Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Financieel interim manager

Financieel interim manager

Werkervaring interimmanager

1995 - heden Zelfstandig gevestigd als financieel interim manager

Opdrachtgever: Achmea / PVF (juni 2002 t/m juni 2003)
Achmea / PVF maakt deel uit van de business unit Achmea Pensioenen en is verantwoordelijk voor de administratie van ondernemings- en bedrijfstak regelingen op het gebied van pensioen en VUT-regelingen. In de functie van manager Controle & Rapportage Opdrachtgevers verantwoordelijk voor:
· Managen van de afdeling bestaande uit 10 FTE op HBO niveau, gedurende de jaarwerk periode wordt de afdeling tijdelijk uitgebreid met 10 extern ingehuurde medewerkers.
· Coördinatie met externe vermogensbeheerders (effecten, vastgoed en hypotheken) tbv de verslaglegging en de periodieke dekkingsgraad rapportages.
· Plannen, organiseren en monitoren van het opleveren van de jaarrekeningen van de aangesloten fondsen (ca. 115), binnen de overeengekomen tijdsplanning.
· Reviewen van de door medewerkers opgeleverde (jaarrekening) dossiers.
· Het doen van voorstellen ter verbetering van de processen op de afdeling, dan wel elders in de organisatie.

Opdrachtgever: Stichting Pensioenfonds ABP (september 2001 t/m februari 2002)
Binnen de business unit “ABP Vermogensbeheer” verantwoordelijk voor het tijdig en volledig opleveren van de informatie over de beleggingen (€ 145 mrd) van het ABP ten behoeve van de jaarrekening 2001en het jaarverslag 2001 van Stichting Pensioenfonds ABP.

In dit kader zijn de volgende punten gerealiseerd:
· Instrueren van de beleggingsdochters en andere leveranciers van gegevens en informatie met betrekking tot vorm en inhoud van de door hen te leveren informatie
· Bewaken van de afgesproken rapportage momenten
· Beoordelen van de door partijen aangeleverde informatie tegen de achtergrond van de geformuleerde eisen en uitgangspunten
· Onderhouden van contacten met interne en externe leveranciers van informatie
· Doen van voorstellen voor het oplossen van geconstateerde onvolkomenheden en knelpunten
· Coördinatie van de testafsluiting (3e kwartaal 2001)

Opdrachtgever: Amvest Vastgoed BV (september 2000 t/m augustus 2001)
Amvest is in 1997 ontstaan door de samenvoeging van de onroerend goed portefeuilles van Aegon en PGGM. Na de afsplitsing van de kantoren en winkel activiteiten naar Rodamco Europe (medio 2000) is Amvest doorgegaan als ontwikkelaar en belegger in (huur) woningen met een balanstotaal van € 1,4 mrd.

In de functie van Manager Financial Control was ik verantwoordelijk voor:
· Het ondersteunen van het ontvlechtingsproces van de woningactiviteiten voortkomend uit de “oude” Amvest Vastgoed organisatie
· Vormgeven van de financiële discipline binnen de nieuwe organisatie
· Lid MT, met primaire verantwoordelijkheid voor Administratie, Planning & Control en Automatisering.

Belangrijkste resultaten:
· Afsplitsen van de boekhouding en opzetten van de openingsbalans per 1 oktober 2000 van de nieuwe organisatie. Opzetten van de nieuwe financiële discipline incl. werving en selectie nieuwe medewerkers.
· Implementatie van Coda Financials en Coda Procurement per 1 januari 2001
· Verzorgen van jaarafsluiting 2000; jaarrekening 2000 was medio februari 2001 gereed.
· Voorbereiding van externe financiering voor de verdere groei (€ 275 mln)

Opdracht eindigde met het inwerken van de nieuwe financieel directeur.

Opdrachtgever Robeco Groep te Rotterdam (februari 2000 t/m mei 2000)

In de functie van groepshoofd Equities/Concernaccounting verantwoordelijk voor het aansturen en begeleiden van de afdelingmedewerkers (10), het mede zorgdragen voor de tijdige oplevering van de jaar- en maandafsluitingen alsmede andere interne en externe rapportages (Wmz, Wtb, etc), het ondersteunen van de planning en control structuur en het initiëren van het gebruik van de prestatie indicatoren.

Opdrachtgever Robeco Groep te Rotterdam (augustus 1999 t/m januari 2000)

In de functie van projectmanager AO/IC zorgdragen voor de hernieuwde opzet van het handboek AO/IC binnen de afdeling Robeco Advies, het vaststellen en laten (her)schrijven van de benodigde procedures en de voortgang hiervan bewaken en het toetsen van de aanpassingen van de AO/IC aan de interne en externe regelgeving.


Opdrachtgever Mn Services te Rijswijk (mei 1996 t/m juni 1999)

Mn Services is o.a. de uitvoeringsorganisatie van het Bedrijfspensioenfonds voor de Metaal en de Technische Bedrijfstakken (v.h. Metaalnijverheid). Bij de sector Beleggingen (beheerd vermogen ca EUR 14 miljard) de volgende functies vervuld: (1) als hoofd van de beleggingsadministratie verantwoordelijk voor de maandelijkse rapportage en de jaarverslaglegging van alle soorten financiële beleggingen, derivaten en geldmarktprodukten, (2) als projectmanager verantwoordelijk voor een gedeelte van de invoering van een nieuw softwarepakket voor de financiële beleggingen, (3) als project manager verantwoordelijk voor het beschrijven van de administratieve organisatie en het ontwikkelen van maatregelen van interne controle, (4) als project manager verantwoordelijk voor de pakket selectie van een nieuw systeem voor de onroerend goed beleggingen.



1986 - 1995 Wyeth Laboratoria B.V. te Hoofddorp
Verkoopmaatschappij van Amerikaanse farmaceutische onderneming. Aantal personeelsleden 75. Kosten niveau 1995: Hfl 19 miljoen.

Financieel directeur (1988-1995), financieel manager (1986-1988)
Verantwoordelijk voor het totale financiële beleid alsmede de afdelingen magazijn/distributie, personeelszaken en automatisering. Lid van het management team en vervanger van de algemeen directeur bij zijn afwezigheid. Leiding over 14 medewerkers.
Taken - Rapportage aan de moedermaatschappij in de USA. Opstellen en bewaken van strategisch plan, budget en maandelijkse prognoses. Interne controle. Fiscale zaken.

Resultaten
Initieerde de oprichting van een tweetal Nederlandse holdings, leidend tot een aanzienlijke belastingbesparing. Verlaagde de aanwezige voorraad van 3,9 tot 2,6 maanden.
Implementeerde op PC\'s werkende telebanking software, vaste activa administratie alsmede personeelsinformatie systeem. Implementeerde een final-pay pensioenregeling en andere secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals autoregeling en spaarregelingen.


1983 - 1986 Controller bij De Vleeschmeesters B.V. te Rijswijk
Holding van een groep van ondernemingen actief in de detail- en groothandel in vlees.


1969 - 1983 Openbaar accountant bij Van Dien + Co Accountants, Rijswijk (thans: PricewaterhouseCoopers)


Opleiding interimmanager

HBS - A (1967)
Registeraccountant (NIVRA, 1981)
IFRS cursus
Diverse cursussen op het gebied van rente- en valutamanagement, treasury, risico management, belastingen en vaktechniek.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Besturingssystemen: DOS, Windows
Programma’s: Microsoft Office, Wordperfect, HiPortfolio (beleggingen) en diverse boekhoudpakketten.


Talenkennis interimmanager

Engels Uitstekend
Duits Goed
Frans Voldoende


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :