Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim Manager

Interim Manager

Werkervaring interimmanager

Persoonlijke eigenschappen
Ik ben initiatiefrijk, daadkrachtig en pragmatisch.
Mijn grootste kracht ligt in het opzetten van iets nieuws of het effectiever, efficiënter of commerciëler maken van zaken. Hierbij neem ik ook graag het coachen en begeleiden van medewerkers op me. Ik ben eerder een bouwer dan een beheerder.
Ik ben in staat om in zowel een politieke als een informele omgeving te communiceren; mijn voorkeur gaat uit naar een dynamische, informele omgeving omdat dat het dichtst bij mijn persoonlijkheid staat.




Werkervaring

Werkgever : Interim Diensten: Yacht
Periode : Juni 2007 ¡V Januari 2008
Functie : Recruitment Manager

Taakomschrijving
Voor de vier technische units binnen Yacht Technology Eindhoven was er een grote behoefte aan verbetering van de recruitment functie. Vanuit mijn functie als commercieel manager voor de system test & release groep had ik al een aantal zaken gedaan waarna mij gevraagd is om recruitment voor geheel Technology op te zetten.
Voor deze opdracht heb ik gewerkt aan:
• Stroomlijnen van het proces rondom het gebruik van vacaturebanken;
• Opzetten van middelen voor arbeidsmarktcommunicatie;
• Opzetten van een proces voor de organisatie en verbetering van deelname aan beurzen voor werving en naamsbekendheid;
• Realisatie van diverse beursbenodigdheden;
• Opzetten proces voor de organisatie en uitvoering van carrièreavonden/dagen;
• Opzetten van communicatie tbv samenwerking met opleidingsinstanties in de regio;
• Opzetten van rapportages tbv management (kentallen en effectiviteit);
• Professionaliseren van unit recruiters o.a. middels een training op het gebied van nieuwe recruitment middelen als Hyves, LinkedIn en Web 2.0 middelen.

Werkgever : Interim Diensten: Yacht
Periode : Mei 2007 ¡V Heden
Functie : Interim Commercieel manager

Taakomschrijving
Voor de System Test & Release unit was er geen dedicated commercieel manager. Door de groei van de unit en een lucratief contract met ASML was hier wel behoefte aan. Als interim manager heb ik de functie van commercieel manager op me genomen; waarbij de nadruk lag op het operationeel aansturen van de unit.
Zwaartepunten hierbij waren het opzetten van het recruitment voor de opdracht van ASML; de klantcontacten met ASML, vorm geven aan het ¡§binden en boeien¡¨ van de medewerkers en het professionaliseren van het management.

Werkgever : Interim Diensten: Yacht
Periode : Maart 2007 ¡V Juni 2007
Functie : Management Consultant Elektronica & Technische Automatisering (E&TA)

Taakomschrijving
De E&TA unit van Yacht in Eindhoven detacheert HBO+ professionals in de markt van de hightech apparatenbouw. Door verloop onder het management waren identiteit en focus van de unit weggezakt. De nieuwe commercieel manager van deze unit had behoefte aan ondersteuning bij het vlottrekken van de unit. Ik heb voor deze unit de commercieel manager ondersteuning geleverd bij:
• het aanbrengen van focus en het maken van keuzes;
• het inrichten van het operationele proces rondom werving; begeleiding en inzet van professionals;
• ad hoc vragen op het gebied van specifieke, grotere commerciële opportunities;
• coachen van de account managers.


Werkgever : Interim Diensten: Kobalt Grafimedia
Periode : Februari 2007 ¡V April 2007
Functie : Consultant Pakketselectie

Taakomschrijving
Kobalt Grafimedia had behoefte aan een ERP pakket waarmee zij alle backoffice activiteiten rondom het plaatsen van advertenties in printed media administratief konden afhandelen.
Voor dit traject heb ik gewerkt aan:
• Analyse van de wensen en eisen vanuit de organisatie
• Interviews van management en key gebruikers;
• Opstellen van requirements van het te selecteren pakket;
• Opstellen van een RFP en begeleiden van RFP procedure tbv een vijftal potentiële leveranciers;
• Opstellen van een objectief waarderingssysteem, waardoor voor iedereen duidelijk was op basis van welke criteria en weegfactoren de uiteindelijke keuze tot stand is gekomen.

Op basis van de opgezette procedure is het pakket XGram van Systeemhuis Compri geselecteerd.

Werkgever : Conclusion Career Accelerator
Periode : Juni 2006 ¡V Februari 2007
Functie : Directeur

Taakomschrijving
De Conclusion Career Accelerator is een initiatief om ervaren projectmanagers middels een deta-vast constructie, gekoppeld aan een kwalitatief hoogwaardig MBA opleidingstraject te leveren aan belangrijke klanten van Conclusion.
Hiervoor heb ik gewerkt aan de conceptontwikkeling, het opstellen van het programma van de MBA opleiding, recruitment en de inzet en begeleiding van geworven medewerkers.

Werkgever : Conclusion Core Technologies
Periode : Januari 2006 ¡V Februari 2007
Functie : Directeur

Taakomschrijving
Conclusion wilde een nieuwe werkmaatschappij opzetten binnen Conclusion die zich richt op het detacheren van technische/embedded professionals.
Hiervoor heb ik alle voorkomende activiteiten uitgevoerd, waarbij de nadruk lag op recruitment, field management en het verwerven van nieuwe klanten.

Werkgever : Interim Diensten: Conclusion
Periode : November 2005 ¡V December 2005
Functie : Consultancy tbv opzetten werkmaatschappij Technische Automatisering

Taakomschrijving
Conclusion wilde een nieuwe werkmaatschappij opzetten binnen Conclusion die zich richt op het detacheren van technische/embedded professionals.
Hiervoor heb ik een korte feasibility studie en het business plan opgesteld.
Op basis van dit werk is mij gevraagd de betreffende werkmaatschappij te gaan leiden.

Werkgever : Ordina
Periode : Medio 2003 -2005
Functie : Directeur Business Development / Account Directeur

Taakomschrijving
In deze functie was ik verantwoordelijk voor het realiseren van ¡§new business¡¨ binnen de Utilties, Telecom en Media markten.
De activiteiten omvatten het opstellen en vermarkten van nieuwe proposities bij bestaande klanten, het verwerven van opdrachten bij nieuwe accounts en het commercieel en deels inhoudelijk begeleiden van de uitvoering van opdrachten.

Projecten:
• Reed Business Information
o Fiscaal Totaal (Internet kennisbank voor fiscale informatie)
o Hosting van alle Reed Busines Information Nederland websites
o Preferred suppliership voor detachering
o Oracle ERP migratie
• Eneco
o Programma voor opbouw kennis en ervaring tbv ¡§gas expertise¡¨
• Programmabladen AKN
o Websites voor Microgids, Studio en NCRV Gids, gebruikmakend van Tridion
o Oplossing voor ¡§gezamenlijke componenten¡¨ binnen diverse uitgeefunits
• Kenniswijk
o Realisatie van Kenniswijk portal in samenwerking met Alcatel
o Partner in de realisatie van het medische portal ¡§Premedic¡¨
• Veen, Bosch en Keunig
o Analyse, Design en Implementatie van ¡§Content op Maat¡¨, een content management systeem voor studieboeken en on-line cursussen
• Debitel
o Partner in het ¡§Mobile Office¡¨ programma
• Double Sigma
o Participatie door Ordina in Double Sigma
o Traject met diverse uitgevers rondom on-line interviews gekoppeld aan personeelsadvertenties
o Traject met diverse reisorganisaties rondom interactief, intelligent selecteren van reizen
Werkgever : Ordina
Periode : Januari 2001 ¡V Medio 2003
Functie : Directeur Ordina Software Development Services BV (SDS)

Taakomschrijving
In 2001 is de BV Ordina Internet Solutions middels een samenvoeging met een andere unit omgezet naar de BV Ordina Software Development Services.
Deze unit had vestigingen in Groningen, Amersfoort, Delft en Son en had in eerste instantie 130 medewerkers.

Het takenpakket was vergelijkbaar met dat van eerdere functies (zie eerdere omschrijvingen); de nadruk lag hierbij meer op aansturing van het management bestaande uit 3 accountmanagers en 3 business unit managers, account management voor belangrijke accounts en strategie bepaling.

Belangrijkste (voor mij nieuwe) werkzaamheden:
- Door tegenvallende resultaten binnen Ordina en binnen SDS met name in Groningen is Ordina breed een reorganisatie uitgevoerd. Voor SDS betekende dit een reductie van het aantal medewerkers van 130 naar 100. Voor de 30 getroffen medewerkers is hetzij collectief ontslag aangevraagd, hetzij een andere positie gevonden binnen Ordina of onze relaties.
- Verwachtingsmanagement.
Door de voorafgaande, goede jaren waren de verwachtingen bij iedereen hooggespannen. De tegenvallende resultaten en de vooruitzichten in die periode vroegen om een heel andere benadering van personeel.

Als directeur was ik omzet en resultaat verantwoordelijk en lid van het sector MT.
Onze omzet in dat jaar bedroeg circa 7,5 miljoen euro bij een winstpercentage van 4% voor belastingen

Werkgever : Ordina
Periode : Januari 2000 ¡V December 2000
Functie : Directeur Ordina Internet Solutions BV (OIS)

Taakomschrijving
Eind 1999 werd mijn toenmalige werkgever PID overgenomen door Ordina. Vanaf 2000 was ik als directeur bij Ordina werkzaam voor de unit Internet Solutions (50 man) binnen de sector Utilities, Telecom en Media.
Dit was in feite een voortzetting van mijn vorige functie bij PID, waarbij het takenpakket vergelijkbaar was. Zie hiervoor de volgende ervaringsperiode.
Ik was lid van het sector MT en heb direct leiding gegeven aan een accountmanager en 3 field managers.

Belangrijkste (voor mij nieuwe) werkzaamheden:
- Large Account Management met name gericht op uitbouw bestaande Ordina klanten
- Verlagen verloop personeel (reductie tot 4%)
- Integratie Ordina en harmonisatie arbeidsvoorwaarden

In deze functie was ik omzet en resultaat verantwoordelijk en lid van het sector MT.
Onze omzet in dat jaar bedroeg circa 5 miljoen euro bij een winstpercentage van 24% voor belastingen




Werkgever : Professionals In Dienstverlening (PID)
Periode : Januari 1997 ¡V December 1999
Functie : Adjunct/Regio Directeur

Taakomschrijving
In deze functie was ik lid van het MT en omzet en resultaat verantwoordelijk voor de unit Amersfoort. Ik heb direct leiding gegeven aan drie field managers en 2 account managers en trad op als vervanger van de algemeen directeur.

Vanuit mijn rol als adjunct directeur heb ik gewerkt aan:
• Werving en selectie
Opzetten van het wervingsproces. Opstellen van profielen. Ontwikkelen campagne en advertenties. Interviews en aanname. Beurzen.
In 3 jaar autonoom gegroeid van 35 naar 100 medewerkers.
• Beoordeling- en beloningssystematiek
Ontwikkeling van functieprofielen en functiegebouw, beoordeling en beloning systeem en persoonlijke ontwikkelingsplannen.
• Inrichten van bedrijfsprocessen gekoppeld aan kwaliteitssysteem
Definiëren en vastleggen van alle bedrijfsprocessen gekoppeld aan het kwaliteitssysteem.
ISO certificatie behaald.
• Opleidingen
Opzet van de PID Software Academy waarin eigen medewerkers werden opgeleid voor diverse functies. Speerpunten waren Microsoft, Java en Oracle. Alle opleidingen werden afgesloten met een formele certificatie.
Selectie en aanschaf van een product voor web based traning (Smartforce).
• Trainee programma
Werving en opleiding van trainees. Circa 40 personen (universiteit en HBO) opgeleid voor een baan in de IT bij zowel klanten als PID.
• Commercie
Opstellen van proposities. Aansturen van account en field management. Account Management voor belangrijke accounts. Opstellen grote projectoffertes. New business.
Klanten o.a. Holland Signaal, Shell, Traxis, TIE, Nationale Nederlanden, Modus Media, Investor Companion (Alex), ING, ABN AMRO, Chipper, Yokogawa, NS, Holland railconsult, Telfort
• Financieel
Opstellen van business plan en begroting. Confrontatie actuals vs. begroting.
Facturatie en debiteurenbeheer.
• Uitbreiding van hoofdkantoor met vestigingen in Eindhoven en Groningen
• Voorbereiden van beursgang en overname
Met de DGA voorbereiden van een beursgang ter financiering van groei door overnames.
Nadat dit proces was stilgelegd voorbereiden voor overname (uiteindelijk door Ordina)

Eind 1999 was PID de derde partij op de embedded software markt en een erkende positie als niche player op de internet markt. Onze omzet in dat jaar bedroeg circa 10 miljoen euro bij een winstpercentage van 18% na belastingen.





Werkgever : Professionals In Dienstverlening (PID)
Periode : September 1995 ¡V December 1996
Functie : Managing Consultant/Operations Manager

Taakomschrijving
In de rol van managing consultant een nieuwe unit opgezet gericht op het verlenen van diensten voor realisatie van innovatieve, internet gerelateerde oplossingen.
De werkzaamheden hiervoor werden zowel op detacheringbasis als op projectbasis uitgevoerd. De belangrijkste aspecten van deze rol waren het technisch inhoudelijk ondersteunen van het account management, het werven van nieuwe medewerkers en het opleiden en begeleiden van deze medewerkers.

Na 6 maanden in deze rol ben ik benoemd tot operations manager en lid van het MT. Naast genoemde activiteiten werd ik hierdoor verantwoordelijk voor alle operationele activiteiten (o.a. werving en selectie, project management, interne automatisering, fieldmanagement en verkoopactiviteiten) voor geheel PID.


Werkgever : ICT Automatisering
Periode : September 1986 ¡V September 1995
Functie : Ontwikkelaar, Ontwerper, Architect, Projectleider

Taakomschrijving
Voor diverse klanten van ICT (o.a. ICI, Philips, Shell, Nutricia, Hoogovens) gewerkt aan ontwikkeling van software in zowel technische (real-time embedded) als administratieve omgevingen.
Hierbij heb ik zowel als ontwikkelaar, ontwerper, architect en als projectleider opgetreden.
Belangrijkste ICT omgevingen:
Talen : Assembly, PLC, Forth, C, C++, RTL/2, (E)Pascal, Fortran,
Visual Basic, SQL, JCL
Operating Systems : Windows, AIX, RTPMS, MVS/TSO, VAX/VMS
Producten : MS-Acces, MS-Excel, Visual Basic, AS, Promace, PI, Oracle
Ontwerp : Object Oriented Analysis & Design, Yourdon, Ward&Mellor, FEA
Project management : SDM, SDC


Opleiding interimmanager

T.H. Delft/Elektrotechniek
Cursussen
Management
Middle Management
Hogere Bedrijfskunde
General Management voor Hoger Kader
Presentatietechnieken
Coachend leidinggeven
Human Talent Management / Human Performance Management
Prince 2 Foundation
Dienstenmarketing

Commercieel
Essential Commercial Skills
Strategic Selling„¥
Large Account Management Processes„¥


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Operationeel management, Sales Management, W&S, Business Development

Talenkennis interimmanager

Engels ++, Duits +

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :