 Provincie Overijssel
Adviseur begrotingszaken
Bijdrage begroting 2006. Stroomlijnen AO – processen met betrekking tot begrotingswijzigingen. Actualiseren reservepositie: beleidsnota/ incl. wijze realisatie.

2003 – 2005 Groenservice Zuid-Holland (onderdeel provincie Zuid-Holland en integrale dienstverlening aan 9 in provincie gevestigde natuur- en recreatieschappen).
Hoofd bureau financiën
Bewerkstelligen gedragsverandering medewerkers, acceptatie nieuw financieel systeem, wegwerken achterstanden (verbetering productie), verbetering communicatie vakafdelingen.
Leiding geven aan bureau financiën met 20 medewerkers (financieel beleid en administratie) en verbetering bedrijfsvoering van de afdeling. Verantwoordelijk voor de planning en voortgang jaarrekeningen 2004 en 2005 en (programma)begrotingen 2005 en 2006 m.b.v. ondermeer doelenboom. Verantwoordelijk voor verbetering kwaliteit (tussentijdse) bestuurlijke informatievoorziening incl. implementatie nieuwe comptabiliteits-voorschriften (BBV).

2003 Gemeente Nieuwerkerk aan den Ijssel
Financieel Manager (projectleider opstellen jaarrekening)
Verantwoordelijk voor de afwerking van de jaarrekening 2002 (wegwerken van achterstanden). Opstellen en bewaken van detailplanning/ coaching medewerkers.

2002 - 2003 Gemeente Leidschendam-Voorburg
Senior Financieel beleidsadviseur
Verantwoordelijk voor een deel van de jaarrekening 2002 van de nieuwe fusie gemeente Opstellen beleidsnota reserves en voorzieningen en advisering portefeuillehouder.

2002 Gemeente Zederik
Hoofd Sector Middelen
Leidinggeven aan de afdelingen Interne Zaken, Informatie en Automatisering, Financiën, Burgerzaken, Welzijn en Onderwijs.
De invoering van het BTW-compensatiefonds en de dualisering van het gemeentebestuur en de effecten die daarvan uitgaan naar de gemeente-begroting en de jaarrekening. Voorbereiden programmabegroting met o.a. doelenboom o.b.v. collegeprogramma. Versterken van de planning & control functie (bestuurs-, managementinformatie, procedures).

2001 – 2002 Gemeente Werkendam
Hoofd Financiën en Interne zaken
Leidinggeven aan de afdeling Financiën, Belastingen (indirect) en interne zaken. Afronden reorganisatie met opstellen van functieprofielen en –beschrijvingen en functiewaardering.
Bijdrage cultuurverandering passend bij resultaatgericht/ bedrijfsmatig werken (incl. “brug slaan naar vakafdelingen”).
Leidinggeven aan het opstellen van de begroting en jaarrekening.

1999 – 2001 Gemeente Heemskerk
Hoofd Afdeling Planning, Control & Financiën/ Controller
Omvorming nieuwe centrale afdeling tot een eenheid (cultuurverandering). Opzet en implementatie van planning & control systeem, inclusief de inrichting van de A.O. en het financieel informatiesysteem en projectadministratie. Leidinggeven aan een afdeling.

1999 Gemeente Zaltbommel
Hoofd Financiën
Inrichting van clusters financieel beleid, financieel beheer en belastingen in een nieuwe organisatie per 1 januari 1999 nieuw gevormde gemeente.

1998 Gemeente ‘s-Hertogenbosch, sector Cultuur, Welzijn en
Sociale Zaken
Sectorcontroller
Leiding geven financiële afdeling en interne zaken gericht op realisatie producten als jaarrekening, begroting, managementinformatie incl. automatisering documentaire informatievoorziening. Realisatie van reorganisatie van de financiële afdeling. Versterken van de planning & control van de sector.

1997 - 1998 Gemeente Stein
Controller/Hoofd Financiën
Leidinggeven aan financiële afdeling gericht op haar producten/diensten. Wijzigingen in procedures gericht op doelmatigheidsverbetering. Verbetering informatievoorziening bestuur en management.

1997 Gemeente Amstelveen
Sectorcontroller Milieu, Sport en Recreatie
Leiding geven aan financiële afdeling; coaching bureauchefs bij realisatie van hun producten en diensten. Verbetering van informatievoorziening aan management en bestuur (productbegroting).

1994 - 1997 IT Organisatie (toen nog onderdeel van het Korps
Landelijke Politiediensten (KLPD) te Driebergen
Controller
Opzetten van financiële afdeling van nieuwe, per 01/01/94 opgerichte, organisatie in al zijn facetten van afdelingsprofielen, -taken, functietyperingen tot de invulling van goedgekeurde vacatures. Omvorming van financiële organisatie van kasstelsel naar commerciële boekhouding in het kader van de bestuurlijke verzelfstandiging van de organisatie . Overleg/Onderhandelingen met departementen (MvJ; BZK) over de begroting c.q. de financiering van de organisatie.

1993 – 1994 Gemeente Voorst
Hoofd financiën
Leiding geven aan afdeling gericht op realisatie van haar producten. Realisatie van reorganisatie van de financiële afdeling, inclusief belastingen met tevens cultuurverandering naar productgericht werken.

1987 – 1993 Organisatie-adviseur (VB Advies)
Advisering van lagere overheden (gemeenten, waterschappen) omtrent invoering van planning & controlprocessen achter de in te voeren productbegroting op basis van het BBI.

1989 Gemeente Eemnes
Hoofd sector Middelen
Vervanging hoofd sector Middelen bij langdurige ziekte

1973 – 1987 Accountant (VB Accountants)
Controle van jaarrekeningen en overige financiële verantwoordingen bij lagere overheden en overheidsinstellingen.

Opleiding interimmanager

• NIVRA; accountantsdiploma (diploma 1985)
• Bedrijfseconomie voor de collectieve sector (RU Groningen –geen diploma aan verbonden-)
• Strategisch management (Politie studiecentrum –geen diploma aan verbonden-)
• Financieel management lagere overheid (in house training Heemskerk / KPMG –geen diploma aan verbonden-)
• BTW compensatiefonds (permanente educatie-certificaat-)
• Dualisering bestuur lagere overheden (permanente educatie- certificaat-)
• Cursus Besluit begroting en verantwoording (permanente educatie –certificaat-)
• Cursus Rechtmatigheid (permanente educatie –certificaat-)
• Vele overige cursussen i.h.k.v. permanente educatie
• MS-Office 2007/ 2010; diverse financiële systemen (JDE, SAP, Civision)

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Mijn competenties in kernwoorden: resultaatgericht, open en communicatief ingesteld, bestuurlijk sensitief, pro – actief, plezier in het werk, enthousiast en in staat om draagvlak te creëren met respect en een “open mind “ voor de mens, maar daarbij ook recht door zee (eerlijk, helder). Ik heb goede mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden.

Talenkennis interimmanager

Nederlands; Engels, Duits

Overig

In allerlei functies ben ik verantwoordelijk geweest voor de financiële advisering van bestuur en management op diverse binnen de gemeente te onderscheiden beleidsvelden. De advisering omvatte naast de opstelling van de programmabegroting en de uitvoeringsbegroting, ook van de tussentijdse en jaarafsluiting rapportages aan bestuur en management. Mijn actuele kennis en ervaring op het gebied van de BBV hebben daarbij een belangrijke rol gespeeld. De laatste periode van mijn inzet in Tilburg ben ik bezig geweest met de financiële advisering voor en de opzet van en inrichting van de financiële administratie voor de regionale jeugdzorg (na de decentralisaties in het sociale domein). Ik ben in het bezit van de VAR voor 2015.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :