Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

projectleider interimmanager in publieke sector

projectleider interimmanager in publieke sector

Werkervaring interimmanager

1. Deelprojectleider Zeer Excellente Uitvoering Secundair proces (ZEUS) – ministerie VROM
Het project had als doel om een efficiëntere en kwalitatief betere bedrijfsvoering binnen VROM te realiseren door deze te centraliseren. Hierbinnen was ik verantwoordelijk voor de probleemanalyse, het programma van eisen, het herontwerp van de organisatie, het ontwerpen van nieuwe werkprocessen en het opstarten van het Organisatie en Formatietraject. Tijdens de piek aan werkzaamheden werkten ruim 90 personen in mijn deelproject. De reorganisatie en het O&F rapport hadden betrekking op 1500 medewerkers. De opdrachtgever was binnen het ministerie van VROM werkzaam op bestuursraadniveau.

2. Projectleider Nieuwe Bekostigingsystematiek Opleidingen - ministerie VWS
Het project had als doel om verschillende opleidingsmiddelen bij zorginstellingen te oormerken, te ontvlechten uit de budgetten, te heralloceren en te verdelen via een nieuwe centrale verdeelsystemtatiek. Het te ontvlechten budget had een omvang van ongeveer 600 miljoen euro en deze uitname van de budgetten had effect op tientallen zorginstellingen. Daarnaast veranderde de sturing op deze middelen waardoor de bestuurlijke consequenties aanzienlijk waren. Deze opdracht had een sterk effect op de huidige sturing en de organisatie binnen zorginstellingen. De opdrachtgever was binnen het ministerie van VWS werkzaam op bestuursraadniveau.

3. Projectleider Verbouw Huursubsidie Systeem- ministerie VROM
Het project had als doel om het IT-systeem dat de huursubsidieverstrekking ondersteunde aan te passen aan nieuwe werkprocessen. Hierbij was ik als projectleider verantwoordelijk voor het verder uitwerken van de werkprocessen, het bouwen van de systeemwijzigingen, het testen van de nieuwe releases en het maken van opleidingen en werkinstructies.
Het project werd op drie locaties uitgevoerd met een budget van ongeveer 5 miljoen euro en betrof de aansturing van ruim 30 personen. Deze opdracht had een grote impact op de organisatie van de directie huursubsidie en op haar werkwijze. De opdrachtgever was directeur Huursubsidie.

4. Programmasecretaris Eenduidig Toezicht – interdepartementaal programma Kaderstellende Visie op Toezicht
Het programma had als doel om de kwantitatieve en kwalitatieve toezichtslast van inspecties te reduceren. Het ging bijvoorbeeld om werkwijze van inspecteurs en aantallen inspecties. De programmasecretaris had als rol om het programma organisatorisch en bedrijfsmatig (mede) vorm te geven, de programmamanager gevraagd en ongevraagd (inhoudelijk) te adviseren en actief mee te werken in het project als projectmedewerker. De opdrachtgever was de programmamanager.

5. Turn around adviseur – commercieel adviesbureau
Het doel van de opdracht was om het veranderigsproces van de organisatie vorm te geven. Het betrof een organisatie van 160 personen. Centraal stond het vloeiend laten verlopen van de veranderingen die vooral gericht waren op het realiseren van een andere werkwijze. Dit proces heb ik vormgegeven en de follow up bewaakt. De opdrachtgever was de directeur van het bedrijf.

6. Organisatieadviseur – VROM-Inspectie
De VROM-Inspectie had als doel zich te oriënteren op een mogelijke kanteling van de organisatie. Het doel van de opdracht was om de consequenties van de organisatorische veranderingen inzichtelijk te maken. De opdrachtgever was projectleider van deze verkenning en legde verantwoording af aan de Directieraad van de VROM-Inspectie.

7. Adviseur besluitvorming – diverse projecten waaronder gemeente Deventer, ministerie VROM, gemeente Den Haag
De besluitvorming rondom deze projecten verliep niet soepel. Het doel van de opdrachten was om de besluitvorming over deze projecten te faciliteren en structureel te verbeteren. Opdrachtgevers varieerden.



8. Cursusbegeleider projectmanagement
Het doel van de cursussen was verschillend. Het varieert van een projectmanagementleergang voor de projectleiders van de ministeries van LNV en VWS tot een inleiding over projectmatig werken voor trainees van het ministerie van VROM, de gemeente Den Haag en de Algemene Inspectiedienst van het ministerie van Landbouw.

9. Adviseur projectmatig werken - Raad voor Milieu en Natuuronderzoek
De Raad voor Milieu en Natuuronderzoek had als doel om de verschillende onderzoeksprojecten gecontroleerder te laten verlopen. Voor deze opdracht zijn diverse instrumenten ontwikkeld en adviezen gegeven die hierop gericht waren. Opdrachtgever was de secretaris-directeur van de raad.

10. Individuele coaching
Ik coach en heb verschillende klanten gecoached met vragen die uiteenliepen van werkinhoudelijke coaching op het gebied van projectmanagement via loopbaanvraagstukken tot meer existentiële vragen.

Opleiding interimmanager

drs: Beleidswetenschappen met milieukunde specialisatie
- Tweejarig traject met cursussen in het kader van het traineetraject van het ministerie van VROM waaronder uiteenlopende cursussen op het vlak van persoonlijke vaardigheden en effectiviteit – People Dynamics; januari 1998 tot januari 2000;
- Cursus Verandermanagement: november 2000 – PAO; april 2001, update: november 2002;
- Certificaat projectmanagementmethodiek prince 2 Foundation – Pinkroccade; april 2002;
- Cursus werkconferenties begeleiden – De Galan & Voight; mei 2003;
- Gecertificeerd Projectmanager IPMA (International ProjectManagement Association) – Project Services; mei 2003 tot februari 2004;
- Coachend leidinggeven – School voor Coaching; voorjaar 2005
- Geregistreerd Mediator – The Lime Tree; najaar 2005 tot voorjaar 2006
- Management Drives/Spiral Dynamics – Sdi voorjaar 2007


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

­ Projectmanagement: Het realiseren van een concreet resultaat binnen de gestelde termijn in multidisciplinaire teams en op verschillende locaties. Het als projectmanager aansturen van de projectleden, het realiseren van de projectresultaten en het adviseren van de opdrachtgever.
­ Coaching: Het begeleiden en coachen van uiteenlopende medewerkers bij vragen over de persoonlijke effectiviteit en de loopbaan.
­ Faciliteren en begeleiden: Het begeleiden van managementbijeenkomsten, workshops en discussiebijeenkomsten om uiteenlopende doelstellingen te realiseren.
­ Analyseren/evalueren: Het evalueren van en adviseren over projecten en program¬ma's, interne bedrijfsvoering of intern beleid risico’s, etcetera;
­ Adviseren van verschillende organisaties op het gebied van beleid, projectuit¬voering en interne bedrijfsvoering.
­ Interimmanagement: Het tijdelijk vervullen van een lijnmanagementfunctie met een veranderingsopdracht. Als manager de medewerkers aansturen en het managementteam adviseren.
­ Lijnmanagement: Het permanent vervullen van een lijnmanagementfunctie. Als afdelingshoofd leiding geven aan een afdeling. Als lid van het managementteam een bijdrage leveren aan het beleid, de producten en de kwaliteit van de organisatie.

In beweging krijgen van projecten/afdelingen en mensen.
Kennis van bedrijfsvoering en uitvoeringsorganisaties in de publieke sector

Talenkennis interimmanager

Engels Duits Nederlands

Overig

De termen projectmanager en intermediair zijn op mij van toepassing. Dit komt tot uiting in mijn wil om organisaties, mensen en infor¬matie zodanig te koppelen dat mensen, projectteams of organisaties hiervan profiteren. Abstracte zaken weet ik om te zetten in concrete acties door gebruik te maken van mijn structurerend en analy¬tisch vermogen. Het beoogde doel verwoord ik helder en streef ik vervolgens op daadkrachtige wijze na. Het liefst werk ik daarbij in een uitdagende werkomgeving waarbij ik optimaal gebruik moet maken van mijn (zelf)kriti¬sche opstelling en flexibili¬teit. Het mag duidelijk zijn dat 'stil-staan' en 'meer-van-hetzelfde' niet op mij van toepassing zijn.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :