Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Manager

Manager

Werkervaring interimmanager

Medical Solutions in Reeuwijk,
Ontwikkeling, productie en verkoop van medische hulpmiddelen voor de Radiotherapie. Periode 2007 - 2009

Manager Operations Europe
Het was mijn taak om de integratie verder te implementeren, de vele veranderingen te begeleiden en de organisatie te versterken.
Voor de Europese organisatie met ca. 15 medewerkers was ik als Manager Operations Europe verantwoordelijk voor alle operationele activiteiten zoals customer service, customer support, orderhandling, logistics, warehousing, manufaturing, facilities, purchase, finance, HR, enz.
Als gevolg van de economische situatie werden alle operationele activiteiten verplaatst en geconsolideerd in Orange City, USA


Facilitair Bedrijf van de Glas Branche Organisatie in Gouda - Een overkoepelende organisatie voor werkgevers in de vlakglasbranche. Periode: 2006

Mijn werkzaamheden als interim-manager voor de 19 medewerkers hadden als doel de organisatie te inventariseren, het identificeren van verbeteringen en kansen en het voorstellen van maatregelen ter implementatie. Uiteindelijk moet dit leiden tot een “turn around” en een commerciële organisatie.



Hypertherm Europe B.V. in Roosendaal, onderdeel van Hypertherm USA.
Ontwikkeling en verkoop Plasma metaalsnijapparatuur. Periode: 1998 - 2005

Manager European Technical Support: 1998 - 2002
Directeur van Hypertherm B.V.: 1999-2005
Manager European Technical Support & Logistics: 2002 - 2005
Lid Management Team Hypertherm Europe: 2002 - 2005.

Bij mijn aanstelling in 1998 bestond mijn uitdaging er uit om vanuit het niets een Europese serviceorganisatie te creëren die de verwachtingen van onze klanten, onze Europese collega's en Hypertherm Inc. zou overtreffen. Eerdere pogingen om een dergelijke organisatie vanuit Duitsland van de grond te krijgen waren mislukt.

De belangrijkste algemene aspecten van mijn werk waren in die perioden:
• Faciliteiten - Het vinden, contracteren, aanpassen, inrichten en in gebruik nemen van de juiste faciliteiten.
• Personeel - Het aannemen van de juiste mensen, het creëren en trainen van een internationaal team, het evalueren/beoordelen en het behouden van de juiste personen.
• Organisatie – Het oprichten van de BV, waarbij ik een gedeelde verantwoordelijkheid had met Hypertherm Inc. met betrekking tot de juridische, fiscale en intern organisatorische aspecten waaronder de administratieve organisatie.
• Financiën: - Het maken van ondernemingsplannen en bijbehorende budgetten. Het bewaken van de budgetten en het samen met de accountants zorgen voor de jaarrekening.

De belangrijkste bedrijfsspecifieke aspecten van mijn werk waren in die perioden:
• Helpdesk - Het opzetten van een internationale helpdesk in 6 talen door middel van 00800 nummers, daarbij rekening houdend met de verschillende Europese tijdzones en feestdagen. Het trainen van de medewerkers, het verstrekken van richtlijnen en het bijhouden van kerngegevens in ons Customer Relationship Management systeem
• On-site support – Het organiseren van support ter plaatse. Door mij werden de aanvragen beoordeeld, gepland en begeleid.
• Trainingen – Het ontwikkelen, plannen en uitvoeren op diverse Europese locaties van zowel theoretische als praktische technische trainingen in 6 talen met als doel om onze klanten zelfstandig onze producten te laten repareren en onderhouden.
• Verkoop/marketing – Het in teamverband opzetten en uitvoeren van sales/marketing activiteiten, waaronder demonstraties, beurzen, dealerdagen, enz.
• Garantiegoederen – Het bedenken en implementeren van een systeem om retourgoederen onder garantie te beoordelen en administratief te verwerken. Hierdoor kregen onze klanten een professioneel aanspreekpunt in Europa, konden creditnota’s sneller worden verstrekt en kon er een terugkoppeling van de foutanalyse plaatsvinden via ons (Oracle) systeem naar de engineering afdelingen in de USA.
• Klanttevredenheid – Het ontwikkelen van klanttevredenheidsonderzoeken om de ontwikkelde strategieën met betrekking tot de verhoging van de klanttevredenheid te kunnen toetsen.
• Service Policy – Het bedenken en implementeren van een service policy met als doel duidelijkheid te verschaffen aan zowel klanten als eigen medewerkers.
• Uitbreiding werkzaamheden – In de loop der jaren heb ik diverse concepten ontwikkeld en doorgevoerd ter optimalisering en uitbreiding van de activiteiten.

Buiten de normale werkzaamheden heb ik ook de volgende bijdragen kunnen leveren:
• Op eigen initiatief heb ik onze organisatie in overleg ingezet als sales instrument. O.a. door het beschikbaar stellen van mensen, materieel en voorraden voor demonstratie-, marketing- en sales doeleinden.
• Het stroomlijnen en optimaliseren van onze kantoren in Italië en Duitsland.
• Het afbouwen van de Engelse vestiging en het verplaatsten van de activiteiten naar Duitsland en Nederland.

Gezien het feit dat er hier sprake is van een relatief kleine organisatie in Europa van ca. 30 mensen
heb ik zowel in strategische als in operationele zin aan de bovengenoemde activiteiten bijgedragen.

1976 -1997: Perstorp Analytical B.V. (voorheen: Hicol B.V.) in Oud-Beijerland, onderdeel van het Zweedse Perstorp in Oud-Beijerland. Laboratorium chemicaliën en gebruiksartikelen. Na 1987 ook laboratorium apparatuur.


Managing Director Benelux: 1991 - 1997
Verantwoordelijk voor de uitbreiding van de Nederlandse activiteiten naar de Benelux (24 medewerkers).
In het kader daarvan heb ik een Belgische vestiging opgericht en de interne processen gereorganiseerd, zoals bijvoorbeeld het stroomlijnen van de logistiek, het implementeren van een management informatie systeem, het optimaliseren van technical support en het professionaliseren van de marketing en salesfunctie en het invoeren van kwaliteitsbeleid (ISO9002).

In verband met verdere groei van de organisatie werd mijn plan om telesales voor de Benelux te introduceren door het topmanagement aangegrepen om dit voor Europa uit te rollen onder mijn verantwoordelijkheid.
Vandaar de volgende dubbelfuncties:

Sales Support Manager Europe: 1993 - 1996
Verantwoordelijk voor het opstarten en uitbreiden van telemarketing en telesales in Europa, met als doel efficiënter en goedkoper te werken en de verkoop van goedkopere investeringsgoederen, service contracten en verbruiksgoederen te stimuleren.

Marketing/Verkoop Informatie Systeem Manager: 1996 - 1997
Verantwoordelijk voor het MIS wereldwijd. Tevens projectleider voor modernisering MIS.
Contacten onderhouden met gebruikers en leveranciers over wensen en problemen.

Managing Director Nederland: 1987 - 1991

Salesmanager: 1983 - 1987

Asst. Salesmanager: 1976 - 1983

1973 - 1976: Nieuwe Matex, onderdeel van Van Ommeren - Tankopslag. Als disponent (accountmanager) op de afdeling chemicaliën op het hoofdkantoor Rotterdam.

1970 - 1973: Hudig & Veder - Officieel agent voor de KNSM. Als cargadoor op de afdeling uitgaande vracht Transatlantische lijnen op het hoofdkantoor Rotterdam.


Opleiding interimmanager

Niveau: HBO plus
Opleiding: HAVO + vele cursussen en trainingen op het gebied van management. Onder andere: leidinggeven, human resource, kwaliteit, financiën, customer relationship
management systemen, marketing en verkoop.
Meerdere projecten gerealiseerd vanuit vast dienstverband in een periode van ruim 25 jaar.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Nuchter, resultaatgericht, klantgericht, luistervaardig, empatisch, communicatief vaardig, integer, vasthoudend, flexibel, besluitvaardig en betrokken.

Talenkennis interimmanager

Nederlands: moedertaal
Engels: uitstekend
Duits: goed
Frans: zeer beperkt

Overig

Persoonskenmerken
Als mens ga ik veranderingen niet uit de weg, zowel initiërend als volgend. Ik ben altijd bereid om te leren en sta open voor ideeën van anderen. Zowel persoonlijk als zakelijk hecht ik veel waarde aan structuur en ordening. In zakelijk opzicht betekent dit dat mijn kwaliteiten liggen op het terrein van organisatieontwikkeling, procesverbetering en het sturen van veranderingsprocessen, zoals het verbeteren van de interne organisatie. Een andere karaktertrek is dat ik veel belang hecht aan een eerlijke en open persoonlijke communicatie. In het kader daarvan ben ik een uitgesproken people manager met een menselijke benadering die overigens de zakelijke belangen en doelstellingen daarbij niet uit het oog verliest.
In mijn persoonlijke ontwikkeling heb ik in de loop van de tijd ervaring opgedaan in het leiden van vergaderingen, het houden van formele toespraken, het enthousiasmeren van groepen en het geven van inhoudelijke presentaties op diverse terreinen. Ook het houden van evaluatie- beoordelings- en slechtnieuws gesprekken, evenals het voeren van contractbesprekingen, het regelen van juridische kwesties, het onderhouden van netwerken, enz., behoorde tot mijn taken.
Uiteraard heb ik in de diverse functies de bijbehoren computervaardigheden eigen gemaakt.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :