Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Operations directeur / plant manager

Operations directeur / plant manager

Werkervaring interimmanager

Werkervaring
Organisatie + functie + opdracht
TNT EXPRESS Luik, 2015
Consultant TQM ad interim.
Luik is de belangrijkste “Hub” in het distributienetwerk van TNT Express. Dagelijks komen er ongeveer 100.000 pakketten aan met vliegtuigen en vrachtwagens
van over de hele wereld. Er werken ongeveer 1500 medewerkers, met name ‘s nachts, aan uitladen,
sorteren en weer inladen van de vliegtuigen en vrachtwagens.
De betrokkenheid van medewerkers op de werkvloer is laag, er is weinig aansprekend leiderschap, en
er is bepaald geen sprake van het communiceren over, en het elkaar aanspreken op resultaten.
Verder drukken een aantal vakbonden er een nadrukkelijke, negatieve stempel op het bedrijf.
Om een begin te maken met een cultuuromslag richting continu verbeteren is een grootschalig TQM
programma gestart, aangejaagd en begeleid vanuit een groep van circa 12 consultants.
Vanuit deze groep verantwoordelijk voor het opzetten van Performance Management en Policy
Deployment.

Belangrijkste activiteiten:
- Opzetten van structuur van Key Performance Indicators op de verschillende niveaus
- Uitwerken van de diverse indicatoren en doelstellingen van werkvloer tot site management
- Geven van informatie sessies aan leidinggevenden
- Begeleiden van de diverse leidinggevenden bij het inrichten van communicatieborden en het
houden van dagelijkse meetings met medewerkers

TOLSMA GRISNICH Emmeloord 2014
Technisch directeur ad interim.
Tolsma Grisnich ontwikkelt en produceert bewaarsystemen,
en sorteer-, reinigings- en transportsystemen voor aardappelen, wortelen en uien. Vanuit een drietal
locaties in Emmeloord worden met in het totaal circa 160 medewerkers systemen ontworpen,
geproduceerd en geassembleerd, en vervolgens geïnstalleerd over de hele wereld. Het betreft deels
engineering to order projecten, deels verkoop van min of meer standaard producten.
Met de onstuimige groei in de laatste jaren was er een sterke noodzaak voor professionalisering.
Tegelijkertijd zijn door sterke pieken en dalen in orders, de resultaten van met name de Grisnich
organisatie zeer wisselend. Een hoofdtaak was dan ook het opstellen van een plan om het risicoprofiel
van de Grisnich organisatie te verkleinen. Daarnaast is vooral gewerkt aan het vastleggen van werk-
processen, het introduceren en implementeren van Lean Manufacturing, en het sturen op resultaten.

Belangrijkste activiteiten en resultaten:
- Opstellen plan van aanpak verlaging risicoprofiel Grisnich: Outsourcing constructie, Poolvorming, werken
met urenbanken, samenvoegen locaties, etc.
- Uitwerking plan van aanpak, financiële onderbouwing en timing voor komende 3 jaar
- Organiseren van basis trainingen Lean voor 130 medewerkers
- Implementeren Visual Management en Lean Daily Management (dagstarts) op 13 afdelingen
- Invoering Business Balanced Score Card voor operations, dash board met KPI’s
- Leiding geven aan de operatie op de drie locaties
- Als lid van 4-koppige directie verslag uitbrengen aan Raad van Commisarissen en aandeelhouders

RIXONA, OOSTRUM 2012 - 2013
Consultant efficiency verbetering.
Rixona produceert een range van aardappelpuree producten voor private labels. De fabriek (± 180 FTE) draait volcontinu en is verdeeld in een processing afdeling waar aardappelen worden verwerkt tot gedroogde puree, en een verpakkingsafdeling met diverse
geavanceerde afvulmachines. Hoofdtaak is het onderzoeken van technische en organisatorische bottlenecks, en het presenteren en uitrollen van een verbeterplan om de efficiency resultaten
structureel te verhogen.
Speciale focus op samenwerking, de Lean/TPM cultuur, en leiderschap.

Belangrijkste activiteiten en resultaten:
- Herstructurering van personeel en verpakkingslijnen (gedeeltelijke overgang van 5 naar 3 ploegen)
- Uitrollen van een programma om omsteltijden te verkorten (SMED)
- Introductie van ploegoverdracht meetings op de werkvloer
- Verbetering van de productieregistratie en inzetten van Visual Management tools
- Leiden van diverse kaizen events, en training in gebruik van 5 times why, verliesboom analyse, etc.
- Introductie dashboard met Key Performance Indicators en Key Activity Indicators voor management
- Verhoging van de Overall Equipment Efficiency van 46 naar 60 %, met verder stijgende trend
- Uitwerken van een vervolgstappenplan (o.a. introductie van cross functional support teams, uitrollen trainingsplannen monteurs en operators)

JOHN DEERE, HORST 2011 - 2012
Operations manager ad interim. Overbruggings en verander traject.
Bij John Deere worden sproeimachines gemaakt voor landbouwtoepassingen. Het betreft technisch hoogstaande tractoraanhangers en zelfaangedreven sproeiers, die klantorder specifiek worden geproduceerd op een
tweetal productielijnen. Typische low-volume automotive organisatie, met hoge mate van complexitieit.
Verantwoordelijk voor de afdelingen productie, logistiek, kwaliteit en Manufacturing Engineering, totaal ongeveer 160 medewerkers. Totale fabriek ± 230 medewerkers. Verder verantwoordelijk voor project van invoering van nieuwe productrange, gelijktijdig met alles omvattend value improvement project en Lean implementatie.

Belangrijkste activiteiten en resultaten:
- Wegwerken van structurele leveringsachterstanden (binnen 1 maand gerealiseerd)
- Opstellen en uitrollen van 100% groeistrategie voor de periode van 2012 – 2014.
- Verantwoordelijk voor personeelsaanwas met 50 % (monteurs, lassers, supervisors, project managers)
- Realisatie van invoering nieuwe productrange op tijd en binnen budget in piekseizoen
- Verlaging van het aantal failures per machine met 50 %
- Invoering van cross functional operation support teams
- Het presenteren van Lean Manufacturing introductie sessies
- Afstemming en onderhandelingen met de ondernemingsraad
- Organiseren Safety Awareness trainingen
- Opstellen Factory Master Plan

MSD, OSS 2010
Verandermanager verpakkingsafdeling ad interim, verandertraject.
Bij MSD in Oss (voorheen Schering Plough en daarvoor Akzo Organon) werken ruim 4500 medewerkers aan ontwikkeling en productie van diverse farmaceutische producten. Op de verpakkingsafdeling (ongeveer 200 FTE) worden alle artikelen verpakt in doordrukstrips, flacons etc, en uiteindelijk gekartonneerd.
Als verandermanager verantwoordelijk voor het aansturen van een aantal verandertrajecten, met name
een cultuur omslag in houding en gedrag. Tevens oplossen van een aantal zware knelpunten: zeer
hoog ziekteverzuim, ontwikkeling middenkader, weinig positieve werksfeer. Verder zat men midden
in een Lean Manufacturing traject en een organisatiewijziging.

Belangrijkste activiteiten en resultaten:
- Opstellen en uitvoeren van een verbeterprogramma houding & gedrag, met meetbare opvolging
- Opzetten trainingprogramma verzuimbegeleiding voor teamleaders
- Invoering visual management en dagelijkse resultaatbesprekingen op de ploegen (tier processen)
- Invoering standaard aanpak verbeterteams (Plan-Do-Check-Act cyclus)
- Verlaging aantal ergonomische knelpunten met 70 %
- verkorting doorlooptijden tot 80 % door invoering flow cellen per product type
- Verlaging van ziekteverzuim van 12 % naar < 9 % met verder dalende trend
- Organiseren en presenteren van informatie bijeenkomsten
- Invoering effectiever werkoverleg en opzetten klankbordgroep voor de werkvloer

TEIJIN ARAMID BV, DELFZIJL 2008 - 2009
Plant manager ad interim, overbruggings- en verandertraject.
Teijin Aramid (voorheen Akzo Nobel) is wereldmarktleider op het gebied van de supervezel aramide, handelsnaam o.a. Twaron. In Delfzijl staan een 4-tal chemische fabrieken waar de hoofdbestanddelen van het polymeer en het polymeer zelf geproduceerd worden in volcontinu bedrijf met 275 medewerkers, waarvan een 140-tal in productie en logistiek. Het betreft complexe fabrieken, met een mix van continue en batch processen, en met handling van toxische en milieugevaarlijke stoffen.
Als Plant Manager verantwoordelijk voor alle facetten van de productie en logistiek. Als
speciale aandachtsgebieden de verbetering van de aansturing van productie door de productie-
Managers en hun wachtchefs, en de verhoging en stabilisatie van de On Stream Efficiëncy
(OSE) van de verschillende fabrieken.
Tevens medeverantwoordelijk voor het verbetertraject binnen de site, waarbij via
gerichte deelprojecten en organisatorische wijzigingen een cultuur van veranderen en
verbeteren wordt verankerd. Een en ander te realiseren binnen de zeer plotseling
verslechterde omstandigheden als gevolg van de zware economische crisis.

Belangrijkste activiteiten en resultaten:
- Invoering werken met Fact Tree Analysis en 5-Times Why
- Opzetten van Sprint teams (Kaizens Blitz, 1 week) en Marathon teams (Slow Kaizen)
- Het opzetten, plannen en bemensen van het totale verbetertraject i.s.m. externe consultant
- Aansturing van een tweetal capaciteit-uitbreidingsprojecten
- Verhoogde resultaatgerichtheid door invoering en focus op additionele performance- en
kwaliteitsindicatoren
- Verlaging van kosten door o.a. vermindering van het aantal FTE’s met 10 %
- Invoering van een set van cultuur statements (mindsets) en bijbehorende workshops
- Invoering van effectievere overlegstructuren rondom de hoofdprocessen (teams met
Technologie, Maintenance en Productie per fabriek).
- Coaching van productiemanagers
- Initiëren van opleidingsprogramma’s voor operators (zowel technische als methodologische
trainingen)

RPC BEBO NEDERLAND BV, BEUNINGEN 2008
Coach van de productiemanager, en tevens projectmanager efectiviteitsverbetering.

Bij RPC worden verpakkingen voor de voedingsindustrie geproduceerd (margarine- en fruitkuipen). De processen zijn extruderen, thermovormen en bedrukken, een en ander onder strenge eisen m.b.t. hygiëne en voedselveiligheid. Doel van de interim opdracht: Het optimaliseren van de productieaansturing door coaching van de onervaren productiemanager. En het technisch en organisatorisch doorlichten van de bedrijfsprocessen en het implementeren van verbeteringen. De speerpunten zijn verhoging van de manuren efficiency en materiaalrendementen, verbeterde samenwerking met de hoofdvestiging in Goor, en aanpassing van de organisatie i.v.m. uitbreiding en innovatie van de productiefaciliteiten. Er werken ± 80 mensen in Beuningen, deels in 5- en 3-ploegen dienst.

Belangrijkste activiteiten en resultaten:
- 5-S en spaghetti-diagram op extrusie-afdeling. Resultaat: Verhoging efficiency met een factor 2
- Invoering Plan-Do-Check-Act cycle als project aanpak binnen Maintenance
- Stijging van de Overall Equipment Efficiency met 10 %
- Een effectieve overlegstructuur binnen productie en met andere afdelingen
- Een effectieve stijl van leidinggeven van de productiemanager
- Stroomlijning van het planningsproces
- Duidelijkheid in taken en verantwoordelijkheden van teamleaders, meewerkend
voormannen en de productiemanager

UNIPRO BAKERY PRODUCTS, AARTSELAAR (ANTWERPEN) 2007 - 2008
Maintenance manager a.i. Veranderings- en overbruggingstraject.
Bij deze dochter van CSM worden op een 4-tal grote proceslijnen hoogwaardige bakkerij producten geproduceerd. De onderhoudsafdeling (13 fte) diende een grote verbeterslag te maken als onderdeel van het totale Lean verbeterprogramma van de site. Focus op het opzetten van een opleidingsprogramma, het invoeren van een preventief onderhoudssysteem en professionalisering van de interne onderhoudsprocessen. Als lid van het MT tevens klankbord voor de plant manager.

Belangrijkste activiteiten en resultaten:
- Opleidingsprogramma opgezet (technische inhoud, methodologie en competenties)
- Invoering dynamisch preventief systeem
- KPI’s voor technische dienst opgesteld en overleg structuur ingevoerd
- TPM doelstellingen en aanpak voor 2008 opgesteld
- SMED sessies begeleid op een tweetal lijnen (omsteltijdenreductie circa 40 %)
- 5-S in de werkplaats doorgevoerd
- Visual management systeem ingevoerd, en Tier processen opgestart vanuit TD
- Stijging van de Overall Efficiency in productie van 58 % naar 64 %
- Stijging van de Technische efficiency van 85 % naar 90 %
- Een 5-tal investeringsprojecten ter verdere verhoging van de OE voorbereid
- Balanced Scorecard opgesteld, visie en strategie voor 2010
- Mileu- en HACCP audits begeleid en opgevolgd

SCOTTS INTERNATIONAL BV, HEERLEN 2002 - 2007
Site manager ad interim, overbruggingstraject.
Als dochter van The Scotts Miracle-Grow Company, gevestigd in de VS, worden in Heerlen geavanceerde kunstmeststoffen geproduceerd en gedistribueerd over de hele wereld. De site omvat de afdelingen productie, logistiek, planning, finance, kwaliteit, R&D en inkoop, totaal een kleine 100 medewerkers. Omzet vanuit Heerlen circa 80 miljoen euro/jaar.
Belangrijkste activiteiten en resultaten:
- Value stream mapping voor het hoofdproces
- Invoering planning cycles en overgang van Make to Stock naar Make to Order
- Voorraadverlaging met 30 % en toch record servicegraad gedurende het piek seizoen
- Uitbreiding Lean Manufacturing verbeterprogramma naar niet operationele afdelingen (VSM, 5-S)
- Autonoom onderhoud ingevoerd op een tweetal productieafdelingen
- Design of experiments (DOE, 6-sigma) op 2 processen toegepast
- Invoering Clean Desk Policy en Safety crosses (onderdeel Visual Management)
- Opstellen en communiceren van de visie en strategieën voor 2008 – 2010
- SMED uitgevoerd op de Softblend lijn. Verkorting omsteltijden tot minder dan de helft

SCOTTS INTERNATIONAL BV, HEERLEN
Site manager (vaste functie), verantwoordelijk voor de hele supply chain op de locatie. Focus op uitbreiding van de productiefaciliteiten, implementatie van innovatieprojecten vanuit R&D, verbetering van servicegraad en klachtenniveau, en invoering Lean Manufacturing programma.

Belangrijkste resultaten:
- Opzetten en introductie van het Lean Manufacturing programma
- Opzetten communicatieplan en opleidingsprogramma Lean voor alle medewerkers op de site
- Lean Trainingen gegeven: Introductie Kaizen en verbetercircels, 5-S, Visual Management
- Verlaging klantklachten van 9 % naar 3 % door invoering stappenplan-verbeterteams
- Verhoging productie efficiency met 50 % op twee van de drie afdelingen
- Invoering Management By Objectives (Business Balanced Score Card)
- Succesvolle uitbreiding van bestaande en oplevering van nieuwe productielijnen
- Verhoging veiligheidsbewustzijn, record aantal dagen zonder verzuim > 600
- Verbeterde samenwerking Marketing&Sales met Supply Chain
- Verhoging van de voorraadnauwkeurigheid van 70 % naar 90 %

ROCKWOOL LAPINUS BV, ROERMOND 1999 - 2001
Business Unit Manager Lijnen.
Verantwoordelijk voor productie, logistiek, onderhoud, engineering en kwaliteitszorg, totaal ± 375 medewerkers. Lid MT. Rockwool produceert en distribueert steenwol isolatie producten, omzetwaarde business unit € 125 miljoen, onderhoudsbudget € 10 miljoen. Onderdeel van Deense multinational.

Belangrijkste activiteiten en resultaten:
- Flexibilisering ploegenschema’s met op- en afschakelen i.v.m. capaciteitsbehoefte
- Uitvoering zware uitbreidings- en automatiseringsprojecten, > € 3 miljoen/project
- Jaarlijkse kostprijsbesparingen van > € 300.000 door gestructureerde actieplannen
- Centralisatie technische diensten, reductie van 15 van de 60 FTE
- Verlaging ziekteverzuim van 7,5% naar 5 %
- Total Productive Maintenance projecten: SGA’s, Autonoom onderhoud

ROCKWOOL LAPINUS BV, ROERMOND 1996-1999
Productiemanager lijnen 2/3. Verantwoordelijk voor een tweetal volcontinue productielijnen, met focus op aspecten als output, rendement, kwaliteit, veiligheid, milieu, personele bezetting etc.

Belangrijkste activiteiten en resultaten:
- TPM programma uitgerold (autonoom onderhoud, focussed improvement OEE etc.)
- SMED op 2 productielijnen doorgevoerd, verhoging lijnrendement met 10 %
- Diverse SGA (stappenplan verbeterteams) geïnitieerd
- Verlaging van manuren per ton product met 10 %
- Omschakeling van 4-ploegen naar 5-ploegensysteem
- Verhoging energie-efficiency smeltovens
- Drastische verbetering orde&netheid door invoering 5-S

Opleiding interimmanager

Opleiding
Scheikundige Technologie, Technische Universiteit Eindhoven

Trainingen – cursussen
 Lean in Office, Blom consultancy
 Diverse inhouse trainingen Lean Manufacturing
 Management en communicatie, Kenneth-Smit (inhouse)
 3-D managerseffectiviteit, Reddin
 Finance for non-financials, Hogeschool West-Brabant
 Cost technology and cost estimation, Intermediair Seminars
 Project Management, Intermediair Seminars

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Ervaren operationeel manager in de industrie, van Productiemanager en TD-manager tot Directeur Operations en Site Manager. Achtergrond TU (scheikundige technologie). Resultaatgericht, besluitvaardig en rationeel, met gevoel voor menselijke verhoudingen en processen. Communiceert gemakkelijk op alle niveaus, denkt in kansen en oplossingen en is authentiek. Organisaties aangestuurd tijdens uitbreidingen en bij inkrimping; veel ervaring in verbetertrajecten, zowel met succesvolle uitvoering van projecten op de werkvloer als met opzetten en aansturen van totale verbeterprogramma’s. Specialisatie Lean Manufacturing en TPM

Talenkennis interimmanager

Talenkennis Niveau
 Engels Goed/zeer goed
 Duits Goed/zeer goed
 Frans Redelijk
 Spaans Beperkt


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :