Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Project Manager

Project Manager

Werkervaring interimmanager

Profiel: Hij is een \"IPMA-C\" en \"TMAP Next Advanced in Test Management\" gecertificeerd Projectmanager met ervaring bij rijksoverheid, lokale overheid en internationale omgevingen. Tijdens zijn carrière heeft hij vele implementatie, - en ontwikkelprojecten ook in politiek gevoelige omgevingen met succes weten te afronden. Daarnaast heeft hij afgelopen jaren als QA Manager ruimschoots ervaring opgebouwd op Prince2 gebaseerd inrichting en operationele sturing van programma-/project management offices in complexe omgevingen en het uitvoeren van project audits.
Zijn onderscheidend vermogen ligt; op zijn academische vorming, jaren lange projectmanagement ervaring, in combinatie met een op vertrouwen, wederzijdse afhankelijkheid en samenwerking beruste, mensgerichte, proactieve aanpak zonder kerndoel van het projectresultaat uit het oog te verliezen.


Organisatie : Ministerie van Binnenlandse Zaken/P-Direkt te Den Haag
Periode : december 2009 tot januari 2011
Programma : P-Direkt
Branche : Overheid
Functie : Project Manager
Situatie : P-Direkt is een op SAP gebaseerde Shared Service Centre HRM voor 12 ministeries. Zij biedt haar medewerkers(>>120.000), managers en HRM-professionals betrouwbare, geüniformeerde en efficiënte dienstverlening op het gebied van geautomatiseerde administratieve afhandeling van personele processen. Recentelijk heeft P-Direkt besloten zijn technisch beheer taken conform een beheer,- en hosting overeenkomst uit te besteden aan derden(MATCH).
Het doel van Project UO14: Migratie beheerstraat waarvan hij Projectmanager ervan is, is het opleveren van een Beheerstraat bij het Match Data Centre(s).
De eindresultaten van dit project zijn:
• De applicaties/databases zijn “as is” verplaatst naar Match;
• De ministeries/departementen, aangesloten op de huidige Beheerstraat, zijn aangesloten c.q. overgezet op de nieuwe Beheerstraat;
• Het Technisch Beheer- en Technisch Applicatie Beheerdiensten zijn belegd bij Match.
• Omvang van het project is 9500uur.
Taken : Hij vervult de rol van projectmanager vanuit de perspectief van leveranciersorganisatie. Hij zorgt in samenwerking met Business Projectmanager en de Projectmanagers van onderaannemers bovengenoemde doelen binnen afgesproken kaders van: tijd, geld en kwaliteit gehaald worden.
Resultaten : Project is binnen eerder genoemde kaders met succes afgerond.
Methoden : Prince-2, SAP Implementatie methodologie ASAP

Organisatie : KPN-Getronics, Nieuwegein
Periode : september 2008 tot december 2009
Programma : KPN Integratie Getronics (KING)
Branche : Telco
Functie : Kwaliteitsmanager - Projectmanager
Situatie : KPN heeft recentelijk Getronics overgenomen. Als gevolg hiervan wil KPN enkele business units uit het segment “Zakelijke Markt” binnen gelijksoortige business units van Getronics integreren. Ter migratie van Processen en IT heeft men een programma met de naam KING opgestart. Het doel van dit programma is deze integratie binnen twee jaar te realiseren. Programma portefeuille bevat 13 projecten met een IT begroting van meer dan 14 miljoen euro.
Taken : Als Quality Assurance Manager ben ik binnen het programma verantwoordelijk voor onder meer:
• Opzetten en ingebruikname van op Prince2 gebaseerde projectmanagement standaarden.
• Ontwikkeling en ingebruikname van diverse Prince2 templates, zoals Project Brief, Project Initiatie Document, Highlight Reports, Risico Log, Issue Log etc.
• Uitvoeren van kwaliteitscontroles op belangrijke beslisdocumenten zoals PID, Afwijkingsrapportages etc.
• Opzetten uitvoeren Project Health Checks (Interne audits).
• Vervangen/Ondersteunen projectmanagers in geval van afwezigheid en/of kritische situaties.
• Schrijven Programma PID.
• Definiëren Programma Organisatie etc.
• Helpen opzetten Programma Management Office
Resultaten : Alle bovengenoemde taken zijn met succes uitgevoerd. Ik ben momenteel bezig met de afronding van enkele project Health Checks waar de nadruk lag op het toepassen van algemeen projectmanagement beginselen.
Methoden : Prince-2

Organisatie : Avery Dennison, Leiden (via Progressive IT)
Periode : juni 2008 tot september 2008
Projectnaam : Artemis-Legacy Systems
Branche : Productiebedrijf
Functie : Projectleider
Situatie : Met het Programma Artemis wil Avery Dennison enkele productieproces ondersteunende applicaties binnen een periode van 5 jaar vernieuwen/verder ontwikkelen en Europa-breed uitrollen.
Het deelproject: “Legacy systemen” van dit programma had ten doel enkele op Oracle en Powerhuis gebaseerde maatwerkapplicaties met bijbehorende interfaces verder ontwikkelen. Met deze nieuw ontwikkelde functionaliteit wil men in alle betrokken fabrieken enige standaardisatie op het gebied van voorraad- en magazijnbeheer, planning/scheduling, coating/finishing, palletizing etc. gerealiseerd hebben.

Een ontwikkelteam bestaande uit 10 ontwikkelaars (diverse nationaliteiten, Engels als basis voor schriftelijke en mondelinge communicatie ) en 3 business analisten vormen samen de kern van het deelproject waar ik als projectleider/assistent programmamanager verantwoordelijk ben voor de operationele sturing. Vanwege onverwacht vertrek van de projectleider had men met spoed behoefte aan een ervaren projectmanager die deze taken op zeer korte termijn op zich kon nemen.
Taken : Typische projectmanagement activiteiten zoals, planning, begroting, risico bewaking en dagelijkse sturing van het ontwikkelteam. Zorgen dat alle taken, inclusief bijbehorende rapportagesystematiek, gestructureerd en dusdanig goed lopen zodat de beoogde resultaten binnen begroting en bijbehorende mijlpalen gehaald worden. Mijn verantwoordelijkheid/opdracht in dit specifieke deelproject is beperkt vanaf functioneel ontwerp tot en met systeemtest.
Resultaten : • Alle openstaande activiteiten worden doorgenomen en waar nodig nieuwe impactanalyses uitgevoerd, afhankelijkheden, risico’s e.d. zichtbaar gemaakt en op basis van Earned Value Analysis waar nodig bijgestuurd en periodiek gerapporteerd.
• Hiervoor heb ik nieuw Checkpoint rapportage systeem gedefinieerd en in gebruik genomen.
• Een nieuw sjabloon projectdashboard ontwikkeld en in gebruik genomen. Hiermee rapporteer ik wekelijks aan de programmamanager over de voortgang van het project. Aandachtspunten hierin zijn: het opleveren systematische informatie over; kosten, mijlpalen, prestaties van afgelopen periode, planning volgende periode, actuele risico’s en issues etc.
Methoden : Prince-2

Organisatie : Gemeente Rotterdam, Service Dienst, Business Unit: Kennis Centrum Rotterdam
Periode : oktober 2006 tot februari 2008
Projectnaam : Diverse: Programma Uitrol-FIN, Programma Uitrol-HRM, Project: Subsidies, Project: Kernregistratie medewerkers, Project: Oracle Upgrade, Project: Uitrol Ziekteverzuimportaal, Project: Inkoop, Uitrol DMS Hummingbird etc.
Branche : Overheid
Functie : Programmamanager/ Hoofd afdeling projecten
Situatie : Gemeente Rotterdam had Oracle E-Business Suite (EBS) aangeschaft met als doel concernbrede controle te krijgen op alle bedrijfsprocessen. De gemeente wilde in de periode tot eind 2010 in ieder geval de modules HRM en FIN (inclusief Procurement en Projecten) van EBS, concernbreed geïmplementeerd hebben. Begin 2006 werd concernberaad besloten de ICT tak van deze verantwoordelijkheid te beleggen bij KCR. Binnen de Business Unit KCR is de afdeling Projecten, waar Hij manager van was, verantwoordelijk voor de realisatie van bovengenoemde doelen. KCR heeft met zijn opdrachtgevers (diensten van de Gemeente Rotterdam) een klant- leverancier relatie.
Hij heeft binnen KCR o.a de totale projectorganisatie, inclusief project office conform Prince-2 methodiek ingericht en in gebruik genomen.
Taken : Eindverantwoordelijk voor alle regieprojecten die een onderdeel vormen van diverse programma’s zoals Uitrol-HRM, Uitrol-FIN of losse ontwikkel (ontwikkelen subsidie module),- en of implementatie projecten. Dagelijkse sturing van alle projectmanagers/projectleiders(intern en extern). Verdere ontwikkeling/borging van project sturingsmechanismen.
Resultaten : Nieuw ingerichte projectorganisatie met bijbehorende processen, templates, controle mechanismen(project office ed.). Oplevering van diverse applicaties aan de opdrachtgever.
Methoden : Prince-2

Organisatie : Fortis ASR, Utrecht (via Ordina)
Periode : oktober 2005 t/m oktober 2006
Projectnaam : Releasematig onderhoud van Marketing en Verkoop(M&V) module van de .Net applicatie Cockpit.
Branche : Verzekeringen/Bancair
Functie : Release manager
Situatie : Fortis ASR biedt haar relaties (intermediairs) ondersteuning in de vorm van de internetapplicatie ‘Fortis ASR Cockpit\'. Via de Cockpit kan het intermediair onder andere transacties verrichten, informatie verkrijgen, bestellen en downloaden. Onderhoud en functionele uitbereiding van deze applicatie werd releasematig(elk kwartaal een release) opgepakt. Hij was als releasemanager met zijn team van 15 .Net ontwikkelaars verantwoordelijk voor de realisatie van benodigde wijzigingen in de module M&V van Cockpit.
Taken, : Impact bepaling, release planning, realisatie van release vanaf technisch ontwerp tot en met implementatie.
Resultaten : In een periode van 12 maanden vier succesvolle releases in productie genomen. Elk release met een gemiddelde omvang van 3500 uur



Organisatie : PGGM /IFS-AD-PMG, Zeist

Periode : april 2003 - september 2005
Projectnaam : Migratie / nieuwbouw releases:
• MAP1: Intake
• MAP2: Verevening pensioenen bij echtscheiding
• MAP3: Personen arbeidsverhoudingen
• MAP4: Work Flow Management
• MAP5: Buitendienstcontrole & Management Rapportage
• MAP6: Premievrijstelling / Arbeidsongeschiktheidpensioen
• MAP7: Financiering Voortzetting Pensioenverzekering
• MAP8: Basisadministratie & Deelname
• diverse .Net onderhoud releases.
Branche : Pensioenen
Functie : Projectmanager/Manager Component Development Centre.
Situatie : PGGM had te kampen met een aantal verouderde systemen. Deze systemen werkten nog wel, maar brachten wel risico´s met zich mee. Zo kon het gebeuren dat de leverancier van de software of hardware geen ondersteuning meer gaf in geval van problemen. Van bepaalde systemen was bovendien weinig kennis meer aanwezig. Verder had de organisatie een grote verzameling aan systemen, die allemaal in een andere programmeertaal gemaakt en/of geïnstalleerd waren op een ander platform. Omwille van deze problemen heeft PGGM programma Migratie Applicatiearchitectuur Pensioensystemen gestart.
De officiële doelstelling van het MAP was: Herontwerp van pensioensystemen ter ondersteuning van de gewenste optimale procesarchitectuur en het verkrijgen van een marktconforme infrastructuur (logisch, technisch en fysiek).
Om dit doel te bereiken heeft PGGM als standaard platform Microsoft’s .Net gekozen.

Hij was als Projectmanager/Manager Component Development Center, niet alleen verantwoordelijk voor de inrichting van het CDC maar was ook verantwoordelijk voor de operationele sturing van het Center. In deze gemiddeld 40 man sterke club van ontwikkelaars werden parallel diverse projecten met UML methodologie op .Net platform ontwikkeld, veelal in samenwerking met externe partners (op afstand). Binnen de ontwikkelstraat had de CDC (ook wel Software Factory genoemd) een autonome positie. Bij elke nieuwe opdracht werd een aparte contractuele afspraak gemaakt met het programmamanagement. Zo kon CDC met behoud van eindverantwoordelijkheid zelf bepalen of ze een project “on site” zelf gingen uitvoeren of “off shore” uitbesteden.
Taken : Hij was verantwoordelijk/betrokken voor alle operationele activiteiten binnen de CDC. Dit waren: contracteren, begroten, plannen, voortgang bewaken en rapportage. Niku Time en Niku Workbench waren de tools die als standaard gebruikt werden voor de urenregistratie, planning, voortgangsbewaking, kwalitatief-, en kwantitatief voortgangsrapportage.
Resultaten : MAP stappen 1 t/m 4 zijn met succes afgerond en in productie genomen. MAP stappen 5,6 en 7 bevinden zich in de fase gebruikersacceptatietest. MAP stap 8 bevind zich in fase Component Ontwerp. Daarnaast loopt twee parallelle onderhoudstrajecten.
Methoden : POEMA .Net ontwikkelrichtlijnen; Waterval; UML; Prince-2

Organisatie : PGGM /IFS-AD-PMG, Zeist

Periode : november 2001 - april 2003
Projectnaam : Central Reports Investments
Branche : Investments
Functie : Projectmanager
Situatie : Met de implementatie van SYLVAN had Investments de beschikking over een geïntegreerd performance systeem. Hierdoor werd de oude maatwerk applicatie, Aandelen Performance Meting Systeem overbodig.
Aan het einde van dit project wilde de opdrachtgever, beschikken over een nieuwe rapportage tool (CRI) en een nieuwe ontwikkel infrastructuur. Met deze nieuwe applicatie en infrastructuur wilde de opdrachtgever onderstaande doelen bereikt hebben.
• via web toegang hebben tot dezelfde informatie als in de oude APMS rapporten;
• mogelijkheid hebben ook nieuwe rapporten te definiëren;
• indien nodig systeem uit te bereiden tot een datawarehouse;
• mogelijkheid heeft om dan overbodig geworden APMS uit te faseren;
• beschikking hebben over nieuwe infrastructuur, die het starten van web gebaseerde nieuwe projecten mogelijk maakt.
Gepland resultaat van het CRI project was dan ook, een nieuwe rapportage tool, die voldoet aan de boven beschreven wensen van de klant.
Taken : Hij was verantwoordelijk voor het totale ontwikkeltraject vanaf functioneel ontwerp tot en met inproductiename.
Resultaten : Nieuwe applicatie conform de wensen van de klant met succes ontwikkelt, bijbehorende infrastructuur ingericht en applicatie in productie genomen.
Methoden : POEMA .Net ontwikkelrichtlijnen; Waterval; Prince-2

Organisatie : Logo Business Solutions (LBS), Istanbul

Periode : Juni 1996- april 2001
Projectnaam : Meer dan 40 ERP implementatie projecten.
Branche : Automatisering
Functie : Projectmanager/Coördinator
Situatie : Hij was als Projectmanager/Projectencoördinator werkzaam bij een softwarehouse. Hij was verantwoordelijke voor de on-site implementatie van de door LBS zelf ontwikkelde ERP applicatie.
Taken : Hij was eindverantwoordelijk voor het gehele implementatie traject. Vanaf offerte tot en met implementatie en overdracht naar onderhoudsafdelingen.
Resultaten : Hij heeft meer dan 40 projecten bij de klant met succes afgerond.
Methoden : LOGO Method. Door LBS zelf ontwikkelde methodologie ten behoeven van implementatie projecten.

Organisatie KPN (PTT-Telecom), Den Haag
Periode : 1995-1996
Projectnaam : Leveringsbetrouwbaarheid
Branche : Telecom
Functie : Logistiek Consultant, Productieplanning
Situatie : Vanwege naderende privatisering was KPN volop bezig om zijn processen goed onder controle te houden. Een van de problemen was leveringsbetrouwbaarheid van projecten als aanleggen van telefooncentrales ed.
Taken : Leveren van advies op het gebied van verbetering van leveringsbetrouwbaarheid.
Resultaten : Hiervoor heeft hij zelf een applicatie ontwikkeld en KPN breed geïmplementeerd. Applicatie hield rekening met de werklast, de beschikbare capaciteit, start, - en einddatums van elke engineering opdracht en het was voornamelijk geschikt voor de planning van engineeringafdelingen.

Organisatie : Boliden LDM Nederland BV

Periode : 1994-1995
Projectnaam : Onderzoek naar leveringsbetrouwbaarheid.
Branche : Metaalproductie
Functie : Logistiek Consultant / productieplanning
Situatie : Boliden LDM had vanwege concurrentie overwegingen behoefte om zijn productieproces nog eens onder de loep te nemen. Dit vanwege lange doorloop tot “time to market”.
Taken : Hij moest hiervoor zelfstandig het bestaande productieproces analyseren en met enkele adviezen komen.
Resultaten : Een onderzoeksrapport met enkele adviezen over het productieproces met kortere doorlooptijden.

Organisatie : TNO Centrum voor Mechanische Constructies, Delft
Periode : 1992-1994
Projectnaam : Wetenschappelijk onderzoek op het gebied van mechanische constructies en vezelversterkte kunststoffen.
Branche : Defensie
Functie : Wetenschappelijk medewerker / Projectleider
Situatie : Hij heeft tijdens zijn twee jarige dienstverband aan diverse projecten gewerkt. Onder andere onderzoek naar de oorzaken van metaal vermoeiing bij Leopard-II tanks en materiaal keuze ten behoeven van vezelverstrekte mijnenvegers etc.
Taken : Het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek.
Resultaten : Diverse onderzoeksrapporten met gebruikelijke conclusies en aanbevelingen.
Methoden : Eindige Elementen Analyse

Organisatie : Technische Universiteit Delft, Constructies en Materialen Laboratorium
Periode : 1991-1992
Projectnaam : Vezelversterkte luchtkussen.
Branche : Wetenschappelijk Onderwijs / Onderzoek
Functie : Wetenschappelijk medewerker / Projectleider
Situatie : Een van de professoren uit TUD had een theorie ontwikkeld die de realisatie van een kwalitatief superior luchtkussen(vervult een soort krik functie) mogelijk maakte. Zijn opdracht was, het ontwikkelen en testen van een vezelversterkte rubber luchtkussen conform deze theorie.
Taken : Als meewerkend voorman/onderzoeker was hij voor het totale traject verantwoordelijk. Van materiaal keuze tot en met het ontwikkelen en het testen van een prototype.
Resultaten : Hiervoor heeft TUD later een patent gekregen.

Opleiding interimmanager

• Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, Technische Universiteit Delft,
• Logistiek Management, HEAO Breda
• IPMA-C
• TMAP Next Advanced in Test Management
Overige opleiding/training:
Project management
• IPMA-C Cito Group 2004
• From Prince 2 to IPMA Project Management PinkRoccade 2004
• Prince 2 Foundation PinkRoccade 2004
• Project Management TNO 1994
• PMI’s Project Management Macro Consultancy Services 2000
• Project IT Management Ordina 2005
• Project Communication Management Ordina 2005
• Project Risk Management Ordina 2005
• Risk Management PGGM 2002
• Projects Finance Practitioner PinkRoccade 2004
• Planning Techniques CapGemini Ernst&Young 2001
Test management
• Advanced in Test Management (TMAP Next) Exin 2011
• Professioneel Testmanagement Sogeti 2011
• Resultaatgericht Testen volgens TMap NEXT Sogeti 2011
• Facilitation of Workshops CapGemini Ernst&Young 2002
Management & Leiderschap
• Professional Leadership PinkRoccade 2004
• Managing Professionals Schouten & Nelissen 2002
• Improvement of Teams: manager as team coach. Schouten & Nelissen 2004
• Co-operation as Surplus Value TNO 1994
Communicatie
• Communication Skills for Successful Management Ordina 2005
• Effective Communication TNO 1994
• Assertive Communication Ordina 2005
• Critical Thinking Strategies Ordina 2005
• Schriftelijke rapportage Technische Universiteit Delft <1994
• Mondelinge rapportage en presentatie Technische Universiteit Delft <1994
• Discussie- en vergadertechniek Technische Universiteit Delft <1994
Technisch
• Software Configuration Management CapGemini Ernst&Young 2002
• CMM CapGemini Ernst&Young 2002
• ISO-15504 Software Process Improvement Logo Business Solutions 2000
• QSM Slim-Estimate QSM Europe 2004
• Moving up to Niku Workbench (Clarity) Niku Corporation 2001
• Production Control University of Marmara 2000
Marketing & Sales
• Market, Quality and Management TNO 1994
• Sales Techniques Logo Business Solutions 2000
Taal
• Business English The British School <1994
• Advanced English The British School <1994
Overig
• ISO - Internal audit TMI 2000
• Education of Educator Logo Business Solutions 2000

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

IT Project management: Software ontwikkeling, Software standaard pakket implementatie, Programma en Project Offices, Project QA audits, Test Management.

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :