Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Logistiek manager, Expeditie, Transportmanager enz.

Logistiek manager, Expeditie, Transportmanager enz.

Werkervaring interimmanager

Juni 2009 – heden; Samenwerking met ICT-bedrijf Itude.
Gezamenlijk verkopen we aan grote verladers (freight spend > €15 mln) een platform waarop de partijen in de logistieke keten informatie delen. Het platform maakt multiple site planning, netwerkoptimalisatie, communicatie en self billing mogelijk en maakt gebruik van de modernste internet technologieën.

Juli 2008 – april 2009; Projectleider procesverbetering bij Evides Infra.
Het betreft hier een vervolgopdracht op interim-opdracht waarin ik een aantal structurele verbeteringen voor de planningsafd. vast stelde. De afd. planning heb ik opgeknipt in een voortschrijdende (operationele) en een tactische planning. Door de voortschrijdende planning worden opdrachten sneller en meer naar klantwens uitgevoerd. Hiervoor zijn administratieve taken door de planning uit het proces weg gesneden. De tactische planning projecteert het onderhoudswerk in de tijd en maakt de capaciteit aan monteurs inzichtelijk; jaarplan. Met de (interne) klanten zijn dienstverleningsovereenkomsten (SLA’s) afgesloten waarin evaluatiemomenten zijn opgenomen om knelpunten te analyseren. De planning is hierdoor beter gaan functioneren, laat meer werk verzetten en legt de juiste prioriteiten.
De materiaalvoorziening is aangepast waarbij gebruik wordt van deelmagazijnen. Hierdoor kunnen monteurs voor materiaal voor storingen en ingeplande werkzaamheden in de regio terecht. Hierdoor zijn zij productiever en efficiënter geworden. Daarnaast heb ik bijgedragen aan het vaststellen van vereisten voor een nieuwe ICT-omgeving.

Januari 2008 – juni 2008; Ad-interim hoofd planning bij Evides Infra.
Evides is het drinkwaterbedrijf van de Rijnmond waarbij Infra de verantwoording draagt voor het leidingnetwerk. Er werken zo’n 60 monteurs aan het onderhoud aan leidingen en verhelpen van storingen. De afd. planning (4 planners) deelt de opdrachten voor de monteurs in. Door vele personele en organisatorische wijzigingen functioneerde de planning niet optimaal. Ik heb gezorgd voor een uniforme werkwijze door een duidelijkere taak- en rolverdeling voor de planners. De informatieoverdracht naar de planning toe door opdrachtgevende afdelingen is vereenvoudigd en het aantal ingangen naar de planning is terug gebracht, waardoor rust en overzicht is verkregen.
Daarnaast ben ik betrokken geweest bij de totstandkoming van de KPI’s voor de afd. planning. Ook heb ik de mogelijkheden voor structurele verbeteringen aangegeven.

September 2006 - juni 2007; Ad-interim logistiek manager bij Van der Wal Expeditie.
Expeditie is het bedrijfsonderdeel dat onbegeleid ferry-vervoer met megatrailers verzorgt en expeditiewerkzaamheden verricht. Voor het vervoer van de megatrailers wordt veel gebruik gemaakt van Oost-Europese en Engelse charters en die planning heb ik verzorgd. De operationele afspraken tussen de partijen heb ik verbeterd en verduidelijkt middels service level agreements waarmee prestaties kunnen worden gemeten.
Verder is aan de hand van de nacalculatie en ritanalyse een aantal scenario’s doorgerekend op hun financiële en operationele gevolgen. Dit heeft geleid tot de inzet van RoRo vervoer naar Spanje en het verleggen van routes. Tevens zijn de expeditiewerkzaamheden uitgebouwd en zijn voor andere zwaartepunten gekozen middels een versterkte inzet op enkele regio’s en routes. Door deze aanpak is het contract met een belangrijke opdrachtgever verlengd en uitgebreid. Ook is het resultaat van de activiteiten verbeterd.

Februari – juni 2006; Deel-projektleider bij Gebr. Bodegraven.
Gebr. Bodegraven is een producent van bouwmaterialen en besloot tot de implementatie van
Navision. Voor de ingebruikname van de voorraadmodule werd ik ingeschakeld. De afstemming van de voorraadmodule op de administratie en productie en het implementeren van voorraadscanning was mijn taak. Dit is succesvol verlopen en binnen het gestelde tijdspad. Verder heb ik de routering en indeling van het magazijn verbeterd.

Augustus – december 2005; Assistent-projectleider voor ELC Netherlands.
ELC is een adviesbureau dat zich via grondige analyse middels activity based costing richt op
het verbeteren van processen van logistiek dienstverleners en verladers. I.v.m. het aantrekken van een nieuwe klant, een groot logistiek dienstverlener met vestigingen in diverse landen, verleende ik ondersteuning. De procesanalyse van de Franse vestigingen heb ik uitgevoerd door met de opdrachtgever data te valideren en het model te verfijnen.

Op afroep; Extern kwaliteitsmanager voor Bureau Qtrans en SCT.
Bureau Qtrans en SCT zijn kwaliteitmanagementbureaus en namens hen heb ik voor een aantal middelgrote transportbedrijven en logistiek dienstverleners externe kwaliteitscontroles verzorgd. Het betreffen interne audits en het onderhoud aan het kwaliteitssysteem (ISO).

Op afroep; Docent bij Vakopleiding Transport en Logistiek (VTL) en College voor Logistiek.
Beide instituten verzorg(d)en opleidingen voor de sectoren beroepsgoederen-, taxi- en touringcarvervoer. Voor de opleiding “vakbekwaamheid beroepsgoederen- en personenvervoer”, doceer ik personeelsmanagement, kostprijs-calculatie en bedrijfsmanagement. Daarnaast verzorg ik cursussen “(assistent-)planner wegtransport”.

Werkervaring in loondienst

2001 – 2004; Transport en Logistiek Nederland (TLN) - Consultant.
Het analyseren van winstgevendheid van logistiek dienstverleners op bedrijf-, klant- en
ritniveau. Adviseren in te nemen stappen ter verbetering van de winstgevendheid; voorbereiden van wijzigen in het personeelsbeleid, commerciële strategie en organisatie van transportbedrijven. Doorvoeren van reorganisaties o.a. middels aanvraag ontslag om bedrijfseconomische reden bij CWI.
Assistentie verlenen bij tenderprocedures en het relatie- en contractbeheer door logistiek dienstverleners. Organiseren en presenteren van workshops en netwerkbijeenkomsten.

2000 – 2001; Heineken Export Group (HEG) - Purchaser transport & logistics.
Voor de grootste export verlader in TEU van Nederland zorg gedragen voor goede
tenderprocedures die leiden tot goede prijzen en dito samenwerking. Hiervoor zijn kwalitatieve en kwantitatieve analyses gemaakt en middels div. tactische scenario’s is gekomen tot keuzen. Het monitoren van gemaakte afspraken en evaluatiegesprekken hoorden ook tot het takenpakket. I.s.m. de leveranciers werd gezocht naar proces- en kosten-optimalisaties. Verder werd ondersteuning verleend aan outsourcing-trajecten.

1996 – 2000; Vos Logistics;
- Accountmanager:
Commercieel verantwoordelijk voor 2 business units en daarmee contactpersoon voor enkele
aansprekende cliënten als Cargill en Cerestar. Het klantenbestand uitgebreid met het verladerspakket van Amylum. Tevens intern specialist voor intermodaal vervoer en uit dien hoofde betrokken bij inkoop van spoortractie en subcontractors en vele tenderprocedures.
- Plaatsvervangend hoofd Vos intermodaal Spanje:
Tijdelijk leiding gegeven aan de vestiging in Barcelona; 3 medewerkers, 8 chauffeurs en een
variabel aantal charters.
- Kwaliteitsmanager:
Het uitvoeren van interne audits en het op orde brengen en houden van de handboeken ISO.
- Interim planner:
Op de vestigingen Hoofddorp, Uithoorn en Veendam planningen waar genomen.
- Jr. bedrijfsleider Eurosilo:
Bedrijfsonderdeel dat intermodaal vervoer verzorgde van bulkgoederen. Herstructurering tot
stand helpen brengen middels ritanalyse; na 10 maanden operationele winstgevendheid. Het vernieuwen van operationele samenwerkingsverbanden alsmede accountmanagement.

1993 – 1995 Verschillende commerciële functies; verkoop binnendienst en junior trader.



Opleiding interimmanager

2009 Opleiding IPMA-D
2008 Opleiding Foundation Prince II; certificering 2009.
2003 Vakbekwaamheid voor het beroepsgoederenvervoer over de weg, OUB te Den Haag.
2001 Inkoop Nevi I.
1999 Cursus MS-Acces, database beheer.
1997 Intermodaal transport voor de logistiek manager, Translog.
1992 Spaans, intensieve talencursus te Salamanca, Spanje.
1991 Heao commerciële economie, Amsterdam.

Daarnaast heb ik div. cursussen gevolgd waarin ik mijn persoonlijke vaardigheden heb ontwikkeld.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Hij helpt zijn opdrachtgevers procesverbeteringen in de logistiek te realiseren met name door samenwerking in de keten. Door zijn kennis en opgebouwde ervaring kan hij de operationele leiding dragen en ook organisatorische veranderingen doorvoeren. Joost benadert iedere opdracht met een degelijke analyse die al snel een helder beeld geeft van de situatie. Hij heeft de kwaliteit om de belangrijke feiten van een situatie goed te kunnen inschatten, kan goed luisteren en is geïnteresseerd in de achterliggende principes. Joost dringt snel tot de kern door en ziet nog onbekende mogelijkheden en hij gebruikt daarbij zijn inzicht, vindingrijkheid en denkvermogen. Oplossingen implementeert hij zoveel mogelijk gezamenlijk met de opdrachtgever om de betrokkenheid van zowel het management als de werknemers zo optimaal mogelijk te laten zijn.

Talenkennis interimmanager

Taal Nederlands Engels Spaans Duits Frans
Spreken Moedertaal zeer goed goed redelijk redelijk
Lezen zeer goed goed redelijk redelijk
Schrijven goed redelijk redelijk matig



 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :