Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

interim management

interim management

Werkervaring interimmanager

2009 Interim-hoofd afdeling Juridische Zaken & Inkoop (tevens teammanager Juridische Zaken, teammanager Bezwaar, Beroep en Mediation ad interim)
Organisatie: provincie Gelderland
Met ingang van 1 januari 2009 is na ruim twee jaar voorbereiding een grootscheepse kanteling van de organisatie ingezet. De nieuwe afdeling Juridische Zaken & Inkoop dient daarin zijn positie zien te vinden.

Opdracht : Leidinggeven aan de afdeling en deze een eigen plaats geven in de nieuwe organisatie

• Aansturen van de teams Juridische Zaken, Inkoop en Bezwaar, Beroep en Mediation;
• Positioneren van het team Juridische Zaken;
• Structureren van het team Bezwaar, Beroep en Mediation.

2007/2008 Interim-hoofd afdeling Vastgoed
Organisatie: Hoogheemraadschap Delfland
Het hoogheemraadschap is gelegen in het laagste gelegen en dichtbevolktste gebied van Nederland; het heeft de zorg voor de waterbeheersing en de waterkwaliteit in de regio Den Haag, Hoek van Holland, Rotterdam, Delft. De afdeling Vastgoed draagt zorg voor financieel verantwoorde grondtransacties (verwerving, vervreemding, ruil, beheer);
Projecten: rioolwaterzuiveringsinstallaties en - leidingtrajecten, dijkverbeteringen, verbreding watergangen, wateropslag.

Opdracht : Structureren en positioneren van de afdeling Vastgoed in de organisatie.

• Aansturen van de vastgoed-medewerkers (rentmeesters, juristen, administratief
medewerkers) in verband met projecten op het gebied van water- beheersing en waterkwaliteit;
• Lid werkgroep Projectmanagement;
• Vastgoedregistratie op orde brengen, normen stellen, database vastgoedregistratie implementeren;
• Communicatie en samenwerking met en dienstverlening aan interne klanten intensiveren;
• Coaching medewerkers: verandering in mentaliteit en werkhouding, bevorderen van eigen iniatitief;
• Organiseren intern seminar inzake vastgoedbeleid en grondverwerving.

2006/2007 Interim-hoofd Juridische & Verzekeringszaken
Organisatie: gemeente Oss
Een gemeente brede reorganisatie in 2002 heeft voor wat betreft de afdeling Juridische
Zaken niet het gewenste effect opgeleverd.

Opdracht : De afdeling opnieuw in de organisatie positioneren en versterken.

• Begeleiden en aansturen van medewerkers met als doel hun blik op de organisatie
te verbreden;
• Uitbreiden takenpakket en organiseren kennisverbreding;
met name: algemene contractenkennis, aanbesteden, vastgoedkwesties;
• Samenwerking met de afdeling Handhaving en de afdeling Bouwen, Wonen, Milieu i.v.m. aanscherpen werkprocessen en behandelingstermijnen;
• Begeleiden vergunningverlening (ver)nieuwbouw gemeentehuis;
• Verzekeringszaken: werkprocessen beschreven en geïmplementeerd.

2004/2007 Projectmanager ‘verwerving havengebied’
Organisatie: Havenbedrijf Rotterdam N.V./Divisie Commerciële Zaken
Het Havenbedrijf Rotterdam is per 1-1-2004 een N.V. Een van de consequenties van deze privatisering is het van de gemeente Rotterdam in autonoom beheer verkrijgen van het havengebied Rotterdam inclusief infrastructuur van waterwegen, verkeerswegen, sporen, kades en andere voorzieningen voor de gebruikers van het havengebied (ca. 19.000 ha).

Opdracht : Overdracht door de gemeente Rotterdam van het havengebied Rotterdam aan het Havenbedrijf Rotterdam N.V.

• Realiseren van de overdracht van het havengebied Rotterdam door gemeente Rotterdam aan Havenbedrijf Rotterdam N.V. : grond- en grensafspraken inzake alle aspecten - incl. infrastructuur - van de overdracht met gemeentelijke diensten en bedrijven (Ontwikkelingsbedrijf , Vervoersbedrijf, Gemeentebelastingen, Bestuursdienst), rijksoverheidsdiensten (Rijkswaterstaat, Domeinen), waterschappen, Prorail en andere private rechtspersonen;
• Verantwoordelijk voor de coördinatie van het jegens externe partijen te voeren verkrijgingsbeleid;
• Voortgangsbewaking en coördinatie, onderhouden van contacten met juristen en Kadaster met het oog op tempo en wijze van uitvoering;
• Advisering m.b.t. de interne vastgoedregistratie en stroomlijning van admini-stratieve processen.

2005 Projectmanager Kwaliteitszorg
Organisatie: Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling/ gem. Amsterdam
Op grond van een raadsbesluit dienen alle diensten en bedrijven van de gemeente
Amsterdam aan een aantal door de raad geformuleerde kwaliteitsnormen te voldoen.

Opdracht : Inperken van (juridische) risico’s.

• Opstellen plan van aanpak (financiën, beleid, spelregels), benoemen van prioriteiten;
• Opzetten van en leiding geven aan de multidisciplinaire werkgroepen ‘Europees aanbesteden’ en ‘Inkopen’ + realiseren procesbeschrijvingen en opnemen in het integraal management;
• Voortdurende communicatie over de voortgang van de resultaten middels intranet, email, afdelingscontactpersonen, individuele gesprekken met medewerkers, gesprekken met/presentaties aan afdelingshoofden en in afdelings-bijeenkomsten;
• Opzetten van cursussen ter bevordering van juridische basiskennis bij niet-juridische medewerkers (ondersteuners/projectleiders/ leidinggevenden);
• Planning en coördinatie van het actualiseren van verordeningen en mandaat-besluiten, in samenwerking met Bestuursdienst van de gemeente Amsterdam;

2004/2005 Interim-hoofd Juridische Zaken
Organisatie: Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling/ gem. Amsterdam
DMO is/was binnen de gemeente Amsterdam de financierings- en subsidieringsorganisatie voor activiteiten op het gebied van Onderwijs, Educatie & Inburgering, Jeugdbeleid, Kunst &
Cultuur, Welzijn, Zorg (WVG/WMO), Sport & Recreatie.

Opdracht : Vervangen hoofd Juridische Zaken

• Vervangingswerkzaamheden, aansturen medewerkers, structureren;
• Betrokken bij specifieke projecten, o.a.:
- verzelfstandiging Stadsschouwburg,
- nieuwbouw en subsidiëring Muziektheater aan ’t IJ,
- nieuwbouw Openbare Bibliotheek Amsterdam;
• Opzetten werkgroep inkoop ICT-contracten.

2003 Interim-hoofd Bestuurszaken
Stadsdeel Slotervaart (gemeente Amsterdam)

Opdracht: Begeleiden gedurende en na sectorreorganisatie.

• Afdeling Vergunningen: op orde brengen van het vergunningsverleningsproces middels registratie en signalering incl. realiseren van procesbeschrijvingen; strakke aansturing van de medewerkers bij het proces en toezicht op de kwaliteit van het werk;
• Afdeling Juridische Zaken: medewerkers leren prioriteiten te stellen in hun taakuitvoering;
• Advisering managementteam inzake de positionering van de afdeling Juridische Zaken en de afdeling Vergunningen in de organisatie; inventarisatie van de totale vergunningverlening in het stadsdeel;
• Personeelskwesties.

2002 Extern adviseur
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport/Bureau Medische
Cannabis
Het Bureau Medicinale Cannabis is op 1 januari 2003 operationeel met als doel verkoop van cannabis in apotheken. Daarmee samenhangende (wettelijke) regelingen en afspraken met betrokken marktpartijen dienden tijdig door het wetgevings- en onderhandelingsproces te worden geloodst.

Opdracht : Realiseren van wetswijzigingen ten behoeve van medische cannabis.

• Coördineren en krachtig doorzetten en afronden van het totale wetgevingsproces;
• Onderhandelingen met (onder meer) telers van cannabis;
• Wisselende deeltaken ter implementatie van het doel, waaronder bemoeienis bij de totstandkoming van kwaliteitsvoorschriften.

2001 Interim-hoofd Juridische en Bestuurlijke Zaken
Organisatie: Productschap Tuinbouw te Zoetermeer
Het Productschap Tuinbouw is het samenbindend platform in de tuinbouwsector en vertegenwoordigt deze met als doelstelling het verbeteren van de concurrentiepositie van de Nederlandse tuinbouw wereldwijd.

Opdracht : Leidinggeven aan en herpositioneren van de afdeling binnen de organisatie, zorgen voor mentaliteitsverandering.

• Verantwoordelijk voor het wegwerken van achterstanden van 15 financiële verordeningen; planning en uitvoering – in nauw overleg met het Ministerie van Landbouw - van de herziening van ca. 60 technische verordeningen en de daarmee samenhangende uitvoeringsbesluiten;
• Structuur geven aan de afdeling en coachen van medewerkers teneinde de afdeling weer een heldere plaats te geven in de organisatie; verbetering van werkprocessen en werkmotivatie;
• Structureren van bezwaarschriftenprocedures; behandelen van uiteenlopende vragen vanuit organisatie en bedrijfsleven;
• Algemene adviesfunctie ten behoeve van de leiding van het Produktschap;
• Personeelskwesties.

2000 Projectmanager vastgoedprojecten
Organisatie: Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam
De afd. Havenexploitatie is verantwoordelijk voor de uitgifte en het beheer van haventerreinen en gebouwen.

Opdracht : Wegwerken ‘probleemdossiers’ vastgoed.

• Verantwoordelijk voor de aanpak, intern coördinatie en afronding vastgelopen vastgoedprojecten uit de pré-reorganisatieperiode; onderhandelen met bedrijven in de haven over vastgoedcontracten;
• Begeleiden van assistent-projectleiders t.b.v. kwaliteitsbevordering en meer zelfstandige werkwijze.

1994-1999 Bedrijfsjuridisch adviseur

• Samenwerkingsvormen: bedrijfsadvisering inzake het opzetten van en uittreden uit of beëindigen van ondernemingen;
• Advisering ten aanzien van uitvoeren van overeenkomsten, waaronder onroerend goedtransacties;

1981-1993 Advocaat
Organisaties: 1981-1983: Leesberg & Helsloot Advocaten
1984-1993: Hamerslag, Schaink & Advocaten,
tevens medeoprichter

• Algemene advies- en procespraktijk (privaatrecht, bestuursrecht);
• Specialismen:
- Advisering inzake juridische samenwerkingsvormen (vennootschappen, stichtingen, verenigingen);
- Huurrecht, koop/verkoop onroerend goed;
- Fiscaal invorderingsrecht en belasting-betalingsconflicten.

1979-1980 griffier Belastingkamer
Organisatie: Gerechtshof te Amsterdam

• Omzetbelasting, Inkomstenbelasting, Vennootschapsbelasting, Onroerend goedbelasting: voorbereiden/ bijwonen zittingen, concipiëren belasting-uitspraken;

1976-1978 Hoofd huurzaken, wnd. hoofd erfpachtzaken, stafjurist
Organisatie: gemeentelijk Grondbedrijf te Amsterdam

• Hoofd Huurzaken: verantwoordelijk voor woningbestanden in stadsvernieuwings-wijken (planning van huur, huurbeëindiging, ontruiming en sloop);
• Wnd. hoofd Erfpachtzaken: erfpachtuitgiftes en beheer van erfpachtcontracten;
• Juridische advisering inzake vastgoedtransacties.
• Gemeentelijk vertegenwoordiger bij waterschap Amstelland; lid waterstaat-kundige werkgroep.

1974-1975 directiesecretaris/bedrijfsjurist
Organisatie: bureau voor Architectuur en Stedenbouw Bekink te Groningen

• Zoetermeer/Buytenwegh de Leyens, stedebouwkundig programma 1 en 2: oplossen financieel geschil m.b.t. groot stedebouwkundig project;
• Groningen/Lewenborg: concipiëren bestemmingsplanvoorschriften ten behoeve van stedebouwkundig project in samenwerking met DHV/sectie ruimtelijke inrichting te Amersfoort;
• Advisering inzake contractuele (bouwkundige) kwesties.

1975 Cursus Urban Planning, University of Michigan, USA

1969-1974 Rechtenstudie te Groningen
Privaatrecht, ruimtelijke ordening, bedrijf & organisatie;
afstudeeronderwerp: ‘wegenbeheer’;
diverse nevenactiviteiten.


Opleiding interimmanager

2001/2002 Opleiding 'Professioneel leidinggeven als
coach'(Associatie voor coaching, Aarle Rixtel)
1999/2003 Diverse managementcursussen en coachings-
vaardigheden
1994 Studiereis Midden-Europa (i.v.m. voorgenomen
algemene adviespraktijk).
1975 Lansing(Michigan,USA: Cursus Urban Planning aan
de universiteit van Lansing chigan, USA.
1969-1974 Rechtenstudie te Groningen
Afstudeerrichting: Nederlands recht (Privaatrecht
en Administratief recht);
Bijvakken: Leiding en Organisatie, Bestuurlijke
Organisatie, Gedecentraliseerd Bestuur.






Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Mijn kennis en ervaring zijn gestoeld op: levens- en werkervaring, zelfstudie, managementcursussen, individueel coachings-traject en opleiding Associatie voor coaching.



Talenkennis interimmanager

Engels (goed), Duits (redelijk), Frans (matig), enige kennis van Zweeds en Hongaars.



Overig

Het werken als interim of projectmanager, bij voorkeur in situaties waar veranderingsprocessen gaande zijn.


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :