Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

projectleider, programmamanager, Business Consultant

projectleider, programmamanager, Business Consultant

Werkervaring interimmanager

Rijkswaterstaat Corporate Dienst Facilitair Bedrijf

Periode Maart 2008 t/m 01 Maart 2010
Implementatie Coördinator / Projectleider,
rapporterend aan de directeur/kwartiermaker van het Facilitair Bedrijf Corporate Dienst.

In het Facilitair Bedrijf wordt de facilitaire kennis gebundeld, wordt inkoop van bedrijfsmiddelen verzorgd en worden alle locaties in het land bediend.
De reorganisatie was gericht op de verbetering van de facilitaire dienstverlening, reductie van medewerkers en kosten. Omzet 170 miljoen euro, inkoopomzet 500 miljoen euro, 277 fte.

De opdracht was adviserend aan het management team en hands-on ondersteunend bij de transitie van het Facilitair Bedrijf Rijkswaterstaat. In het kader van de transitie van 16 decentrale facilitaire units naar een facilitair bedrijf (FB), het management team begeleid bij de ontwikkeling van diverse going concern taken. Waarbij o.a. de uitwerking van diverse besparingsvoorstellen aan het bestuur Rijkswaterstaat.
Daarnaast verantwoordelijk voor de uitvoering van de volgende werkzaamheden:
• Ontwikkeling Balanced Score Card voor de sturing van het Facilitairbedrijf.
• Bewaken van de transitie voortgang, overleg voeren tussen transitieteam, business en het project van werk naar werk waarbij de herplaatsingkandidaten begeleid worden naar een nieuwe uitdaging.
• Transitie management in het kader van nieuwe releases binnen Rijkswaterstaat
• Projectleider voor uitfasering van het facilitair management systeem.
• Ondersteunen bij de ontwikkeling en implementatie van een nieuw facilitair management en informatie systeem.
• Ketenoverleg voeren tussen DICT/DID RWS, SSO ICT V&W, CDI FMC; Hierbij de business wensen en eisen weten te vertalen en aan te sluiten bij de ICT partners.
• Bewaking van afspraken en voortgang tussen de verschillende ketenpartners.
• Voorbereiden, faciliteren en uitwerken van diverse workshops voor de ontwikkeling van de missie, visie, speerpunten en het jaarplan FB 2010 op strategisch en tactisch niveau.
• Projectleider ICT en troubleshooter voor de invoering van HP Trim; Landelijke verbetering van de performance en stabiliteit van de applicatie.
• Projectleider Scannen voor de landelijke digitalisering en uniformering van diverse document stromen
• Business Case opgeleverd voor de landelijke digitalisering van documentstromen en het ondersteunen van locatie onafhankelijk werken en borging kennismanagement.

Het Nederlandse Rode Kruis

Periode September 2007 t/m Maart 2008
Business Consultant Implementatie CRM systeem

Het Nederlandse Rode Kruis is medio 2006 gestart met de selectie en aanschaf van een software oplossing voor het zogenaamde Gevers Relatie Management systeem.
Aanleiding daarvoor is een nieuw fondsenwervingsbeleid voor de particuliere markt. De introductie van cyclische fondswervingsprogramma’s, nieuwe kanalen, nieuwe segmentatie en intensieve wervingscampagnes voor nieuwe donateurs zullen de dynamiek van de fondsenwerving sterk doen toenemen.
Er is ook een Service Contact Center Donateurs ingericht waarbinnen front- en backoffice taken geïntegreerd zijn. Dit heeft gevolgen voor de procesorganisatie maar ook voor de ondersteunende middelen zoals het relatie-registratie systeem.

In het kader van deze ontwikkelingen is er in augustus 2007 verzocht om een quickscan te maken van de voortgang van het project en de wijzigingen in de organisatie.
Naar aanleiding hiervan zijn de volgende werkzaamheden door mij uitgevoerd:
• Inrichten van de testorganisatie en verzorgen van de testplanning.
• Adviseren bij het inrichten van de beheersorganisatie.
• Onderhandelen met de Leverancier in het kader van de voortgang (MOSCOW)
• Beoordelen van de business impact en adviseren bij de inrichting van het nieuwe systeem.
• Leiden van diverse voortgangsoverleggen en het bewaken van de projectvoortgang.
• Adviseren van de projectleider van het Nederlandse Rode Kruis.
• Begeleiden en adviseren bij het inrichten van het Business Intelligence platform.
• Ontwikkelen en implementeren van managementrapportages.

Stichting Waternet

Periode Oktober 2006 t/m Augustus 2007
Hoofd Bedrijfsbureau (ad interim)

De sector Klant Markt & Relaties is verantwoordelijk voor de klantprocessen van Waternet. Zij bewaakt zowel de kernwaarde ‘klantgericht’ als het imago van Waternet. De sector zorgt namens Waternet voor optimale contacten met klanten, relaties en overige belanghebbenden.
Binnen KMR vallen de afdelingen Communicatie en Marktbeheer, Frontoffice, Bedrijfsinspectie, Bedrijfsbureau, Belastingen, Planbeoordeling en Vergunningverlening en Handhaving.
De opdracht was om binnen de sector KM&R het Bedrijfsbureau op te zetten en inhoudelijk vorm te geven. Het bedrijfsbureau levert ondersteuning aan de primaire processen van diverse afdelingen van de sector op het gebied van analyse, rapportage, advies en implementatie daarvan op tactisch/ operationeel niveau.
Het Bedrijfsbureau speelt een belangrijke rol bij proces-verbeteringen, beleidsondersteunend onderzoek en het opstellen van procedures. Verder wordt er door het bedrijfsbureau ondersteuning gegeven aan de operationele afdelingen bij het oplossen van knelpunten of procesoverstijgende aangelegenheden.

Werkzaamheden:
• Projectleider voor diverse Europese aanbestedingen van Informatie management gerichte projecten.
• Adviserend en ondersteunend bij de transitie naar een Shared Service Organisatie.
• Opzetten van de afdeling klachten en het implementeren van de klachtenprocessen en procedures.
• Projectleider voor de upgrade en implementatie van een Document Management Systeem.
• Meedenken en meewerken aan het opzetten en implementeren van het domein functioneelbeheer conform ITIL en BISL.
• Als lid van het MT bijgedragen aan de verdere vormgeving van de sector Klant Markt en Relaties.

DELTA N.V.

Periode december 2005 t/m september 2006
Projectmanager “na-incasso”

Naar aanleiding van de facturatie problematiek is er een achterstand ontstaan op het gebied van het herinneren en aanmanen van vervallen openstaande vorderingen. Voor deze achterstanden heb ik met behulp van de PRINCE II methodiek een project ingericht.
Gezien de imago gevoeligheid is er veel aandacht besteed aan de kwaliteit die door het project geleverd wordt. Met name de politieke gevoeligheid voor Raad van Commissarissen en aandeelhouders (Gemeentes en provincie Zeeland) en de publieke opinie hebben mij geleerd te balanceren tussen commerciële targets en het imago. Het resultaat van deze opdracht is dat er binnen 10 maanden ruim 50 duizend schriftelijke en telefonische klantcontacten zijn afgehandeld met een service level van 90%. Binnen 10 maanden is er ruim 48 miljoen euro geïncasseerd. Veel projectmedewerkers konden in de vaste organisatie doorstromen.

Werkzaamheden:
• Eindverantwoordelijk voor het na-incasso project in het kader hiervan worden regelmatig voortgangsrapportages voor de stuurgroep, Groepsdirectie en Raad van Commissarissen opgeleverd.
• PID schrijven voor de opstart van het project
• Jaarplanning maken voor het project waarop de kredietaanvraag gebaseerd is.
• Opbouwen en inrichten van de projectorganisatie.
• Werving en selectie van 75 fte voor het project
• Aanstellen/ benoemen en coachen van teamleiders en supervisors.
• Initiëren en ontwikkelen van een opleidingstraject om de ‘onervaren’ medewerkers van de juiste vaardigheden te voorzien.
• Ontwikkelen van advertenties om het project verder te ondersteunen en de zorgvuldigheid van plan van aanpak verder te onderstrepen.


Periode december 2004 t/m november 2005
Interim manager bij één van de vijf grootste Nederlandse energieleveranciers.
In het kader van de facturatie problemen die ontstaan zijn naar aanleiding van de liberalisering van de energiemarkt, heb ik deel uitgemaakt van het management team dat projectmatig verantwoordelijk was voor het wegwerken van de facturatie achterstanden en de daarmee verbonden klantreacties conform doelstelling DTe en Raad van Commissarissen van DELTA N.V. weg te werken. (90 medewerkers)
Binnen het management team verantwoordelijk voor de succesvolle aansturing van multidisciplinaire teams die op klantniveau facturatie problemen oplosten.

Bepalen van de business impact als het gaat om rfc’s die een verbetering van het ERP pakket moeten bewerkstelligen. Meedenken en meewerken aan functionele ontwerpen.

Periode: februari 2002 t/m augustus 2004

CAM Implants B.V.
Manager Financiën & Organisatie (directieniveau)

Werkzaamheden:
• Voorbereiding van de management buy-out en het succesvol afsluiten ervan. Hiervoor waren er intensieve onderhouden contacten met het in de VS gevestigde, beursgenoteerde, moederbedrijf.
• Reorganisatie van diverse bedrijfsprocessen.
• Kostenbesparing van ruim 30% op de totale kosten. Dit o.a. door het vinden en selecteren van nieuwe grondstofleveranciers in China en het herzien van de pensioensregelingen.
• Eindverantwoordelijk voor de volledige financiële administratie, grootboek-, debiteuren- en crediteurenadministratie en het opzetten van een periodieke financiële en managementrapportage.
• Adviseren van de directie op het gebied van personeelsbeleid en personeelsontwikkeling. Eindverantwoordelijk voor zowel beleidsmatige als operationele activiteiten met betrekking op P&O- activiteiten. Coachen van de lijnmanagers bij het uitvoeren van het personeelsbeleid.
• Eindverantwoordelijk voor het inkoopbeleid, waaronder het voeren van prijsonderhandelingen, uitvoeren van source-analyses en selecteren van nieuwe buitenlandse grondstofbronnen. Met inachtneming van de richtlijnen die door de afdeling R&D worden gegeven.


Opleiding interimmanager

Gymnasium Marsberg
Universiteit Kassel
Diplom Ökonom (Bedrijfswetenschappen)

Trainingen en opleidingen op het gebied van:
• Diverse algemene managementopleidingen
Middle Management, Hoger Management, Conflictbeheersing, commercieel handelsopleiding, PRINCE II, ITIL, BISL.
• Automatisering
SAP, Exact, HP Trim, Cordaptix, Cognos, AS 400, Oracle, Ross Systems, Jupiter, Corsa, Clarify, KOFAX, Business Objects.
• Diverse trainingen
Interviewtraining, presentatietechnieken, Business Balance Score Card, Credit-management, Docentenopleiding (Duitsland).


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

• Stevige persoonlijkheid met goede communicatieve en contactuele vaardigheden.
• Ervaren peoplemanager met gevoel voor de rol van het individu, in staat om zeer snel branchestructuren te doorzien én daarop in te spelen.
• Gewend om op topmanagementniveau contacten te leggen en te onderhouden en in staat daarbij te motiveren en te overtuigen.
• Ondernemend en besluitvaardig, weet beleidslijnen uit te zetten en te implementeren en bedrijfsprocessen om te vormen.


Talenkennis interimmanager

Nederlands, Duits, Engels

Overig

Interim-management, Programma en project management

Sinds de oprichting in 2002 is hij succesvol met het uitvoeren van verschillende opdrachten op diverse niveaus in diverse organisaties en branches. Bouwen, Veranderen en Innoveren zijn belangrijke sleutelwoorden voor de uitgevoerde opdrachten. Het bereiken van Efficiency, Duurzaamheid en Continuïteit is voor veel opdrachten noodzakelijk geworden. Het niet vasthouden aan een branche en de diversiteit aan opdrachten is essentieel voor de inzetbaarheid en het succes van de opdrachten.


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :