Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

interim manager en docent

interim manager en docent

Werkervaring interimmanager

Zelfstandig ondernemer 2008-heden

Januari 2008
Gestart als zelfstandig ondernemer met een adviesbureau, voor vastgoed exploitatie, bedrijfsvoering vraagstukken, training & opleidingen, interim en projectmanagement.

Afgeronde opdrachten: januari – februari 2008
Technische universiteit Twente, het ondersteunen van het facilitair bedrijf met expertise gericht op de samenwerking van “ techneuten” en facilitaire managers. In dit kader zijn er verschillende (brainstorm) sessies gehouden met als doel om elkaar beter te begrijpen. Door de definitieve invulling van de vacature hoofd contracten en onderhoud, zijn mijn werkzaamheden eind februari 2008 beëindigd.

januari 2008 – juni 2009
- Franciscus ziekenhuis Roosendaal
Interim management van de sector vastgoed en techniek in het Franciscus ziekenhuis in Roosendaal voor circa 3 dagen per week. Naast het professionaliseren en het uitzetten van een koers naar de toekomst, werd er ook een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van het facilitair bedrijf. Het ging hierbij om een praktische vertaling van de doelstellingen van het ziekenhuis naar een visie op facilitaire dienstverlening. Dit heeft o.a. geresulteerd in een gezamenlijk Front office en een intensieve samenwerking op het gebied van vastgoed en services. Verder werd er directie gevoerd op een aantal bouwprojecten, waaronder de realisatie van de nacht dialyse afdeling. Deze opdracht is afgerond door de uitvoering van een door mij geschreven reorganisatie voorstel waarbij de lopende en voorgenomen bouw initiatieven ( 60 miljoen in de periode 2008-2013) beter worden geïntegreerd in de organisatie.

Lopende opdrachten:
- Docentschap bij het ISBW
In de avonduren geef ik circa 5 x per kwartaal les aan studenten van het instituut bedrijfswetenschappen (ISBW). Ik doceer daar het vak facilitair management en bedrijfskunde op hoger niveau. Dit is voor mij een middel om op gestructureerde wijze, kennis te blijven vergaren en bij te blijven in het vak.

- Project zorgvastgoed
Dit project omvat het ontwikkelen van een beheersmodel voor de veiligheid van gebouw gebonden installaties in ziekenhuizen. Het unieke van dit project is de onderlinge samenwerking van de managers techniek van 5 ziekenhuizen in Zeeland en West Brabant en een commerciële partij (Cofely). In de toekomst zullen meerdere partijen aanhaken. Dit project is getart tijdens de interim periode bij het Franciscus ziekenhuis en wordt voor eigen rekening voortgezet.



AAG adviesgroep 2003-2007

Januari 2007-december 2007
De ontwikkeling van het werkgebied van bedrijfsvoering binnen AAG. Bedrijfsvoering is een combinatie van strategisch vastgoed management, facilitaire dienstverlening en financiën. Hierbij werd de synergie gezocht tussen de AAG adviesgroep en AAG Financial services. Als eerste resultaat is er een cursus bedrijfsvoering voor het middenmanagement in de zorg ontwikkeld. Door een nieuwe directeur en een strakkere focus op huisvesting vraagstukken ontstond er een discrepantie tussen mijn persoonlijk ontwikkelingsplan en de strategie van AAG. Hierop heb ik besloten om, in goed overleg en in een goede verstandhouding, weer voor mijzelf te beginnen.

Januari 2005-december 2006
Bevorderd tot senior adviseur. Symposia en semairs verzorgt rondom strategisch vastgoed en vastgoed exploitatie. De eenheid facilitair verder uitgebouwd, cursussen en trainingen ontwikkeld en gegeven. Mijn kennis aandachtsgebieden binnen AAG waren (Europese) inkoop en aanbesteding trajecten, van bouw en facilitaire goederen en diensten. Daarnaast werden er regelmatig artikelen geschreven die worden gepubliceerd in de relevante vakbladen. In de periode 2005-2006 zijn er een aantal grote en complexe projecten uitgevoerd m.b.t. strategisch vastgoed en vastgoedbeheer in alle sectoren van de zorg.

Oktober 2003—december 2004
Beëindiging zelfstandig ondernemerschap, vanwege de slechte marktsituatie en de behoefte aan verdere kennisontwikkeling van andere sectoren van de zorg. In dienst getreden als adviseur bij AAG adviesgroep met inbreng van de opdracht Ijsselmeerziekenhuizen en omzet verantwoordelijkheid. In de periode 2004-2005 heb ik me bezig gehouden met productontwikkeling op het terrein van beheer en onderhoud en facilitaire zaken. Daarnaast heb ik bouw directie gevoerd in de gehandicaptensector ( oa. een project van 15 miljoen euro), Europese aanbestedingen gedaan, interim-management uitgevoerd en een huisvesting organisatie opgezet.


Zelfstandig ondernemer 1998-2003

Augustus 2003 – 2006
Ijsselmeerziekenhuizen, het inrichten van de onderhoud beheerssystemen van de technische dienst (Planon). Het ontwikkelen van een beleidsplan t.b.v. medische techniek en het coachen van de teamleider. Het opzetten en implementeren van een kwaliteit systeem binnen de technische dienst. Dit systeem is was primair gericht op het medisch technisch onderhoud. Het geven van diverse trainingen m.b.t het kwaliteit systeem en het gebruik van Planon.

Februari 2003 –April 2003, Slingeland ziekenhuis
Slingeland ziekenhuis, het maken van taak/functie omschrijvingen t.b.v. de vernieuwde afdeling techniek. Het ontwerpen en implementeren van nieuwe werkwijzen rondom projecten. Het coachen en inwerken van een nieuwe projectmedewerker.

September 2002 – tot 1 oktober 2003
Het begeleiden en ondersteunen van twee kleine bedrijven die gespecialiseerd zijn in medisch technisch onderhoud in ziekenhuizen, instellingen en overheid. Het gaat hierbij om ondersteuning bij de bedrijfsvoering en een onderzoek naar de mogelijkheden van intensieve samenwerking waarbij een fusie niet wordt uitgesloten.

Mei 2001 tot juli 2002 Isala klinieken
Isala klinieken (Zwolle), het integreren van de afdelingen medische technologie van de locatie Sophia en de locatie Weezenlanden tot 1 afdeling. Hierbij moesten sterke tegenstellingen worden overbrugd en moest er duidelijkheid komen over de rol en positie van de klinisch fysici. Daarnaast is er ondersteuning gegeven aan de ontwikkeling en het transformatieproces van het facilitair bedrijf waarbij men de diensten cultuur wilde omvormen naar een geïntegreerde facilitaire cultuur. In dat kader is er ook een aanzet gegeven tot een organisatie wijziging waarbij de geïntegreerde afdeling medische technologie wordt geïntegreerd met de technische dienst tot een cluster techniek. Verder is er een vervanging prognose gemaakt van de totale medische inventaris met de daarbij behorende financiële analyse en zijn er forse financiële besparingen gerealiseerd door het samenvoegen en optimaliseren van onderhoudscontracten.

In de periode september 2001 t/m mei 2002 is binnen de sector techniek (medische technologie en technische dienst) een nieuw automatiseringssysteem (SAP) geïmplementeerd. Hierbij trad ik op als deel projectleider en werkgroep voorzitter van de module Plant maintenance en was verantwoordelijk voor de implementatie van dat gedeelte voor zowel de technische dienst als de dienst medische technologie.


April 2000 tot mei-2001 Eemland ziekenhuis
Eemland ziekenhuis (Amersfoort), het ondersteunen van de fusie tussen Medisch Centrum Molendael en het Eemland ziekenhuis gedurende 3 à 4 dagen in de week. Het ging hierbij om het creëren van voorwaarden en advisering rondom het fusieproces m.b.t. de technische diensten. De opdracht is geëindigd bij het tot stand komen van de samenvoeging van beide technische diensten onder een eenhoofdige leiding.

Mei 2001- september 2001
Eemland ziekenhuis, het initiëren van een continuïteit plan van de facilitaire dienst van Medisch Centrum Molendael. Hierbij is tijdelijk leiding gegeven aan de facilitaire dienst.
Augustus 2001-oktober 2001
Eemland ziekenhuis, een opdracht waarbij geadviseerd werd over de vorm en inhoud van een bedrijfsbureau facilitaire dienst passend binnen het concept van front, back en expert office

Okt. 2000 tot november 2000 Twenteborg ziekenhuis
Twenteborg ziekenhuis en Streekziekenhuis Midden Twente (Hengelo en Almelo), onderzoek gedaan naar het vastlopen van het integratieproces van beide technisch facilitaire diensten. Gerapporteerd en geadviseerd aan de opdrachtgever.


Augustus 1999 – t/m December 1999 Slingeland ziekenhuis
Het begeleiden van de uitvoering van het project patiënten services in het Slingeland Ziekenhuis (Doetinchem) gedurende 2 à 3 dagen in de week. Het betrof hier de vervanging van de patiënten telefoon, televisie en het verpleegkundig oproepsysteem terwijl het ziekenhuis volledig operationeel bleef. Daarnaast heb ik me in beperkte mate bezig gehouden met het schrijven van noodprocedures t.b.v. het millennium probleem.

November 1998- maart 2000 Medisch Centrum Molendael
In november 1998 heb ik een opdracht aangenomen in Medisch Centrum Molendael in Baarn. Het betrof hier een functie als hoofd technische dienst ad interim voor 2 à 3 dagen per week. Mijn hoofdtaak was het professionaliseren van de technische dienst en een actieve bijdrage leveren aan het millenniumprobleem. Enkele werkzaamheden die in deze periode zijn afgerond waren; de invoering en implementatie van een onderhoud beheerssysteem, het maken van een beleidsplan technische dienst, de opzet van werk en documentatiesystemen, technische ondersteuning en instructie, klimaat problematiek, lidmaatschap millennium crisisteam e.v.a. Deze opdracht is in april 2000 op mijn verzoek beëindigd (i.v.m. zelfstandigheidsstatus).

Jan 1998- juli 1999
Interim-management in het St. Jansdal ziekenhuis in Harderwijk. Het betrof hier een functie als hoofd technische dienst a.i. en hoofd BHV. Het accent van deze opdracht was gericht op een ontwikkelingstraject van de technische dienst en de ondersteuning m.b.t. de vorming van een facilitair bedrijf. Enkele werkzaamheden die onder handen zijn geweest; meerjaren onderhoud en vervanging, lange termijn huisvestingsplan, beleidsplan TD, verandering traject TD, opzetten BHV organisatie, meerjaren opleidingsplan en invoering functionering gesprekken. Deze opdracht is per 1april 1999 beëindigd en omgezet in een adviesfunctie m.b.t het facilitair bedrijf. Per 1 juli is contract, op ons verzoek beëindigt i.v.m. de zelfstandigheid status (wet en regelgeving rondom interim-management).


Rijnstate ziekenhuis (Alysis zorggroep) 1995-1998

Hoofd Beheer en Onderhoud, Rijnstate ziekenhuis in Arnhem. In deze functie gaf ik leiding aan ongeveer dertig medewerkers van beheer en onderhoud. Mijn dienstbetrekking is gestart vlak na een ingrijpende reorganisatie waarbij men van drie naar één ziekenhuis ging, en de inhuizing in de nieuwbouw. Hierbij werd ik geconfronteerd met een blanco team waarbij alles nog moest worden georganiseerd. Extra handicaps hierbij waren een stortvloed van werkzaamheden, in regelproblemen met de installaties, de verschillende culturen, het kennisniveau van de medewerkers en het ontbreken van werk- en automatiseringssystemen. In de afgelopen periode zijn werk- en onderhoud systemen ingevoerd, een computersysteem geïmplementeerd (ultimo), marktonderzoek gedaan, kostprijs berekeningen gemaakt, en is er een cultuurverandering ingezet. Hierbij ging het om ombuiging van de expert cultuur naar de klantgerichte cultuur. Verder zijn er succesvolle acties ondernomen om de aanwezige hokjesgeest te doorbreken en de flexibiliteit te vergroten. Er werd steeds beter gecommuniceerd met onze klanten dat werd bevestigd door een steeds betere score bij ons jaarlijkse tevredenheidsonderzoek. Dit onderzoek maakte onderdeel uit van een lopend kwaliteit project volgens het TQM model. Door een reorganisatie is deze functie verdwenen.


Ziekenhuis Rivierenland Tiel 1991-1995

Hoofd technisch onderhoud en waarnemend hoofd technische dienst in Ziekenhuis Rivierenland in Tiel. In deze periode is de dienstverlening van beheer en onderhoud geprofessionaliseerd en bedrijfsmatig georganiseerd. Tijdens de wateroverlast van februari 1995 is er crisismanagement gevoerd om een bijdrage te leveren aan de evacuatie van personeel en patiënten en het veilig stellen van het gebouw. Daarnaast is een aanzet gegeven tot de vorming van een facilitair bedrijf

Naast mijn functie als hoofd technisch onderhoud bekleedde ik een aantal nevenfuncties zoals helihaven beheerder, vice voorzitter OR en commissielid OR met het aandachtsgebied PR en financieel-economische vraagstukken.
Door een aantrekkelijk aanbod van een headhunter ben ik overgestapt naar ziekenhuis Rijnstate.





Opleiding interimmanager

2007-heden
-MBA, organisatie ontwikkeling en gedrag, NCOI. Gestart in november 2006, alle modules (financieel management, organisatie & management, strategie & omgeving, strategisch HRM, en persoonlijk leiderschap, bedrijfskundig proces management, cultuur en organisatie gedrag) reeds succesvol afgerond. Momenteel begonnen met afstuderen met een onderzoek op het gebied van samenwerking van ondersteunende diensten in de zorg.
-diverse docenten trainingen van ISBW, waaronder de personal performance methode (PPM) en de toepassing van neuro psychologie in relatie tot het leren ( breinleren).


1976-2006
-Diverse thema leerdagen met de onderwerpen persoonlijke effectiviteit en authentiek acquireren, GITP, 2005-2006.
-Cursus train de trainer, interne cursus AAG t.b.v. docenten van AAG opleidingen, 2004.
-Bouw processen in de zorg, AAG maart 2004.
-Training advies vaardigheden, GITP januari 2004.
-Zelfstudie ondernemerschap ter voorbereiding op het zelfstandig ondernemerschap, 1997
-Commerciële vaardigheden, IBW/ISW, afgesloten met diploma in 1996.
-Doelgericht formuleren, (LOI) schriftelijke cursus doorlopen in 1995.
-Diverse opleidingen en trainingen op het gebied van financieel-economisch beleid en OR werk, 1993-1995.
-Intuïtief leidinggeven, meerjarige leergang om management problemen eens op een alternatieve wijze te bekijken.
-Spreken in het openbaar, instituut Retorica, Afgesloten met een diploma in 1993.
-Interne tweejarige management leergang doorlopen in ziekenhuis Rivierenland. (1992-1994)
Collegiale consultatie, communicatieve vaardigheden, situationeel leidinggeven, probleemanalyse, (werk)overleg leiden, motivatie en het maken van een beleidsplan. Afgesloten met certificaat in 1992. Het sturen en begeleiden van veranderingen, budgetteren en het begeleiden van medewerkers. Afgesloten met certificaat in 1993. Plannen en sturen, analyse bedrijfsprocessen en personeelsbeleid. Afgesloten met certificaat in 1994.
-Diverse bedrijfsopleidingen van AT&T network systems in Huizen. Hierbij zijn de nodige certificaten behaalt in de periode 1989-1991.
-HTS/E, tweejarige afstudeerrichting bedrijfskunde (avond opleiding)
-HTS/E, driejarige basiscursus (avond opleiding), afgesloten met certificaat in 1989 te Amsterdam.
-Voorbereidend jaar HTS (avondopleiding), afgesloten met toelating bewijs HTS in 1985 te Amsterdam.
-Brandbestrijding, standaard training, trainingsinstituut brandbestrijding, certificaat behaalt in 1984 te Lelystad.
-Hoger elektronicus PBNA, na 1 jaar afgebroken (1983).
-MTS/E, energietechniek, afgesloten met een diploma in 1982 te Utrecht
-LTS/C, mechanische techniek, afgesloten met een diploma in 1978 te Zeist.
-MAVO 4, afgesloten met een diploma in 1976 te Zeist.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

bruggenbouwer en verbinder
trainer en coach
dienstbaar leiderschap

Talenkennis interimmanager

Engels,goed
Duits, redelijk
Frans, redelijk

Overig

bestuurlijke ervaring;
als kring secretaris van de NVTG ( vereniging van facility professionals in de zorg)
als vice voorzitter OR van een ziekenhuis met portefeuille financieel economisch beleid
als voorzitter volleybalvereniging

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :