Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

(Project/programma) Management

(Project/programma) Management

Werkervaring interimmanager

Een (project)manager met ruime ervaring in het leiden van projecten en afdelingen. Peoplemanager, mensgericht, maar zeker ook resultaatgericht. Sleutelwoorden: Motivator, overtuigen en enthousiasmeren.

Het leidinggeven kenmerkt zich meer door beïnvloeding en het creëren van vertrouwen dan directief optreden, ofschoon desgewenst dat niet wordt geschuwd. Door natuurlijke (vanzelfsprekende) manier van leidinggeven wordt er vaak het beste uit medewerkers gehaald zonder dat dit ergernis of irritatie tot gevolg heeft.

Bij de besluitvorming laat hij zich graag informeren over de mogelijkheden en eventuele gevolgen, maar als de situatie er om vraagt is hij zeer goed in staat om snel ad hoc beslissingen te nemen

Communicatie is zijn grootste kracht. Door een oprechte manier van communiceren en het vermogen om naar anderen te luisteren, weet hij veel mensen voor zijn zienswijze te winnen. Vaak door eerst een gemoedelijke sfeer te creëren, alvorens tot beïnvloeding over te gaan.

Als manager is hij ook een coach en ondersteunt hij medewerkers waar nodig. Hij is lid van een team, maar hij is ook onafhankelijk en zelfstandig, dit verwacht hij ook van de medewerkers; teamspelers met een grote mate van zelfstandigheid en zelfredzaamheid.
13-10-2008 tot heden ING OPS&IT
Launch manager VIKING

Project
VIKING programma heeft als doel om de twee huidige betaal sites (ING bank en de Postbank) in het kader van de fusie, te vervangen met een nieuwe betaal site. De ontwikkeling gebeurd volledig door een externe firma uit India. Om de nieuwe betaal site soepel voor het grote public (3,5 miljoen gebruikers) beschikbaar te stellen, is een Implementatie team opgericht.
Dit team heeft twee taken:
1. Bedenk en richt in een implementatie scenario
2. Richt een tijdelijke organisatie in die als doel heeft om de lancering goed te laten verlopen.

Naast het meedenken en ontwikkelen van implementatie scenario’s heb ik me vooral in het begin bezig gehouden met het inrichten van een tijdelijke organisatie die als doel heeft om de lancering van de nieuwe ING bank betaal site soepel te laten verlopen.

Tijdens de lancering wil de ING een organisatie die als soort special forces ("verhoogde dijkbewaking") direct zonder enig tijdverlies ingezet kan worden. Dit team zal vooral bestaan uit technische specialisten op minimaal lvl 3 niveau. Hiervoor ben ik bezig geweest met het maken van een plan van aanpak met de nodige expertise.
Dit heeft nogal wat gevolgen, naast het resource plan, moet ook alle faciliteiten en logistiek geregeld worden. Waar gaan deze mensen slapen (deze expertise moet 7x24 beschikbaar zijn), eten en drinken en vervoer.


01-01-2008 tot ING Group
31-07-2008 Demand - Supply manager TANGO Infra

Mijn verantwoordelijkheden is het managen van alle demand die uit 36 Tango programma's worden gevraagd met de delivery organisatie. Deze bestaan uit 4 "fabrieken". System delivery fabriek levert de standaard hard en software, design delivery fabriek levert de ontwerpen, Test en acceptatie fabriek
verzorgt de testen en acceptaties van de geïnstalleerde infrastructuur t.b.v. beheer en operationele readiness is verantwoordelijk voor de beheer organisatie. Verder is er nog een common component fabriek, deze is speciaal in het leven geroepen om infra-componenten te maken die nog niet gestandaardiseerd in de beheer organisatie beschikbaar zijn.


01-01-2008 tot ING Group
1-6-2008 Program manager TANGO

ING is begonnen met het samenvoegen van de Postbank en de ING Bank. 1 januari 2009 zal de deze samenvoeging voor particulieren een feit zijn. Om
dit te bereiken groot aantal projecten zijn gestart om alle onderdelen van de Postbank en de ING Bank samen te voegen. Alle producten, organisaties,
sales channels en kantoren zijn in scope.

Dit program veroorzaakt een grote impact op de infrastructuur organisatie. Om dit goed te managen is een Supply organisatie op gezet. Deze is verantwoordelijk voor het proactieve capaciteit management van de gehele infrastructuur.

Mijn verantwoordelijkheid behelst alle Infra services en tools die door het TANGO programma geraakt worden. Ik hou me vooral bezig met impact analyse
en risico management. Na de impact analyse zal er een risico inventarisatie gemaakt worden, aan
de hand van de risico overzicht zet ik de nodige acties uit om er voor te zorgen dat deze risico's of verdwijnen of minimaliseren.


01-05-2006 tot ING Group
1-12-2007 Domein manager IT Infra (ITT Program)

Onder mijn aandachts gebied valt alle servers die onder eigenaarschap van het ICT domain.
Het hoofdprogramma bestaat uit twee deelgebieden:
1. Windows gebaseerde systemen
2. AIX gebaseerde systemen

Beide programma's hebben als doel om verouderde Intel en AIX technologie
uit te faseren in het Infra Domein.

De werkzaamheden bestaan uit:
Aansturen van Projectleiders
Het bewaken van verschillende uitfaserings projecten.
Het behandelen van issues die voortvloeien uit de verschillende projecten
en niet op project niveau opgelost kunnen worden.
Aansturen en aanjagen projectleiders en coördinatoren.
Wekelijkse rapportage aan Program managers

01-02-2006 tot Noordelijke Hogeschool Leeuwarden
1-5-2006 Consultant ITIL;

De Noordelijke Hogeschool is bezig geweest met het professionaliseren van de haar IT beheer. Daarvoor hebben ze besloten om gebruik te gaan maken van ITIL.
De moeilijkheid die de school tegen is gekomen is dat elke beheerder het principe wel begreep, maar het proces liep niet zoals de school had verwacht. Hiervoor hebben ze mij gevraagd om de integratie binnen de beheer (de rest van de organisatie) organisatie te vervolmaken.

Belangrijkste activiteiten:

• Draagvlak creëren t.b.v. de nieuwe procedures
• Hand en spandiensten XP project
• 1e aanzet begeleiden opzetten licentiebeheer
• Comitment directie t.a.v. aanschaf ITIL Tool verkrijgen ITIL
• Opstellen Configuratie management procedure
• Opstellen Change management procedure
• Opstellen Intake/acceptatie software procedure
• Plan van aan pak inventarisatie ICT middelen
• Pakket selectie ITIL tool
• Begeleiden offerte traject
• Onderhandeling met TOPDESK
• Plan van aanpak implementatie ITIL Tool (TOPDESK)

Naast bovenstaande werkzaamheden heb ik nog andere activiteiten uitgevoerd, zoals:
• Adviseren Hoofd ICT;
• Adviseren inrichting Incident management;
• Adviseren inrichting ICT kenniscentrum.

In detail:

1. Configuratie management
De huidige CMDB is kwalitatief van dusdanig waarde, dat informatie aanvragen t.b.v. dagelijks beheer en of management vragen niet bruikbare
antwoorden oplevert.

Mijn taak:
A. Ontwerp een werkbare configuratie procedure;
B. Maak een inhaal slag om de inhoud CMDB op hoog niveau te brengen.
Door de ICT medewerkers te betrekken tijden het ontwerp van de nieuwe
procedure snel en effectief geïmplementeerd. Weerstanden waren wel aanwezig, maar door goede discussies zijn de weerstanden weg genomen.
De inventarisatie slag is gebeurd door gebruik te maken van LANDESK-tool. Deze tool heeft de mogelijkheid om de juiste gegevens naar boven te halen.

2. Change management
Veel changes werden door tijdsdruk en door organisatorisch druk te haastig en onvoorbereid uitgevoerd. Dit veroorzaakt veel extra incidenten en dus veel werkdruk op de ICT afdeling. Daarnaast was de huidige change manager te soepel met het doorlaten van change aanvragen.

Mijn taak:
A. Ontwerp nieuw change management procedure;
B. Coach de change manager.
Ook hier dezelfde methode te gebruiken als bij het ontwerpen van de configuratie management procedure, waren er weinig weerstanden. Wel was er
de angst dat de nieuwe procedure de flexibiliteit van de medewerkers verminderde.
De change manager was teveel bezig met details, hierdoor raakte hij het overzicht kwijt en was eigenlijk alleen bezig met het blussen van brandjes
(verbeteren van change aanvragen e.d.). Door met hem om de tafel te zitten en het doel van de change manager te bespreken, is hij nu veel meer bezig
om het proces te begeleiden en meer als facilitair begeleider om het CAB te ondersteunen.

3. Inrichten software intake loket
Veel software aanvragen werden ongestructureerd aangevraagd en "beloond". Dit veroorzaakte veel onvoorspelbare incidenten en verhoogde de werkdruk bij de ICT afdeling. Door deze tijdsdruk kon er niet goed worden nagedacht over impact van een software aanvraag. Om dit te voorkomen is er besloten dat er een intake loket ingericht moet worden. Dit loket heeft als taak om bij een
aanvraag de impact te bepalen van het in productie brengen van een nieuwe applicatie.

Mijn taak:
Richt dit loket in.
Procedure is beschreven maar nog niet geactiveerd. Heeft vooral te maken met de werkdruk die er is ontstaat door het XP project. Het XP project
heeft de hoogste prioriteit gekregen.

4. Licentiebeheer
Door het gebrek van licentiebeheer zijn de financiële en operationele risico's behoorlijk hoog te noemen. Het uitvoering van licentiebeheer ligt
bij de afdeling inkoop. Deze heeft door gebrek aan kennis en tijdsdruk geen tijd gehad om dit goed op te zetten.

Mijn taak:
Begeleid de inkoper met het opzetten van licentiebeheer. Door ziekte van de inkoper is het proces niet tot stand gekomen.
Procedure is wel duidelijk en beschreven.


01-07-2001 tot ING Group
1-9-2005 Senior Project manager

Het (laten) realiseren van met de opdrachtgever
overeengekomen projectdoelstelling binnen de afgesproken kaders (tijd, geld, kwaliteit), zoals vastgelegd in de projectopdracht;
- Het managen van de omgeving (o.a. klant) en - het managen van een team van projectleden.

SCHRS PayPer Infrastructuur
* Platform: RS6000, Mainframe, Wintel
* Doorlooptijd: van feb 2004 tot maart 2005
* Aantal medewerkers: 5-10 fte

CEDS Programma
Verantwoordelijk voor het beoordelen en managen van afhankelijkheden infrastructurele projecten en of initiatieven die de uitrol van 20.000 werkplekken in de weg zouden staan.

Financieel impact studie t.b.v. ING Bank Verkoopkantoren

Consolideren van storage op Europees niveau
* Platform: RS6000, Sun, Wintel.
* Doorlooptijd: ½ jaar
* Aantal medewerkers: 5-10 fte

Oplossen van security issues (nieuwe procedures, techniek inrichten etc...)
* Platform: Cisco, IBM e.a.
* Doorlooptijd: 1 jaar
* Aantal medewerkers: 10-20 fte

Aanleveren nieuwe infra t.b.v. credit risico management applicatie. De applicatie wordt door de hele wereld gebruikt.
* Platform: SUN, NT, WIN98
* Doorlooptijd: ½ jaar

Mede verantwoordelijk voor het opleveren van technische architectuur t.b.v. nieuwe infra.
* Platform: RS6000, NT, Netwerk, OS390
* Doorlooptijd: ½ jaar
* Aantal medewerkers: 5-10 fte

Aanleveren van nieuwe infra t.b.v. nieuw markt risico mgt. applicatie.
* Platform: SUN, NT, WIN98, OS390
* Doorlooptijd: 1 jaar
* Aantal medewerkers: 5 -10 fte


01-09-2000 tot HJB Solutions
1-6-2001 Informatie Manager/Account manager

Plannen van implementatie trajecten.
Adviseren aan de directie en medewerkers.
Maken van beleidsplannen.
Implementeren van de security.
Opzetten van een helpdesk omgeving (volgens ITIL)
Het creëren van een stabiel ICT-platform


01-10-1998 tot Kamer van Koophandel voor Noordwest-Holland
1-8-2000 Informatie manager/hoofd automatisering

Verantwoordelijk voor de afdeling automatisering met 5 - 8 medewerkers.
Bewaken van het budget.
Plannen van implementatie trajecten.
Adviseren aan de directie en medewerkers.
Maken van beleidsplannen.
Implementeren van de security.
Opzetten van een helpdesk omgeving (volgens ITIL).
Het creëren van een stabiel ICT-platform

Software: OS400, Windows, HP Openview DTA, Lotus Notes, Lotus Smartsuite.
Hardware: AS400, Intel platform, Cisco
Databasesystemen: OS 400 Db


01-08-1998 tot Talpa ICT-diensten B.V.
1-9-2000 Directeur-eigenaar

Verantwoordelijk voor:
* 4 medewerkers
* Verkoop
* Inkoop
* Financiële administratie
* Personeel zaken

01-09-1997 tot PTS Software B.V.
1-10-1998 Projectleider/system engineer

Werkzaamheden: ECT:
Begeleiden van drie werkvoorbereiders en zes installatiemedewerkers in een migratietraject van WFW naar NT 3.51. Tijdens dit traject werd een tweede migratie van Windows NT 3.51 naar Windows NT 4.0 ingezet;
In overleg met de afdeling productieondersteuning bepalen van prioriteiten in de uitlevering van operationele werkplekken;
Aansturen van een viertal softwarespecialisten voor testwerkzaamheden van applicaties op de cliënt en het maken van policies en profiles (afschermen
van operationele werkplekken);
Analyseren van problemen bij de uitlevering en op basis van deze analyse, het generen van voorstellen aan het management inzake proces verbetering;
Maken van implementatieplanning op basis van de verkregen informatie van productie ondersteuning, inventarisatie etc.;
Er voor zorg dragen dat de implementatie respectievelijk de uitrol conform de implementatie planning wordt afgerond.

PTS Software:
Diverse werkzaamheden voor de interne automatiseringsorganisatie uitgevoerd, waaronder het opstellen van een plan van aanpak voor het
millenniumprobleem.

Philips:
Implementatie van een upgrade van het netwerk zodat de verschillende locaties van het waterleidingsbedrijf Friesland door middel van vaste
lijnen en modems, zodat vanuit een centraal punt watertorens en/of pompstations sneller aangestuurd kunnen worden;
Configureren van nieuwe modems en Cisco Routers;
Testen van de vastlijnverbindingen;
Nieuwe apparatuur installeren.

Software: ACT!, MS office, Cisco installatie tooling
Hardware: Cisco Routers, NT Workstation, Windows for Workgroups, Windows
NT.


01-01-1991 tot Kamer van Koophandel Utrecht
1-10-1997 Systeembeheerder

Koppeling van de regiokantoren aan het hoofdkantoor in Utrecht met Cisco routers via ISDN voor een Novell netwerk. Onderzoek verricht naar de te volgen methode, inclusief de te gebruiken producten.
Vervolgens de coördinatie van de implementatie verzorgt;
Voorbereiding op migratie van Novell 3.12 naar Windows NT 4.0;
Vertalen van gebruikerseigen naar technische eisen;
Gewerkt aan de migratie van OS/2 Lanserver 1.3 naar Novell 4.1 en installeren van Novell 4.1;
Onderhouden van contacten met leveranciers;
Onderzoek verricht naar het imago van de KvK in de projectgroep Interne en Externe communicatie en een plan van aanpak voor een imagoverbetering
gemaakt;
Werkzaamheden als systeembeheerder AS/400 en Novell 3.12;
Installeren van systeemsoftware en systeem updates;
Installeren en vervangen van hardwaren en software;
Belast met Datasecurity;
Implementeren en installeren van WP 6.0 en instrueren en begeleiden van gebruikers;
Gebruikers instrueren in Novell 3.12.

Software: Dbase, WordPerfect, OS400, Windows, Lotus 1-2-3, DOS Hardware: Cisco routers, Novell Netware 4.1, Windows NT, AS/400, WordPerfect 6.0, Windows NT Workstation, ISDN, OS/2 Lanserver 1.3, Internet, Novell Netware 3.12.
Databasesystemen: Dbase, OS400 DB




Opleiding interimmanager

Naam: Inzicht in Invloed
Richting: Management
Instituut: Bureau Zuidema

Naam: Coachend leiderschap
Richting: Management
Instituut: Bureau Zuidema

Naam: Prince 2 Practitioner
Richting: Management
Instituut: ING

Naam: Prince 2 Foundation
Richting: Management
Diploma: certified
Instituut: ING

Naam: Prosimula Projectmanagement
Richting: Management
Instituut: HJB

Naam: Projectmanagement en bedrijfsprocessen
Niveau: HBO
Richting: Management
Instituut: Hogeschool Enschede; ISES Projectmanagement Implementatietrajecten


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Coachend
Communiatief
Leidinggevend
Teambuilder
Veranderaar
Resultaat gericht

Talenkennis interimmanager

Nederlands
Engels

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :