Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim HRM manager/adviseur

Interim HRM manager/adviseur

Werkervaring interimmanager

1991 - HEDEN Zelfstandig gecertificeerd organisatie- en HRM adviseur, project- en interim-manager, registerinformaticus en management- en communicatietrainer.

Relevante werkervaring :

Interim- en projectmanagement:

Bij een particuliere hogeschool (HBO Nederland) met acht vestigingen in Nederland heb ik als lid van een projectteam vanaf februari tot en met juni 2006 op basis van een verbeterplan het gehele HRM deel vanaf de grond af mogen opzetten, dat wil zeggen: opbouw van de organisatiearchitectuur, functie- en loongebouw, aanzet voor de arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en medezeggenschap.

Beleidsadvisering:

Op interimbasis was ik daarvoor als beleidsadviseur Kaderstelling HRM, organisatie en arbeidsvoorwaarden werkzaam bij de eenheid Middelen van de provincie Overijssel te Zwolle (v.a. april 2005 tot en met januari 2006). Hierbij ondersteunde ik de directie en bestuur met beleidsadviezen inzake arbeidsvoorwaarden en voorbereiding van de personeelsinhoudelijke en arbeidsrechtelijke invulling van organisatieveranderings-trajecten, begeleidde ik arbeidsjuristen bij de voorbereiding en uitvoering van arbeidsrechtelijke vraagstukken en was ik vraagbaak voor personeelsadviseurs en managers omtrent de uitvoering van arbeidsvoorwaarden en rechtpositionele regelgeving.

Als beleidsadviseur heb ik de afgelopen 15 jaar op HRM gebied adviezen uitgebracht voor een 15 tal lagere overheden (provincie. gemeenten, waterschappen en regionale politie), onderwijs-, welzijn- en zorginstellingen op management- en bestuursniveau en medezeggenschapsorganen op het gebied van beloningsbeleid, personele consequenties bij reorganisaties, formatiebeleid, medezeggenschapsontwikkeling, arbeidsconflicten en vergelijking en harmonisatie van arbeidsvoorwaarden.

Tevens heb ik als organisatieadviseur voor een aantal lagere overheden en banken in Nederland en de Nederlandse Antillen (reorganisatie)onderzoek uitgevoerd en beleidsadviezen opgesteld op het gebied van verbetering kwaliteitszorg, arbeidsomstandigheden en arbeidssatisfactie, outsourcing, bedrijfsmatig werken, performance management, verbetering en stroomlijning werkprocessen en conflict- en crisismanagement. Vaak leidde dat tot instrumentontwikkeling samen met de opdrachtgever.

Implementatie personeelsmanagementinstrumenten:

Vanaf 1991 heb ik voor diverse gemeenten, gemeentelijke diensten, gemeenschappelijke regelingen, onderwijsinstellingen en 18 waterschappen de implementatie uitgevoerd en/of begeleid van personeelsmanagementinstrumenten zoals functiewaardering, competentie-, functionerings- en beoordelingssystemen.
• Bij een aantal hiervan is dat een gevolg geweest van reorganisatie of fusie en is dat vooraf gegaan door het opstellen van een functieboek en gevolgd door een plaatsingsprocedure van personeel welke ik eveneens heb verzorgd of begeleid.
• Bij de functiewaardering is gebruik gemaakt van functiewaarderingssystemen die reeds aanwezig waren zoals GFS, Zuidema, Fuwaprov, Fuwasys of Fuwater of is gebruik gemaakt van één van de twee systemen waar Advies zelf systeemhouder van is.
• De invoering van competentieprofielen ging meestal gepaard met het gelijktijdig invoeren van persoonlijke ontwikkelingsplannen(POP) en individuele contractgesprekken in het kader van een in te richten personeelsmanagement-cyclus. Hiervoor wordt samengewerkt met collega-adviseurs die een geautomatiseerd registratie en volgsysteem hebben ontwikkeld (POSS).
• Bij de plaatsing van medewerkers zijn procedures ontwikkeld en begeleid op basis van functievolgerschap, sollicitatie en leeftijdscategorieën afhankelijk van de met de vakorganisaties overeengekomen sociaal plannen of -statuten.
• In enkele gevallen zijn sociaal plannen opgesteld of is aanvullende regelgeving ontwikkeld.
• Hierbij is tevens het overleg gevoerd met de betrokken OR’en en/of, indien nodig bij de overheid, de bonden via het georganiseerd overleg.
• De begeleiding hield ondermeer in het bewaken van de zorgvuldige toepassing van de plaatsingsprocedure, het adviseren van de plaatsingsadviescommissies, het adviseren inzake de bedenkingen en bezwarenprocedure waaronder het opstellen van de verweerschriften, het voeren van verweer en het adviseren van het bevoegd gezag over de uitspraken van bezwaarcommissies.
Bij een aantal van deze opdrachtgevers verzorg ik sindsdien ook het onderhoud van deze door mij ingevoerde systemen op contractbasis al dan niet ondersteund door geautomatiseerde systemen.

(Interim) lijnmanager:

• Gevolmachtigd bedrijfsleider manege HCR, Giesbeek (april t/m juni 2001). Crisismanagement, eindverantwoordelijk.
• Interim unitmanager P&O Waterschap Rijn en IJssel, Doetinchem (oktober t/m december 1999).
Going concern. Rapporterend aan secretaris-directeur.
• Interim plv. directeur HRM Arbeidsvoorziening Nederland, Zoetermeer (januari t/m juni 1997).
Bijdrage onderzoek formatie decentrale HRM afdelingen, doorlichten functionaliteit personeelsinformatiesysteem, verzorgen HRM-bijdrage invoeren planning en controlcyclus, contractmanagement en SLA’s, voorbereiding concept SSC. Rapporterend aan directeur HRM.

Project- en programmamanager:

• Programmamanager Verkeersleiderstekort Luchtverkeersleiding Nederland, Schiphol (juli 2001 t/m december 2002).
Coördinatie advisering en implementatie van alle projecten en maatregelen om het verkeersleiderstekort Schiphol op te heffen (werkprocesheroriëntatie primair proces t.o.v. personeelsplanning, werving en selectie, interne sollicitaties, opleiding en uitstroom). Rapporterend aan directeur HRM en directeur verkeersleiding Schiphol.
• Extern projectmanager gemeente en politie Rotterdam, Lus di Trafiko, (mei t/m december 2000).
Begeleiden van het beleidsproces conceptontwikkeling integraal Antillianenbeleid. Rapporterend aan interdisciplinaire stuurgroep samengesteld uit diverse organisaties, later aan de verantwoordelijk wethouder.
• Projectmanager Evaluatie fusieproces waterschappen oost Gelderland, Waterschap Rijn en IJssel, Doetinchem (juni 1997 t/m maart 1998).
Coördinatie en uitvoeren van het onderzoek (medewerkers tevredenheids-onderzoek, managementenquête) naar de gevolgen van de samenvoeging van zes waterschappen en het doen van verbeteringsvoorstellen. Rapporterend aan MT (resultaten) en college van D&H (implementatie).
• Projectmanager BPR ‘Stroomlijnen werkprocessen’ Zuiveringsschap Oostelijk Gelderland Doetinchem (januari 1994 t/m maart 1995).
Coördinatie van de uitvoering van werkprocesanalyses en het doen van verbeteringsvoorstellen. Rapporterend aan secretarisdirecteur.
• Extern projectmanager inrichting politieregio Limburg Noord, Weert (april t/m juni 1992).
Coördinatie ontwikkelen bedrijfsvoeringconcept en formatie. Rapporterend aan stuurgroep.

Organisatie- en managementdevelopment

Voor een twaalftal managementteams, bestuurscolleges en professionals van diverse overheden instellingen of bedrijfsonderdelen daarvan, heb ik programma’s opgesteld en uitgevoerd ter ontwikkeling van bedrijfs-, management- en besturingsconcepten, teamvorming en conflicthantering. Deze programma’s van drie maanden tot anderhalf jaar met meerdaagse werkconferenties rond verschillende thema’s werden vaak georganiseerd met professionals van verschillende achtergrond van diverse instituten, bedrijven en adviesbureaus. Bij de ontwikkeling van groepen wordt gebruik gemaakt van simulaties en diverse leerinstrumenten en zelfdiagnoses.

Docentschap, trainingen en individuele coaching:

Als docent en trainer verzorg ik voor individuele managers en professionals op P&O gebied en communicatieve vaardigheden regelmatig cursussen via open programma’s of incompany. Eveneens worden door mij, op verzoek, individuele managers of professionals gecoached.


1989 - 1990 KHG Consultancy bv te Leusden als senior organisatieadviseur en teammanager.


Relevante werkervaring :

(Interim) lijnmanager:

• Teammanager van een kleine groep professionele HRM adviseurs bij KHG Consultancy , Leusden (1 jaar). Accountmanagement en coaching. Rapporterend aan algemeen directeur holding.
• Interim-manager van de opleidingsgroep EBE, Amersfoort (3 mnd). Going concern. Rapporterend aan algemeen directeur holding.

Beleidsadvisering:

• Adviseren B&W gemeente IJsselstein, B&W Gemeente Gorssel, bestuur Bestuursacademie Oost Nederland, afdeling formatiezaken NMB inzake formatie en loongebouw op grond van functiewaarderingsonderzoek.
• Adviseren gemeentesecretaris Veenendaal over nieuw beoordelingssysteem.
• Adviseren decentraal management NMB inzake verbetering werkprocessen op grond van werkprocesanalyses.

Organisatie- en managementdevelopment

• Begeleiden MT deelgemeente De Baarsjes Amsterdam naar een nieuwe management- en besturingsfilosofie.
• Begeleiden MT Zuiveringsschap Oostelijk Gelderland naar een nieuw organisatieontwikkelingsmodel.

Docentschap en trainingen:

• Docent cursus Secretaresse PZ Nederlandse Vereniging voor Personeelbeleid.


1985 - 1988 Vakbondsbestuurder FNV vakorganisatie AbvaKabo te Zoetermeer.
Uitgevoerde werkzaamheden:
• CAO-onderhandelingen voeren met (overheids)werkgevers in Gelderland zoals
o gemeenten, provincie, waterschappen,
o gemeentelijke woningcorporaties, gemeentespaarbanken,
o recreatieschappen, samenwerkingsorganen, sociale werkvoorziening, provinciale stichtingen,
o vervoerbedrijven, energiebedrijven,
o ziekenhuizen e.d.,
• bijstaan individuele leden in (gerechtelijke) procedures tegen (overheids)werkgevers o.a. in functiewaarderingstrajecten en andere rechtspositionele geschillen,
• medezeggenschapsorganen ( GO, DC, MC, OR, COR) adviseren inzake reorganisaties e.d.,
• verzorgen van trainingen voor vakbondskader inzake rechtspositionele aangelegenheden en communicatieve vaardigheden in veranderingsprocessen,
• leidinggeven aan acties (werkonderbrekingen, ludieke acties en stakingen) van leden in het kader van arbeidsconflicten,
• adviseren van het bondsbestuur in beleidsaangelegenheden betreffende de strategie bij cao onderhandelingen en de rechtspositie van personeel in de ambtelijke, welzijns- en zorgsector.

1978 - 1985 Organisatie- en formatieadviseur Directie Automatisering Rijksbelastingen te Apeldoorn.
Uitgevoerde opdrachten:
• adviseringsopdrachten in het kader van doorlichting werking (geautomatiseerde) systemen en werkprocessen,
• advisering en implementatie aanpassing organisatie en werkwijze van automatiseringscentrum,
• opzetten nieuw personeelsbeleid automatiseringspersoneel en opzetten, coördineren en begeleiden opleidingstraject P&O medewerkers belastingdienst,
• formatieadvisering automatiseringscentrum;
• counseling en verzorgen van vaardigheidstrainingen management.

1968 – 1978 Medewerker belastingdienst te Arnhem en Apeldoorn in functies op het gebied van fiscale administratie, aanslagregeling, controle financiële administraties en automatisering onderbroken door een periode in militaire dienst bij de luchtmacht verkeersleiding te Deelen en Nieuw Milligen als hulpverkeersleider.


Opleiding interimmanager

Vanaf 1991 tot heden voldoe ik aan de professionaliserings- en EP-trajecten van de beroepsverenigingen VRI en Ooa. Tevens volgde ik de certificeringscursussen voor het ontwikkelingsinstrument MDI.
BUC Psychologie BC (certificaat) en master course 1991-1994
SIOO BMC (postdoc certificaat) 1989-1991
RUU Andragologie (tot opheffing) 1984-1985
De Horst HBO P&A (diploma) 1979-1983
ROI Opleiding P&O functionaris overheid 1977-1979
Boekhoudkundige en fiscaal juridische opleidingen belastingdienst 1975-1976
Automatiseringsopleidingen belastingdienst 1972-1975
Fiscaal administratieve opleidingen belastingdienst 1969-1972
Mulo (diploma) 1968


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

De gebieden waar ik mij het beste in thuis voel zijn: begeleiden van besturen, management en medewerkers in veranderingsprocessen bijvoorbeeld naar concepten van bedrijfsmatig werken vanuit integraal management, het adviseren over HRM strategie en arbeidsvoorwaarden, ontwikkelen en implementeren van (personeels)managementinstrumenten op maat, organi¬satieont¬wikkeling, organi¬satiedi¬agnos¬tiek via werkprocesanalyses en ontwikkelen en uitvoeren van developmenttrajecten voor bestuurders, manage¬ment, professionals en medezeg¬genschaps¬organen.

Door mijn kennis en ervaring op het terrein van financiën, personeel, organisatie, informatisering en automatisering kan ik vaak een brugfunctie vervullen tussen specialisten. Met name in overheidsorganisaties en/of (publieke) organisaties waar bestuurlijke of politieke besluitvormingsprocessen de basis vormen van gewenste veranderingen ligt voor mij de uitdaging.

Mijn MDI profiel beschrijft de volgende talenten als waarde voor de organisatie: heeft gevoel voor urgentie, is in staat veel activiteiten tegelijk uit te voeren, is optimistisch en enthousiast, is in staat het tempo snel en vaak te veranderen, bespreekt conflicten, heeft een positief gevoel voor humor en is creatief in het oplossen van conflicten.


Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels, Duits

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :